AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.937

Oljeförbrukning f10 535i

Hej!
Jag har en f10a 535i som har N55 motorn tycker att den drar mycket olja ca1 liter på 300 mil är detta normalt? Någon som har en sån motor och vad ligger er oljeförbrukning på? Även ni som inte har N55 hur mycket olja slukar eran bil?
Mvh Daniel
pl
4
plazmite
523i-08
Jag har en bmw e60 med n53 motor och den vill ha 1 liter på 350mil
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har N55 i min bil och fyller inget mellan oljebytena så max 1l/2000 mil, om ens det.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har också en N55 och den drog ca en liter mellan de första servicearna men efter ca 6000 mil så behöver jag inte fylla på mellan servicearna.
Okej då låter det helt klart som min n55 dricker för mycket, inga synliga läckage går jättefint förövrigt. Får väl fylla i olja och se glad ut då!:P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa motorer kan dra olja och en likadan "drar ingenting" - en teori som jag själv tror på kan vara rätt avgörande är hur motorn körs in när den är helt ny.

Nu drar alla motorer lite olja men en del så lite att det inte behövs fyllas på mellan serviceintervallen och i vissa fall späds faktiskt oljan ut med drivmedel och/eller vatten som bildas i förbränningen.
Det bildas ca en liter vatten för varje liter drivmedel som förbränns - vatten som till största delen följer med avgaserna ut men en mindre mängd kommer ner i oljetråget via blow-by förbi kolvringarna.

Om man kör mycket kortkörningar och då särskilt på vintern, kan det bli ganska mycket drivmedel/vatten i oljan. Kör man sedan en längre körning och kanske lite hårdare med bilen i varmare väder, kan plötsligt drivmedlet och vattnet förångas och förbrännas i cylindrarna via vevhusventilationen - då får man en imaginär ökad "oljeförbrukning" eftersom oljenivån sjunker - men det är inte i första hand olja som har försvunnit, utan drivmedelsrester och vatten i oljan...

Oljeviskositeten kan även påverka - BMW brukar fylla med 5W30 eller möjligen 0W30-olja, vilka är ganska tunna när de är varma.
Genom att gå upp till en 0W40 eller 5W40-olja får man en lite tjockare olja när de är varma = oftast lägre oljeförbrukning.
Se bara till att använda olja med rätt BMW-LL-klassning (t ex. LL01 eller 04 (som är bakåtkompatibel med LL01)).

Även oljans "kvalitet" i basoljorna kan påverka! Oftast ger en äkta PAO- eller Esterbaserad olja lägre förbrukning än mineraloljor av olika slag (inklusive högraffinerad hydrockrackad sådan - sk. HC-oljor, vilka ofta marknadsförs som "syntetiska" eller t om. "Helsyntetiska"...).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Johan B Hur tror du en motor köras in på bästa sätt med tanke på oljeförbrukning?
Har en N52 som har varit lite upp och ner i förbrukning. Nu kör jag på Biltema LL04 longlife W5-40 byter var tusende mil. Har en tro att "longlife" kemikalierna ska lösa upp ev. koks på kolvringarna och oljeskrapringen. Byt ett par gånger så. Nu har jag kört 300 mil utan att det rört sig något i I-driven.
Ja inkörning verkar vara en viktig faktor, vad tror ni spontant finns det ev nått läckage på min motor? Eller drar den bara mer av slump än de flesta andra N55
motorerna? Ni som också behöver toppa upp lite olja då och då har det alltid vart så för er, eller kommit på senare tid?
//Daniel
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Jag behövde aldrig fylla på någon olja på min 535i F10 mellan servicetillfällena. Ägde bilen mellan 6800 - 9500 mil. Dock så såg jag i i-Driven att oljenivån sjönk.
Sl
8
Slarre
535i Touring -11
Jag har en f11 535i n55 motorn med drygt 12000 mil på mätaren. Brukar behöva fylla på 1 liter nånstans mitt emellan servicarna. Jag har inte märkt att oljeförbrukningen ökat utan den verkar hålla sig ganska konstant. Brukar fylla på med Castrol 0w30.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.