|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack för svar! Ska testa att banka på kattarna. Ska även läsa på länken du skickade, grymt! Har faktiskt turen att ha en kompis med en exakt likadan bil, samma årsmodell. Den har bra avgasvärden. Jag får lov att plocka delar temporärt för att testa på min bil. Tänkte ev byta runt en av hans tändspolar, hans lmm, ev hans avgasrör med kattar och sonder från grenröret bakåt. Något annat jag borde passa på att testa? Vad gäller E85 kan det vara ett alternativ. Har exakt en månad på mig för efterkontroll. Kan vara en sista utväg när det börjar bli ont om tid. Hur mycket stryk tar spridare av detta? Tack för hjälpen! |
|
|
Har du hittat något fel? Jag var o besikta min e36 m3- 94, fick oxå höga avgasvärden CO 1,1 CO2500 1,2 HC 272 Lambda 1,02 Det blev nya sonder,lmm, men största boven var katterna. CO 0,4 CO2500 0,2 HC 50 Lambda 1,02 /Pärra |
|
|
Tyvärr inte hittat felet. Skönt att kattarna löste det för dig. Dock brukar väl kattar bli dåliga av något annat fel uppströms, typ dåliga spridare, tändning osv som gör att den går något fett? Bara så du inte sliter ner dina nya. Hur fick du tag på nya kattar? |
|
|
En tänkbar orsak till att kattarna ger upp och även dåliga avgasvärden är som sagt slarv med ventiljustering. Detta är en servicepunkt som jag tror väldigt många av ägarna inte ens är medvetna om och i många fall där ägaren vet att de ska justeras, blundar man för det pga. kostnadsskäl. Tyvärr är även många bilverkstäder omedvetna om att ventilerna måste justeras manuellt på de motorerna då mer än 99% av alla moderna bilar har självjusterande hydrauliska ventiltryckare... Så frågan är om du justerat ventilerna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Har tyvärr inte hunnit göra det. Funderar på om jag ska ge mig på det själv. Har du gjort det, har du några tips och vet du var man kan hitta shims/verktyget som krävs? Du tror inte att en dålig ventiljustering ger mer påverkan på högre varv än vad jag upplever? Tack för svar. |
|
|
Nej jag har inte justerat ventilerna, men det är ett ganska "basic" verkstadsjobb som tar mer tid än det är svårt. Dock måste man som sagt ha tillgång till ett antal schimsbrickor i olika tjocklek för att kunna byta ut till rätt tjocklek. Brickorna återanvänds och är således inga "förbrukningsartiklar". En del räknande blir det också, och i vissa fall behövs det mindre antal brickor om man tänker till och flyttar runt de som sitter i motorn. Har du inte tillgång till ett sortiment brickor i olika tjocklekar får du mäta, räkna och sedan flytta runt och till slut beställa de brickor du behöver... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har inte heller kollat ventilspel, får väl bli lite vinterpyssel. Mina kattar skramlade, samt att avgassystemet var dåligt, ny racecat o nytt rosfritt avgassystem. Mvh/Pärra |
|
|
Hej igen. Inte hunnit justera ventilerna. Har istället googlat och ringt runt. En BMW-mekaniker sa åt mig att byta oljan. Att jag bytte den för ett år sedan och inte kört många mil spelade ingen roll. Han menade på att kallstarter och korta turer gör att kan få bensin i sig som i sin tur kan påverka avgasvärdena. Gick ut och luktade på oljan, och minsann, det luktar Shell. Vidare sökning visar att oregelbunden vit rök ur avgasrören (min har) samt lite vit rök ur oljepåfyllningshålet (min har också) kan vara symptom. Jag börjar dock undra, vad är det som gjort att såpas mycket bensin tränger ner i oljan? Sliten motor, ex ringar vid 15k mil? njaa.. Vad tror ni om spridarna? Bilen stod tidigare avställd i ett par år. Kanske torkat ut o-ringar osv? Om de inte sluter tätt och droppar kan man ju få ojämn gång, hård start samt dåliga avgasvärden vilket min har. Har någon av er erfarenhet av att spridare blir dåliga? Om inte, vad tror ni om bensin i oljan? Kommer nog skicka iväg spridarna på service och byta oljan som nästa steg. Om ni tycker det är rimligt! Tack! |
|
|
Hej igen! Problemet är minsann inte löst och jag vill köra med bilen när det är så fint väder. Skickade iväg spridarna på service, det visade sig inte vara något direkt fel på dem men nu kan jag utesluta det. Jag har även bytt olja. Har inte haft råd att justera ventilerna. Fortfarande går bilen dåligt. Låg och blödig tomgång. Luktar väldigt mycket. Ryker lite vitt och röken är något fuktig även vid varm motor. Går fantastiskt vid högre varv. Vet inte vad jag skall göra mer än ventilerna just nu.. |
|
| Har du kört någon diagnos på bilen? | |
|
Var för något år sedan hos schmiedmann och lät dem söka igenom motorstyrdonet. Inga koder. Är ju OBDI så är ju ganska begränsat.. Har en bmw scanner men den hittar inte just motorns enhet, vet inte varför.. Var det något speciellt du tänkte på med att söka? |
|
|
Felkodsavläsning ser inte dåligt justerade ventiler... Nu har du nästan provat allt utom servicepunkten ventiljustering, kanske dags att göra det!? ;) Mvh Johan B |
|
| Det är ju inte på något sätt 100% säkert att det är ventilerna det beror på. Kan antagligen även vara en sensor som inte fungerar som den skall utan att den är helt trasig. All heder åt Schmiedman, men frågan är om inte BMWs diagnossystem är mer avancerat. Jag har varit med om att bilverkstad inriktad på BMW, hänvisat till BMW originalverkstad när de inte klarat av att hitta elektroniska fel. | |
|
Jag vet att ventiljustering är något som bör göras - men som sagt har jag inte haft råd att lämna in på ventiljustering, och inte vågat ge mig an det själv. Funderar på att skaffa inpa, då borde man kunna läsa av lite livedata från olika sensorer. Kan inte riktigt kasta mig in i att köpa nya sensorer bara för att utesluta dem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.