|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bilkunniga! Jag behöver er hjälp! Har en BMW 120d 2008 där bromsarna (från börjar H.B och V.F) lägger sig på efter bara några minuters körning. Detta uppstod några dagar efter att jag bytt till sommardäck. Jag har tidigare säsonger använt dessa däck utan problem. Har haft den på verkstad där dem kliar sig i huvudet och inte kan komma på vad problemet är. På verkstaden har de bytt bromsvätska, bytt bromsslangar, luftat bromsarna och testat att byta plats på bromsrören som går in i styrdonet. När detta gjordes bytte problemet sida (från H.B och V.F till V.B och H.F). Bilen ger inga felkoder och på BMW fick dem heller inga felkoder. Alla oken är i bra skick och kolvarna ”glider fint”. Har även kopplat ur ABSen oh testkört men problemet kvarstår. Jag håller på att bli galen och efterfrågar därför er hjälp!! Har ni några idéer? Fel på styrdon utan felkoder? Fel på huvudbromscylinder? Fel på hydralpump eller möjligtvis backventil? Vet inte om det finns på den här bilen?! Det enda jag vet är att det brinner i bromsskivorna varje gång man kör. Mycket tacksam för er hjälp och input!! Varma hälsningar Michaela | |
|
Välkommen! Så bromsarna ligger på efter en stunds körning och tills du stannar, men ligger inte på när du startar igen? Låter inte som bromsarna i sej. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det här med bromsar är alltid ett kapitel i försej. Riktigt lurigt problem. Men eftersom de är H.B och V.F så är det ju nåt i den kretsen som spökar. När rören bytte plats så följde problemet med till den andra kretsen, så borde ju tala om att de nåt med rören som strular, inte nåt i cylindern eller så för då hade ju problemet legat kvar på första kretsen vid bytet. Det som jag tycker de gör detta extra klurigt är att båda fram och bak nyper så pass hårt. |
|
|
Haas, jag tolkar det tvärtom. Det är väl samma utgång på styrdonet som ger problem oavsett vilka hjul man kopplar in där. Det tyder ju på att problemet ligger innan stället där man bytte plats på rören. Då luktar det huvudcylinder eller styrdon... |
|
|
Hej hörrni och tack snälla för er input! Jag lämnade den till en ny verkstad. Dem påstod att oket V.B var trasigt och bytte det. Till min största förvåning så försvann problemet och jag (högst förvirrad!) var såklart jätteglad! ... i två dagar tills problemet återkom och nu satt sig på V.F! Alltså jag förstår verkligen ingenting av detta problem men tänker lite som Isak5503 att det kanske sitter i donet. (Verkstadskillen trodde dock inte det utan föreslog bromsservon?) Doner är dock inte det första man vill testa då det är en dyr historia. På BMW yrade någon om ”regnsensor”. Det kanske också kan vara något men jag förstår inte riktigt hur. Det kanske är läge att testa byta huvudcylindern. Betydligt billigare än styrdonet! Hur tänker ni att jag borde ta detta vidare? Vad är ”nästa steg”? Hur hade ni gjort? Jag blir galen! Igen STORT tack för er input!! |
|
|
Hur har det gått? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.