|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Körde till jobbet i går och skulle cabba upp men då ville inte sufletten cabba upp. Stängde av motorn och skulle starta igen men då var den helt död - startmotorn gick inte alls - bara klick. Fick hjälp att kabla igång bilen och kunde då cabba upp och körde hem. Satte batteriet på laddning hemma över natten och mätte upp 12,7 volt idag och körde en lite runda. Gick bra men hade bara 12,3 vid hemkomst och det även med motorn igång och förhöjd tomgång. Verkar som generatorn inte laddar? Borde väl varit uppåt 13V om den laddar som den ska? Eller kan det vara batteriet som inte tar emot laddning? JAg vet inte hur gammal batteriet är - har bara haft bilen ett halvår. Planerar en utfärd på 10 mil i helgen - vågar man det eller inte? Behöver ju ljus men kan slå av t ex AC och inte köra sufletten upp och ner. Jag kan ta med båtens batteri (80Ah fulladdat) som starthjälp eller troligen få hjälp att kabla igång bilen inför hemresa men om den inte laddar så är det väl risk att jag blir stående längs vägen? Något mer jag kan kan kolla själv innan jag åker till verkstad? Om de behövs nytt batteri, måste det kodas in i E46 eller är det bara att byta? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
E46:an behöver inte kodas - bara att byta batteri. I värsta fall tappar du radioinställningarna. Men i detta fallet är det inte (bara i alla fall) batteriet som är kass, utan mer troligen generatorn. 12,3V vid förhöjd tomgång = generatorn laddar inte! En frisk generator laddar 14,4 V eller mer, lite beroende på temperaturen. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan för snabbt svar. Den har gått 9500 mil, årsmodell 2003. Har varit avställd många vintrar hos tidigare ägaren. Kan det vara något annat i laddningskedjan - något relä, regulator eller något annat. Vid lite mer eftertanke borde det ju som sagt vara generator eller något annat i bilens laddkedja eftersom batteriet tar laddning med DEFAladdaren hemma i garaget. Batteriet är nog bytt minst en gång sedan bilen var ny för det sitter ett Varta-batteri i nu, utan några BMW-loggor på. Men vet som sagt inte när batteriet var nytt i bilen - ska lusläsa pärmen som följde med och se om det finns något kvitto på batteri. Brukar det stå på batterier när de är tillverkade? Jag har inte haft det loss ännu - bara tittat och mätt på det uppifrån i skuffen. Får nog ändå ringa verkstaden imorgon och be dem felsöka. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Batteriet är från 2011 har jag hittat nu och har också sett att batterilampan tänds då jag slår till tändningen men slocknar då jag startar motorn. Den har heller inte tänts någon gång under körning. Verkstadstid bokad på tisdag. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Jag konstaterade att bilen laddade (14V) precis före jag körde till verkstaden. Hrm. Verkstaden har konstaterat samma sak - dvs laddar ibland och ibland inte. De börjar med att byta laddningsregulatorn och ser om det löser problemet, vilket de håller som troligt. Håller tummarna för det, i så fall då landar det under 3000kr. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Skulle ändå säga att det nog är dags att byta batteriet med. Om generatorn varit lite trött ett tag så kanske batteriet blivit skadat och inte är 100 längre. Byt till ett AGM-batteri som tål vårt sätt att använda våra cabar lite bättre men se även till att underhållsladda nån gång även under säsongen. Jag gör det i alla fall. Niklas Fransosen |
|
|
Hämtat ut bilen från verkstaden och i deras tester funkar den fint med ny laddningsregulator. 2300 kr. Jag hoppas det fortsätter funka bra nu. Står det AGM på batteriet om det är ett AGM? Varför ska man ha AGM? Vad står det på icke-AGM istället? Jag brukar ladda batteriet med en CTEK emellanåt, då det ibland blir några veckor mellan körningarna med caben. Har tidigare fått tipset att alltid ladda med snöflingan på CTEK då den laddar med högre späning då - håller ni med om det? Ifall jag kostar på mej ett nytt batteri - några tips på vilka märken och var man köper dessa prisvärt? Hur vet man att formfaktorn (dvs batteriets rent fysiska storlek) blir rätt - är det bara att läsa faktabladet för resp batteri - eller finns någon standard för bilbatterier som BMW annamat? Tror det var 80Ah Varta som sitter i nu, så et Ah-tal däromkring är väl att rekommendera och hellre lite högre än lite lägre eller? Något mer att tänka på vid nytt batteri? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Tudor TA852 Slängde jag i min Touring häromdagen. 1700 pix drygt på AD-Bildelar. |
|
| Snöflinga skall vara valt för laddning av AGM. Ta ett sådant då det klarar djupurladdningar mkt bra. Kolla på eBay. Finns ett antal trådar här på forumet som berör ämnet. | |
|
