|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag försöker felsöka ett fel som heter följande. "ABS/ASC interface, idel-speed increase" Är det någon som har något tips om denna felkod? Tack på förhand//Viktor | |
| Hej! Kan du ange felkod nummer och motortyp. Det finns en uppsättning felkoder för varje motor. | |
|
Bara en mycket svag gissning. Du har luftfilter till luftmassemätaren och därefter ett spjäll kontrollerat av en wire (ADS actuator), sedan går luften in i gas-spjället för att gå vidare in i motorn. Det wirekontrollerade spjället kan du se från förarplats när du startar när huven är öppen. Detta spjäll (ADS Actuator) skall aktiveras direkt när motorn startar och efter 1 sekund gå tillbaks till utgångsläge. Kontrollera att detta verkligen sker! |
|
|
Tack för tipset, spjället fungerade så det var tyvärr inte det. Vi har en 2,8 motor från 1997. Hela namnet på felet är - 51 ABS/ACS interface, idel-speed increase Tack så hemskt mycket för hjälpen :) //Viktor |
|
|
Hänger kvar vid ADS actuator. Teoretiskt kan det vara så att dess motor med wire fungerar, men på själva spjällhuset sitter det en givare, potentiometer. Denna bekräftar kanske inte tillbaka till systemet att spjället har rört sig. ABS/ACS systemet har mycket ingående självkontroll innan det att symbolen slocknar. Hur vet du att du har fel? Är det så enkelt att ASC symbolen aldrig slocknar när du startat bilen. Min personliga erfarenhet av felsökning visade att jag fick ej korrekta felkoder som ledde in mig på villovägar. I mitt fall var det ABS reläet som gått sönder efter vinterförvaring. Om du har dörren öppen och slår på tändning (utan att starta motorn) skall du höra ett klick från ABS reläet ca två sekunder efter tändning till och då skall ACS -symbolen slockna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.