|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nybliven förstagångsägare till en fantastisk E93 med 5500 mil. BMW var faktiskt så kul som de sa :) Till det tråkiga då. Jag var inte uppmärksam utan litade på annonstexten och bilen saknar farthållare. Kommer man från en fullutrustad bil och är van vid det vill man gärna ha det. Kan man eftermontera det? Läst en del och man verkar kunna köpa ett nytt spakset(namn?) och montera och sedan aktivera detta. Stämmer det? Vad jag förstått så var min modell utrustad med adaptiv farthållare(sex-cylindriga) får man denna funktion också då? Jag nöjer mig med vanlig passiv om endast det fungerar. Man kan köpa ett set för typ 1000kr. Har köpt en Carly Bluetooth adapter som jag kan läsa diagnostik med och även koda en del med men kan man även göra detta med den? Om inte finns det någon i södra delen av landet som kan hjälpa mig att aktivera, eventuellt montera, detta? Betalar såklart för er tid. Ja just det jag har inte regnsensor. Det påverkar med har jag förstått. Även tips på bra eftermontage av Bluetooth för handsfree och musik-streaming vore toppen! Funkar min multifunktionsratt till detta är det ännu bättre. Tacksam för svar! | |
|
Avståndshållare (komplementet till farthållare) ville inte min BMW verkstad eftermontera då jag frågade. Jag har farthållare med bromsfunktion ifall man rullar för fort nerför en backe och har automat. Googlade lite och det fanns några amerikaner som lyckats göra det ändå. Ingen aning om hur enkelt/svårt det är att eftermontera farthållare med/utan bromsfunktion. Kanske spelar roll också om du har automat eller manuell då ju farthållare ska kopplas ur då du frikopplar en manuell. Det som är lika är ju att du kopplar ur farthållare då du bromsar med pedalen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Stämmer det verkligen att farthållaren kopplar ur när man frikopplar? Min BMW har automatlåda men med min Honda Civic är det inga problem att växla utan att farthållaren kopplar ur | |
| @PinnenX Ja farthållaren kopplar ur när man frikopplar på min e91 -07 iallafall. | |
| På min e91 -12 kopplar farthållaren inte ur när jag frikopplar. | |
|
På min f d E46 som var manuell vill jag absolut minnas att farthållaren koppalde ur då man frikopplade - det är väl rimligt - om man t ex får sladd och frikopplar så ska man väl kanske nite direkt upp i samma fart igen. Ville man upp i samma fart igen så tryckte man på rattknappen med hastighetsmätaren på, då kom bilen ihåg senast inställda farthållarfart. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Jag skulle tro att en modernare bil automatiskt kopplar ur farthållaren om bilens antisladdsystem eller motsvarande aktiveras, Tror till o med att farthållaren i min gamla BMW funkar på det sättet | |
|
På BMW med original farthållare kopplar den inte ut vid frikoppling läste jag. Tyvärr säger BMW att på min kan man inte eftermontera original. Nått med vilken grundutrustningen den har. Får bli PDQ antagligen. Någon som provat den? |
|
| Vad finns det för bra 2 DIN stereo att sätta dit för BT, 7" skärm osv? Någon som köpt och provat någon bra? | |
|
Hej, Jag har precis beställt en ny spakcentral på eBay som jag ska eftermontera för att få farthållare på min nyligen inköpta E92 325 -08 Jag gjorde lite efterforskningar, och på min ska det gå att eftermontera, ringde en BMW återförsäljare och de sa att de ska gå. Dock så blir det bara en "standard" farthållare, inte adaptiv. Däremot så har alla 6-cyl. motorer i E92 bromsfunktion på farthållare så den får jag med. Säkert samma på E93 Egentligen ska man byta kombiinstrumentet oxå, dvs hastighets och varvräknare, och andra instrument (sitter i samma enhet), men om man kan leva utan att se vilken hastighet man har ställt in på en separat indikering så ska man kunna vara utan det har jag läst. Man har ju naturligtvis hastighetsmätaren att läsa på, men den visar ju bara det man kör, inte det man ställt in, vilket skiljer under acceleration. Det ska vara ganska enkelt att gör det "mekaniska" jobbet. Bort med ratten, bort med spak-central och släpring, och sedan flytta släpringen till den nya spakcentralen och montera ihop. Ny kåpa under ratten behövs oxå, med hål för spaken till farthållaren. Jag beställde en från bildelsbasen.se Sedan är det en del jobb med att ta bort larm, styrvinkel-sensorn måste kalibreras om, kan inte detaljerna i nuläget. Tänkte försöka göra detta själv, har installerat ISTA. Kan återkomma när jag lyckats med jobbet, grejorna är på väg hem som sagt. EDIT: Kan tillägga att en tidigare E92 jag hade inte kopplade ur farthållaren när man frikopplade, däremot när antisladd/antispinn detekterade nåt så kopplades farthållaren ur. Missade att du skrivit att BMW sagt att det inte går att eftermontera. Tråkigt... mvh Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.