AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.790

M3 E36 3.0 - Felsöka dåliga avgasvärden

Sida 1 av 2
Hej.

Åter den eviga frågan: Avgasvärden. Läst och sökt så mycket jag orkat, hittar ingen direkt felsökningsmetod. Så nu vänder jag mig till er experter där ute.

CO: 0.2 (0.5)
CO vid 2500: 0.3 (0.3)
HC: 61 (100)
Lambda: 1,02 (0,97-1,03)

OBS: Mellan 1 och 2h varmkörning en varm sommardag innan.

Jag vet. Det är godkänt. Förra året. Är nu livrädd för att det har förvärrats och vill få bukt på problemet. Det har även förvärrats över ett par år.

Mer symtom:
- Bilen går något ojämnt på låga varv.
- Avgaserna luktar oförbränt och äckligt
- Bilen är inte riktigt 100% rapp på snabba gaspådrag från låga varv.
- Misständer och har lite svårt att hoppa igång ibland.
- Håller man handen bakom rören på tomgång blir det något fuktigt.

Vad jag gjort hittills:
- Sprayat startgas runt hela insuget, ingen reaktion.
- Servat bilen med olja, filter och stift. (Gjordes innan bes med de dåliga värdena)
- Kopplat loss lmm under tomgång- bilen reagerar något precis när man drar ut eller sätter i kontakten igen men ingen märkbar skillnad i gången.

Helt original bil, 3.0l, 15300 mil.

Hur ska jag ge mig ann felsökningen? Vad är er känsla? Vill gärna ta de mest relevanta sakerna först. Har ev tillgång till en likadan bil med mindre symtom för felsökning.

Tusen tack för att ni finns.
Byt lambdasonderna oavsett, de är "förbrukningsartiklar". Som referens kan jag nämna att jag hade helgalna (alla, dvs högt HC, båda CO höga o dessutom högt lambdavärde) värden på min M5 E34 3.8. BMW Solna sade "verkar vara toppen som är kass". "Kan det inte vara lambdasonden?". "Nä...den ser ut att vara OK, dessutom så är värdena alldeles för kassa för att bara vara lambdasonden". "OK". Jag bytte lambdasonden ändå, alla värden blev kalasbra o har förblivit så, Säger inte att det kommer hjälpa i ditt fall, men det är en billig åtgärd, på vinst & förlust.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är ventilerna justerade?

En servicepunkt som inte sällan "glöms bort" på de motorerna mht. kostnaden och i viss mån okunskap...

I övrigt håller jag med om att lambdasonder är förbrukningsartiklar och bör bytas vid ca 12-15.000 mil eller så, åtminstone de främre "reglersonderna".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Lägger in en tredje röst på lambdasonderna.
Tack för svar.
Tror ni lamdasonderna kan bidra till att alla värden blir sämre, inklusive lamdavärdet? Går det att felsöka sonderna på något smidigt sätt, ex mäta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är ventilerna justerade i närtid?
Det är ju en servicepunkt på den motorn - så kolla servicehistoriken!

Dåligt justerade ventiler kan ge dålig motorgång och/eller dåliga avgasvärden!
Är de väldigt dåligt justerade riskerar du att avgasventilerna bränns...

Mvh
Johan B

Så här var mina värden på min M5 3.8 med den dåliga sonden: CO typ 1.5, CO2500 typ 2.5, HC typ 300 och Lambda typ 1.1. Dessa värden är uppmätta av BMW vid en förbesikting där de varmkörde ordentligt.

Med den nya sonden blev värdena bra hos Bilprovningen. En skillnad jag märkte var/är att avgaserna blev klart "torrare" med den nya lambdasonden. Byt sonderna, de kostar typ 1000 kr styck om man köper på rätt ställe. Efter 15000 mil så är de garanterat inte så rappa som de kan vara...

Gällande ventiljustering...Om din bil går "symaskinstyst" så måste du kontrollera ventilspelet. Om den däremot tickar lite lätt så är det ett bättre tecken på att ventilspelet kan vara OK. Vet du inte när denna kontroll är gjord så kosta på bilen detta, det blir billigast i det långa loppet... Det är alltså sämre med för litet ventilspel, det är då ventilerna kan brännas, går det riktigt illa så kan ventiltallriken "lossna" eller att ventilsätena skadas tex av sot...
Ventilerna är inte justerade vad jag vet. Är det något man bör göra hos typ schmiedmann?

Motorn går absolut inte symaskinstyst. Vad jag kan avgöra har den det tydliga lite mer vässade ventilljudet om man jämför med ex vanliga m50-motorerna. Men kan vara värt att göra ändå.

Kan man mäta sonderna innan man byter? Så man i alla fall ser vilken det är fråga om.

Är lmm något man bör undersöka vidare?
Men va f*an... Byt båda sonderna, peanuts! Länk Länk . LMM är lite dyrare Länk , skulle din vara suspekt så har jag två original LMM till salu (från 3.2, samma som till 3.0). Jag bytte mina för att jag gillar att byta delar, märker ingen skillnad men nytt är alltid nytt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag ser det har du två saker att göra:

1. Byt främre lambdasonderna (reglersonderna) - köp enbart OEM-kvalitet (t ex. BMW original, Bosch, NTK (NGK:s sonder), Denso eller VDO-Siemens).

