AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.277

e46 320 02 Koppling vill inte koppla ur helt

sN
7
sNdAjj
e46 320i Touring -02

e36 328i Touring Kompressor -96
Tjenare, kopplingen på bilen har börjat strulat.

Det är som att den inte är tillräckligt spänd, alltså man känner typ att den inte börjar ta förens jag kopplat ner halvvägs och dragläge kommer direkt jag släpper upp pedalen. Det var lite värre innan men bytte nyss slavcylinder och luftade systemet.
Innan kunde jag inte få i en växel men kunde köra genom att starta på en växel med kopplingen nere (den drev litegrann) och sen köra iväg men kunde inte växla i fart.

Nu kan jag köra och växla men måste pumpa kopplingen för att det ska funka annars kopplar han inte ur helt.
Det luktar bränd lamell när jag kört men han slirar inte det minsta på kopplingen.

Det vibrerar även i kopplingspedalen när jag går från halvt uppsläppt till att pedalen är högst upp, alltså där man känner att han inte kopplar alls.

Har luftat 2 gånger nu men det hjälper inte, sen luktar det ju bränd lamell också så känns ju som att något annat är knas.

Som jag förstår det så är det ju automatisk spännare, kan det vara den som gått åt skogen?

Det hela hände förövrigt när man skulle bränna gummi efter lite alkohol och stod för hårt på bromsen, däcken spann ju inte men det trodde ju jag haha. Har även för mig att det var bromsvätska under bilen då men minnet är lite svagt och såg ingen indikation på läckage idag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

I vilken ordning hände de olika sakerna (jag tror man kan få en hel del ledtrådar utifrån händelseförloppet) - stämmer denna ordningen?
#1 : Allt frid och fröjd - allt fungerade klockrent.
#2 : Totalt och katastrofalt misslyckat börnförsök.
#3 : Kopplingen kopplar ur endast när pedalen är mer eller mindre nedtryckt så långt det går.
#4 : Slavcylindern byttes (och systemet luftades efter bästa egna förmåga)
#5 : Kopplingen är något bättre än i #3, men pedalen måste tryckas ovanligt lågnt ned och man måste även pumpa kopplingen ett par gånger för att få verkan.

Vad händer om du frikopplar, lägger i ettan och håller nere kopplingspedalen ett tag? Står bilen stilla eller börjar den krypa framåt efter ett tag?

Om den börjar krypa framåt efter ett tag hade jag börjat med att undersöka hydrauliksystemet, speciellt då huvudkopplingscylindern (men även om det finns problem med huvudkopplingscyclindern så låter det som du måste riva ned lådan oavsett).

Och om inget fel fanns från början och allt började efter det där börnförsöket så är det enda logiska att plocka ned lådan och montera ett nytt kopplingskit och med största sannolikhet även ett svänghjul (samt lite nya skruvar till dessa prylar).

Med största sannolikhet (se ovan för detaljer) : Ned med lådan för inspektion - när väl lådan är nere kommer det säkerligen att sluta med nytt komplett kopplingskit samt nytt svänghjul.
sN
7
sNdAjj
e46 320i Touring -02

Japp rätt ordning, hade hoppats att inte behöva riva lådan men får väl bli så då, kan man se på svänghjulet ifall de behövs bytas tror du? vill inte byta i onödan då det inte är den dyraste bilen 😊
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, skicket på ytan kan en duktig mekaniker avgöra om det är värt att spara eller inte (dels hur den ser ut visuellt men även hur ytan känns samt mäta runout på svänghjulet). Vad som oftast händer är att de blir skadade pga överhettning.

Själva ytan kan i många fall återställas (om det bara är det som är problemet), men allting är numera dubbelmassesvänghjul. Frågan är om något av denna funktionalitet tagit skada (vissa enkla tester kan en mekaniker göra) - annars är det något du märker först när du monterat ihop allt och testkör bilen under olika scenarios.

Det är liksom det som är det roliga numera - själva bilen har ett mycket lågt värde. En enda reservdel kan kosta lika mycket som bilen anses vara värd på marknaden, och att byta denna del (eller felsöka kring denna del) kan vida överstiga bilens ansedda värde på marknaden!

Du skulle ju kunna prova att renovera CMC (clutch master cylinder) samt försäkra dig att det inte finns en gnutta luft kvar i systemet (kan vara klurigt att få ut) - innan du ger dig på att riva ned lådan. Har du tur så kanske det gör att det fungerar tillräckligt bra.

Men något är mysko - jag förstår inte hur en misslyckad burnout kan skada kopplingens slavcylinder! Så något är inte som det ska... Vilket lutar åt att lådan måste ned och saker och ting måste inspekteras... Frågan är om ju om något med exempelvis throwout-mekanismen gått sönder eller påverkats på något sätt... Och allt detta ser man ju först när man tagit ned lådan...

Vad händer om du trycker ned kopplingen och lägger i ettan? Börjar den krypa framåt efter ett tag eller orkar kopplingen hålla allt isär?

Men den här typen av händelser är relativt vanligt när man pressar saker lite utöver det vanliga. Fast detta brukar såklart inte nämnas på Tuben bland alla burnisar :-)
sN
7
sNdAjj
e46 320i Touring -02

Glömde av helt att svara, han börjar inte dra iväg efter ett tag när jag håller ned kopplingen så verkar ju inte va något fel där.

Det jag tänker mig är att slavcylindern var lite dålig alternativt att det var lite luft i systememet innan jag bytte slavcyl och därför det blev skillnad.

Men får avakta lite med att fixa det då jag måste prioritera andra bilen, tråkigt att ha en e36 kompressor stående när han ändå är besiktigad hela sommaren ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.