|
|
|
|---|---|
|
Tja folket! Vad jag sett på bilder så verkar det finnas 2 storlekar på den elektriska fläkten som sitter efter kylaren. Min undran är, spelar de roll vilken man beställer? dvs är fästen och hål för skruvarna desamma? Jag har nämligen den "lilla" av dom 2 som har lagt av och verkar inte finnas att köpa beg. Nån som vet? Mvh Patrik | |
|
Kollat realOEM? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, blir nog mer frågor än svar här från mitt håll... Men sitter det elektrisk kylfläkt (den sugande fläkten) på E39 med M54? Jag hade för mig att det var så, men när jag tittar i ETK så står det inget om det (vill dock minnas att eventuellt har inte ETK helt rätt kring just detta området). På E46 tror jag de flesta har elektriskt kylfläkt. Men E39? |
|
om du menar kylfläkten för motorn är det mekanisk på min 530, hade det nere just efter vattenpumpsbyte du menar inte fläkten för AC? |
|
|
Tja! Ni får ursäkta mig, jämnförde fläkten igårkväll med en polares, tydligen är dom samma storlek. Upplevde att min va mindre men så är inte fallet så de blir att beställa. Min är helt död, dvs att den gör inte ens ett "test" när man startar bilen samt får felkoder på den. Kan jag vara säker på att de e fläkten som e helt död eller finns där ändå en chans att det kan vara en givare? @Matthias - Syftade inte på den mekaniska framför kylaren utan den elektriska efter kylaren, sett om du sitter i bilen. Tack ändå! |
|
|
Menar du fläkten som sitter framför kylaren? Man räknar alltid bilens front som "fram". Fläkten som sitter på motorn med en visko-koppling är således fläkten "efter kylaren"... Får du felkod på fläkten? Om du slår på max ac-kyla bör fläkten starta om den är frisk. Kolla säkringar före du byter något. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
alright, räknar man att man står framför bilen så är de fläkten framför kylaren, inte fläkten med visko-kopplingen. har kollat säkringar och även mätt att där är spänning fram till fläkten. Händer inget på max ac-kyla. Fläkten går att dra runt för hand och har inte rostat fast. Kan de fortfarande vara något annat? Givare, relä? Eller borde den även göra en "check" när bilen startar även om dessa saker är ur funktion. Med vänlig hälsning Patrik |
|
Aha! Började misstänka något sådant! Precis, AC-fläkten är den tryckande elfläkten (och kylfläkten för motorn är den sugande mekaniska fläkten). Stämmer, ETK bekräftar att det bara finns en storlek på fläkten. Om det är en -01 så bör fläkten vara PWM-styrd med sin egen power- och controlmodule. Då är felsökningen identiskt med den som jag gjorde på min E87 120i -06, allt står i den här tråden hur man går tillväga: Länk |
| ska kika på den Slangen! tack! | |
|
@slangen har gått igenom din felsökning, sjukt bra förklarat rakt igenom. Jag är inte på långa vägar nån mekaniker utan de tar tid att sätta sig in i allt och du förklarar de riktigt bra. Har inte hunnit riva ner fronten och se hur kontakterna ser ut. Undrar dock, är det nån fara att köra med denna ur funktion? Mvh Patrik |
|
Helt normalt, tar alltid lång tid att sätta sig in i helt nya saker och pussla ihop information och förklaringar från alla håll och kanter! Är en stor anledning till att många ger upp när de kommer hit och antingen chansar att byta delar eller lämnar in bilen. För ärligt talat, man kan lägga timmar på dessa saker och ändåså ofta hamna i återvändsgränder. I mitt fall (och med min "moderna" N46-motor med överdimensionerade kylsystem och motor avsedda att ha arbetstemperaturer på 102-105 grader C) så var det inte det minsta problem. Tog typ en säsong innan jag märkte av att fläkten aldrig startade oavsett hur varmt det var ute och oavsett hur hårt jag hade kört (har hitintills bara använt bilen på sommaren dessutom). Nu har väl du en M54-motor? Och du har väl kvar temperaturmätaren (den tog de ju bort tillsammans