|
|
|
|---|---|
James_of_72 |
Startade min 530i -93 idag innan lunch & noterade att den inte gick på alla cylindrar. Körde mellan min bostad & min arbetsplats (ca. 5km),och allt eftersom gick den allt sämre -"pluddrar"- och blev mer & mer kraftlös. Väl framme kände jag en minst sagt bränd doft. Tittar under bilen & ser hur både grenrör & kattar GLÖDER!! Är det någon där ute vet vad detta beror på? Jag är ingen mekare alls, men uppskattar alla tips! Måste ju hålla min pärla i skick! Tacksam för svar! |
Red Devil |
Jag hade en E34:a engång i tiden som blev precis som din. Efter att jag körde ett tag, så gick kolven en av kolvena sönder(hål rakt igenom) stiftens undredel gick också av. Toppen blev skadad och och dessutom fick jag byta alla ventiler. (ditt problem kan vara brända ventiler). Kör direkt till närmaste verkstad, om du inte vill att din motor ska få serösa skador. (helst bogsera den till verksta'n). |
James_of_72 |
I vilket läge bränns ventilerna,så sent som igår eftermiddag gick bilen bra efter en lugn körning på stan? Kan luftmassemätaren ha gett upp efter en motortvätt gjord för ett par dagar sen? |
Red Devil |
att din bil blir så var kan bro på flera orsaker, ett kan vara att vatten pumpen inte fungerar då kan det bli så het att grenrör blir så varm, och om din vatten pump är kass, då har förmodligen blockpackningen också gått på din bil, har du otur så har toppen blivit skadad (bmw alu toppar är känsliga för sådana skador) att bilen går dålig kan ju bero på att toppen har tagit skada vid hettan. ventilerna brukar gå vi dessa händelser. Sen så kan det också vara att olja inte pumpas till motorn, då kan det också bli för varm. |
|
Har problemen kommit efter motortvätt är det inte otroligt att det står vatten i tändstiftshålen! Fukten kan finnas ett par dagar innan den börjar misstända! Börja med att skruva ur stiften och torka rent dem. Annars är det tydligen inte ovanligt att ett gummimembran i insuget spricker på V8:orna. Jag har inte sett exakt hur det ser ut själv, men det debatteras rätt ofta här på forumet. Använd sökfunktionen "sök inlägg" lite längre upp så hittar du nog en hel del om detta! Mvh |
|
|
Den ena lambasonden gick i sönder på min fars bil, och då gick bilen som du beskrev. Det resulterade i ny lambda och ny kat. Vet naturligtvis inte om det är så i ditt fall, men ett tips. |
|
|
James of 72- Kör inte med bilen i detta skick, det som har hänt är att du har fått fukt någonstans i tändsystemet (förmodligen vid tändstiften) vilket innebär att den inte tänder på alla cylindrar vilket i sin tur leder till att du får ner oförbrännt bränsle i kattarna som sen brinner upp där pga värmen. Du kan sabba kattarna om du kör för mycket= DYRT. Plocka ur stift och kolla, du hittar med största sanolikhet vatten/fukt runt stiften el tändspolarna. När problemet är löst och bilen går som den ska åk förbi någon verkstad och be dom ta ett avgasprov, CO-halt, HC-halt osv så vet du om kattarna har klarat sig. Mvh Garre |
|
James_of_72 |
Tack för svaren, de är alltid lika välkomna! Problemet var vatten i tändstiftshålen, jag var väldigt försiktig när jag spolade motorrummet men tydligen inte lika försiktig när jag blåste detsamma torrt med tryckluft. Tryckte ner rätt mycket vatten till stiften. Jag är dock den förste att erkänna att det var JÄVLIGT klantigt! Nu hoppas jag bara att kattarna klarat sig. Men dom är bara sex månader gamla så förhoppningsvis kan deras relativa nyskick göra att dom klarat sig??? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.