|
|
|
|---|---|
thekinglives |
Går i säljtankar. Men får inte riktigt ihop prisbilden. Fina lågmilade ex verkar ligga ute för 250kkr eller mer, säljs det några för de pengarna, och framför allt finns det ngn marknad i Sverige? Vad höjer värdet? orörd originalbil? renoverad originalbil? eller vad? Synpunkter uppskattas då kundkretsen mycket väl kan finnas här... |
|
Tippar från lite drygt 100' för en bil med inte helt rent förflutet/historik men till synes i "bra" skick, till en bra bit över 200' för "normalmilade" i mycket bra skick. Det som verkligen höjer värdet är extremt låga mil, sub 5000. Allt annat är personliga preferenser,vissa vill hellre ha en bil med "patina" medan andra föredrar en helt iordningställd bil. Som köpare måste man veta vad man är ute efter, i veta vad det kostar att nå sitt mål. Vill man ha en bil som är "som ny" så kan det vara prisvärt att köpa en helt iordningställd bil då en renovering kostar alltid mycket mer än ma tror, Å andra sidan gör man renoveringen själv så vet man hur bra/dåligt det är gjort. En 15000 milare i normalt skick utan akuta brister hade jag aldrig sålt för mindre än 175'. Punkt. |
|
|
Kollar runt på blocket, mobile, autoscout mm och sätt ett pris som känns ok, blir den inte såld får du justera priset tills någon nappar. "Orörd" original i toppskick är lättast att sälja och ger mest pengar men svårast att hitta :). |
|
|
Än är inte sista åsnan född. Fläska på ordentligt och se om det funkar, folk verkar köpa vad som helst till vilket pris som helst nuförtiden. M5 E39:or som annonserades ut för mellan 80-120k för några år läggs ut på blocket för mellan 170-200k nuförtiden och inte blir de kvar på blocket särskilt länge heller .. För någon månad sen låg det ute 2st E39:or (Alpinor) på blocket med annonspris på runt 300k och båda verkar vara sålda. Lycka till :) |
|
|
Åsnor? Nej det som håller på att hända är att man börjar inse att eran med större starkare motorer med manuella lådor är över, eller vill man ha en sådan (ny) bil får man betala fläsk. Jag tror att om några år (läs 5-7) så kommer man tänka "Fan att jag inte köpte en sån där bil för några år sedan då de var billiga..." Det var länge sedan en rimlig M5 E39 kostade 80', prisuppgången började i slutet av 2014. Personligen tror jag att det blir en platå nu i 2-3 år sedan kommer de fortsätta att gå upp i pris, inte bara M5 E39 utan så gott som alla manuella bilar (toppmodeller!) med ordentliga motorer. En rimlig M5 E39 köpt för 170' i år o som sedan (kanske kanske) kan säljas för säg 270' om 4-5 år är inte ett helt osannolikt scenario. |
|
|
I swapped mine in for an E63 M6, the E39 M5 didn't even make it to Blocket before it was sold. It wasn't a Garage queen low mileage example, but it was a good example, mileage at 17k mil. |
|
|
Om man har blocket som referens så verkar det ligga ute idag för ca 130 000 och uppåt beroende på mil och historik etc...dvs körklara bilar i ett till synes bra skick. Dawwe tycker jag har rätt bra koll när det stod som lägst...dvs i slutet 2014. "Stylade" M5:or är ingenting som jag anser höjer värdet, snarare sänker.. Original bör det vara, fälgarna t.ex. ska ha originallacken chrome shadow. Visst, det går ju att hitta och byta fälgar till original sedan, men det ser seriöst ut med dessa originalfälgar vid en försäljning JAG tror iaf att det är "värdehöjande" med originalfälgarna när bilderna tas s.a.s. Mvh Janne. |
|
thekinglives |
Tack för inputen. |
| Vid framtida värderingar av kapitalvaror/lyxvaror som konst bilar båtar mm så måste man ta hänsyn till världsekonomin/ekonomin i landet. Finns gott om mörka moln på ekonomihimlen de närmsta åren med ett slut på lågräntepolitik/ev handelskrig/ Italiens ekonomi mm. Det är trots allt mångas goda ekonomi med tanke på värdeökningar på fastigheter och värdepapper som har gett utrymme för värdeökningar på lyxvaror. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.