med oljestickan på min N46-motor)? Så håller du bara koll var temperaturmätaren är när du står stilla i bilköer en varm dag så är det inga problem. För länge sedan körde jag runt med en M30B35 som hade en fullständigt utsliten viskokoppling - blev ungefär samma effekt som en icke-fungerande elfläkt dvs kylvinden vid stillastående eller kökörning uteblir. Fungerade bra sålänge man körde över typ 40 km/h (för då tar fartvinden över helt och hållet) men när man satt i rusningstrafiken mitt i Malmö och man såg den lilla temperaturnålen började så sakteliga röra sig millimeter för millimeter så satt man med tänderna i ratten och uttryckte sin desperata önskan av viss rörelse så tyst man kunde :-) Så håll koll på temperaturnålen vid stillastående eller kökörning så är det inga problem. |
|
M54 stämmer ja. Jag hamnar inte så ofta i kö. Kör även ut ac när jag kör i stan bara för att mindre värme ska genereras. Märkte inget heller förräns jag stod i kö, 27 grader ute, ac:n jobbade och bilen började låta som en 240 när jag började rulla. Upphörde dock så fort man fick upp lite fart. Bytte relä igår men ingen skillnad. Gör inte de här "check" testet och snurrar till när jag vrider om nyckeln så kan nog utesluta reläet. Blir väl ett byte. Lite drygt när man saknar ett garage. Kollade dock på youtube, verkar inte vara något jättesvårt jobb även för mig så :) tack för svar "Slangen" ! |
|
| Går den lätt eller trögt? Min var fullständigt proppad med grässtrån som hade snurrats fast på axeln så den gick jättetrögt. | |
| Den snurrar runt relativt lätt.. inte så att den tar fart om man snurrar till den men inte heller trög på nåt sätt... | |
Innan du byter för stora/dyra delar - kolla iallafall det mest fundamentala dvs att du har spänning fram i den där kontakten. Räcker med en simpel multimeter att kolla det - samt att man kommer åt kontakten också :-) Men rekommenderar ändåså en lite djupare felsökning för att undvika att du står där och rivit ned fronten, köpt en dyr fläkt och precis kopplat in den och det gör absolut ingen skillnad. |
|
Har kollat säkring bakom handsfacket, den som är röd 50 amp. Den var hel. Bytt relä som sitter till höger om fläkten - ingen skillnad. Testa med 2 olika faktiskt. Kollat i kontakten om de skulle ha ärgat eller så men ser bra ut. Även fläkten snurrar utan några konstigheter. Har mätt spänning att de går ström fram till fläkten och det gör de. Sensorn till vänster om fläkten kan ju vara kass men då skulle väl bilen gjort den "check" vid start om jag förstått de rätt. Så pekar mycket på resistorn/motorn i fläkten som har gjort sitt. Mvh Patrik |
|
|
Om du kommer att riva fronten så har jag ett tips: Fixa ett "lövskydd" när du ändå har fronten lös så slipper du få skräp insnurrat i fläkten. Jag rotade i en container på jobbet och hittade kasserade friskluftsventiler som hade galler som jag klippte loss och skruvade fast på insidan. Jag gjorde samma i njurarna för att skydda kylaren från hårda insekter och gruskorn. Se bild: Länk |
|
|
Nu har inte jag läst ALLA inlägg här, bara några stycken, men på min E31 som är hyfsat samtida med E39 så var AC-fläkten stilla därför att fläktmotståndet gått sönder. Det var en liten krets som reglerar varvtalet på fläkten i två lägen; snabbt och jättesnabbt. Så fort jag bytte den funkade fläkten som den skall. De flesta av oss som pillat BMW vet ju att motståndet går sönder ganska ofta på BMW. Det kostade 800 kr vill jag minnas, samt kanske ytterligare 2000 kr om jag valt att lämna in den men jag fixade det själv. På E31 måste man "bara" plocka loss främre stötdämpare för att få lös och tillbaka grejerna. Om den lite halvt felaktiga valutaskalan på ETK.cc stämmer så kostar den ca 3000 kr till E39. |
|
|
@pbengtss Bra tips! @AlexanderK Du råkar inte veta var motståndet sitter på e39? mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.