Om det står AGM på så är det AGM, det stämmer :-) På dom andra tror jag det står lite allt möjligt men då inte AGM. Ett AGM tål att laddas ur mer, dövs köras kortare sträckor osv. Så som vi ofta kör i Sverige. BMW kallar det ogynnsam körprofil. Jag behövde köpa ett nytt batteri till sjuan i våras. Frågade på BMW. 4000 pix med kompisrabatt.... Kollade vad Mekonomen hade till min (via teg-nummer) och fick upp ett BOSCH, vilket jag tyckte kändes rätt tryggt. BOSCH är ju inte okänt även om jag inte visste att dom gjorde batterier. Mekonomen skulle ha 3000 pix för det batteriet. Så kollade jag på EBAY, med BOSCH artikelnummer osv och hittade samma (lika om man ska vara petig :-D) som då med frakt hem till dörren på några dagar kostade 1800 kr. Så ett sånt fick det bli! Vill minnas att man ska använda snöflingan när man laddar ett AGM om inte laddaren är märkt med AGM, dom nyare är det. Så blir det inte fel. Inget särskilt att tänka på vid nytt batteri, bara i med det och kör. Om du väljer samma storlek, dvs 80ah så bör det vara rätt storlek men om du kollar som jag gjorde via t ex Mekonomen så blir det rätt. Men annars så står det ofta mått på nån sida när man googlar och kan då jämföra med vad som sitter i bilen. VARTA är bra, BOSCH då som jag köpte. Finns säkert fler men jag kommer inte på några så här på rak arm. Via BMW-klubben har jag för mig att vi har nån rabatt på batterier på en firma i Bromma men kan inte deras utbud. Men från Tyskland lär det helt klart bli billigast. Ebay är din vän :-) Niklas Fransosen |
|
|
Tack för alla svar. Verkstaden har mätt på batteriet med sin mer kvalificerade utrustning och de tyckte inte jag tvunget behövde byta ännu så jag ligger lågt tills jag märker av problem. Hittills visar batteriet 12,3 V i vila och det får duga så länge även om vilospänning inte är en perfekt indikator enligt verkstaden. Börjar den bli svårstartad så får det nog bli ett batteri. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Det är för låg vilospänning! När batteriet går under 12,4V (vid 20 grader C, högre vid varmare och lägre vid kallare temperatur) börjar det förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna. Frågan är om verkstaden har koll på det!? Ett friskt batteri lämnar runt 12,7V i vilospänning när det fått vila minst några timmar efter laddning genom batteriladdare eller genom generatorn (körning med motorn). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hrm, har fortfarande inte fått tummen ur med batteri men nu är det dax. Har kollat lite och rekommenderade Tudor är ju inte AGM men bra amperetimmar 85Ah. Pris och kvalitet brukar ju korrelera väl så jag kollade och AGM är oftast lite dyrare - men i gengäld även lite lägre Ah-tal. Hittar med AGM med 70 Ah. Hur viktigt är AGM versus några (10-15) extra amperetimmar? Får nog erkänna att jag mest har BMWs ogynsamma körprofil med korsta sträckor mellan stoppen. Vill ju helst ha kräm för att el-cabba upp och ner. Några hundralappar hit eller dit spelar mindre roll för mig - köper hellre lite bätter och lite dyrare men inte vilket pris som helst (dvs jag skipppar nog orginal :-) /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Fast man "cabbar" väl inte upp eller ner utan att ha motorn igång, iaf inte jag. Jo jag vet att det suger massa energi ur batteriet ändå men men... | |
|
Visst kan man cabba upp och ner utan motorn igång men helt riktigt måste man ha ett friskt och välladdat batteri då. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Batterifabrikatet Banner har vunnit en del oberoende tester av bilbatterier under simulerat verkliga förhållanden. | |
|
AGM-batterier ska ha högre laddspänning (ca 14,7V i stället för 14,4V som vanliga batterier har) och om bilens generator inte är anpassad för att ge den högre spänningen är det risk att AGM-batteriet inte blir rätt laddat. Så jag skulle välja ett vanligt standardbatteri om det sitter det där nu, med tanke på att bilen inte är gjord för AGM-batteri. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jahapp, det blev ett Tudor 85Ah från ADbildelar (icke AGM) för 1640 kr efter lite rabatt. Står på laddning nu. Ska nog hinna montera i helgen - något att tänka på? Eller är det bara att skruva ur det gamla och i med det nya och sedan ev ställa in radiokanalerna igen? Får se om tripmätaren behåller sina siffor eller om batteriet i mätarhuset är trött? Kan man komma undan inställningar om man kopplar batteriladdaren under huven under bytet - eller det bara dumt och riskabelt t ex att polskorna kommer åt karossen och kortsluter? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Råkade ut för exakt samma sak på min E46 cab, jag bytte batteri men det visade sig att generatorn pajat. Fick byta den och tror att jag stekte mitt nya batteri med den gamla kassa generatorn. När bilen går skall du ha 14,2 Volt på polerna, annars kass generator.... |
|
| Om generatorn inte fungerar som den skall och bilen gått en bit, så är det oftast kolen som sitter i regulatorn som är slut. Kol finns att köpa för ca 100 kr på startmotor.se. Finns filmer på Youtube som visar hur man gör. | |
|
Problemet med laddning är löst, det är jag tämligen säker på - som sagts tidigare i tråden så var det laddningsregulatorn som byttes på verkstad och sedan dess har inte batteriet gått tomt. En plugg som visar spänning i ciguttaget, visar 12,3-12,4 Volt i vila och 13,6-13.8V med motorn igång. Gamla batteriet är från 2011 så det är nog läge för ett nytt batteri. Åter till frågan om själva monteringen av nya batteriet, är jag dum om jag sätter på CTEK-laddaren på polerna under motorhuven under själva bytet? Är jag smartare om jag bara lossar gamla och monterar nya batteriet och sedan troligen ställer in radiokanalerna på nytt? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.