AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.320

Byta växellådsolja, manuell?

Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Hej!

Jag ska precis lägga en beställning på motorolja och funderar på att plocka hem växellådsolja också, men vet inte om det är så smart och tänkte rådfråga er först. Finns ingen dokumentation på bytt växellådsolja i min E91 325i med manuell låda och den har snart rullat 20 000 mil. Den växlar mjukt och det är (nästan) aldrig några konstigheter med lådan.

Den har bevisligen gått bra i 20 000 mil med samma olja och vad jag förstått så är det inte lika viktigt att byta som i automater. Därför undrar jag om det kanske till och med är dumt att byta efter såhär lång tid? Eller är det ändå en bra förebyggande serviceåtgärd för lådan?
Byt säger jag! Har bytt 3 ggr på min e39a med 24k mil. Tips: byt en gång och sedan en gång till ganska direkt efter. Då är lådan helt full med ren olja!
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Bra tips! Det tackar jag för!
Det räcker att byta en gång på en manuell, du har ingen konverter och "annat" där gammal olja kan gömma sig... Ett tips: lossa påfyllningspluggen INNAN du tappar ur oljan. Varför? Jo för om du inte lyckas lossa påfyllningspluggen o har redan tappat ur all olja så blir den en något "jobbig" situation...
Jag skulle vilja säg att växellådsoljan bör bytas senast efter 15000 mil, på äldre M (E34 & E36) så byts oljorna i diff/växellåda typ var 4000-6000:e mil...
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Bytte växellådsolja i min E46 nyligen, rullat över 20 000mil och oljan såg väl inte jättefräsch ut. Tänkte även byta på min E90 som rullat 11000mil.

Köp 2 liter för säkerhets skull, får du lite över så kan du ju använda det till byte på nästa BMW, bra med lite "spillbuffert" ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.