2. Justera ventilerna - bör göras hos en verkstad som vet vad de sysslar med. Ingen raketforskning men gammalt hederligt mekaniskt jobb där man byter schims (vilket gör att de bör ha ett sortiment av schims att byta med) - inget jobb man kan lösa via en dataskärm... ;)

Mvh
Johan B

Johan B: Du har inga "kontrollsonder" på M3 E36 oavsett 3.0 eller 3.2. Däremot har man två reglersonder :)
Och jag skulle även rekommendera att plocka loss Vanos solenoiderna o "klick testa de", montera tillbaka med nya o-ringar, förslagsvis från M5 E39 då de är tillverkade i ett bättre material? Kring soleoniderna så sitter det fina filter, "filtermaterialet" i dessa är i 99.9% fallen skadade, dvs porösa om de ens är kvar. Detta fina filtermaterial försöker följa med ut genom soleoniden, men sätter oftast igen densamma, delvis iaf. Solenoniden rengör man tex med 5-56 som man sprutar in mot flödesriktningen samtidigt som man "klickar" soleoniderna med tex ett 9V batteri. Efter ett tag kommr man märka att "klickningarna" är klart mer högljudda, dvs man har fått ut en hel del "smuts".
Så totalt sätt för att lösa mitt problem tycker ni båda att jag direkt ska köpa nya sonder? Det går inte att testa ifall de är dåliga då?

Ventiljustering kan kanske vara bra att göra oavsett.

Vanos är ju en del i det hela, aldrig servat vad jag vet. Vet inte om jag är bekväm med att göra det ingreppet själv bara. Vet ni någon video/tråd med bilder på hur man gör det hela? Eller vet ni någon trevlig här på forumet som kan göra det åt mig..

En sista fråga: om ni skulle försöka se lite mer till mina symtom hos bilen, stämmer det överens med sonderna/ventilerna? Hade varit trevligt att veta lite teori bakom varje värde och vad som påverkar det..

Tack tusen gånger om för er hjälp.
Teorin bakom att byta lambdasonder är enkel: de förlorar "känslighet" med milen. Kostnaden för att felsöka (hos en verkstad) är inte mycket billigare än att köpa nya sonder o på så vis kan man "utesluta" sonderna. Har du lämpligt diagnosverktyg (INPA?) så kan man se hur bra sonderna reagerar, men återigen, efter 15000 mil så har de garanterat sett sina bästa dagar. Jämför tex med stötdämpare. de känns ofta bra efter 15000 mil, tills man jämför med nya...

Den Vanos "reparationen" jag beskriver är busenkel. Tar ca 2 timmar att göra. Det är alltså endast soleoniderna du ger dig på, inget annat. Det du ser i videon görs med lätthet UTAN att demontera hela Vanos (som man gjort i videon...)

Dina symptom är lite diffusa, bilen verkar gå OK, klarar besiktningen men du tycker inte den går bra nog. Jag skulle som sagt bytt lambodran o soleonidoringarna, det kostar inte mycket. Sen får man se om det blev nån skillnad, eller inte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det jag tycker talar för att ventilerna kanske behöver justeras är att dels har du halvkass motorgång men också att den är lite svårstartad.

Jag skulle byta sonderna och justera ventilerna - det ska ändå göras på motorn.

Sonder är förslitningsdetaljer och bör bytas vid typ 12-15.000 mil även om motorn går bra och avgasvärdena är ok.

Bytte sond (är bara en reglersond) på Santa Fé:n och bilen har gått lite drygt 13.000 mil. Tomgången blev stabilare, småryck försvann (nästan) och bränsleförbrukningen gick ner med nästan en deciliter/milen med samma körmönster.

Avgasvärdena var helt ok innan och inga felkoder...

Läste av live-värden på sonden via OBD2-läsare och man såg att den gamla sonden var lite "hackig" och oregelbunden i reaktionen jämfört med den nya.

Mvh
Johan B

Hej och återigen, tack för svar.

Beställer nog två sonder och hoppas på det bästa. Rengör ev solenoiderna också. Ventiljustering får vänta lite.

Har en bmw scanner (Som olaO på forumet säljer) men vet inte om den kan kolla livedata? Är ju bara OBDI uttag under huven som gäller.
Hej igen.

Beställde två Bosch sonder och bytte. Ingen skillnad.

Hoppades på det bästa och körde den till besiktningen och fick följande resultat:

CO: 0,5 (0,5)
CO vid 2500: 0,5 (0,3)
HC: 146 (200)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Nu gick den alltså inte igenom. Alla värden fortfarande förhållandevis samma och dåliga.

Att sonderna byttes utan effekt gör inget, de ska ändå bytas förr eller senare och det är skönt att kunna utesluta dem.

Vad är nästa steg? Bilen luktar fortfarande äckligt och oförbränt, går något ojämnt på tomgång och upp till 2500-3000 varv.

Ytterligare en sak jag märkt är att bilen håller exakt samma varvtal när den startar som när den borde gå i closed loop. ca 6-700 varv, mörkt och blöddrigt. Tycker den borde gå på högre varv när den kallstarts (open loop) för att sedan komma ner i varv? Gången är även exakt samma med/utan lmm. Motorn reagerar när man kopplar i/ur men stabiliserar sig till detsamma. Tyder detta på något elektriskt kanske?

Tack så hemskt mycket för er hjälp och hoppas ni avnjuter en trevlig sommar!
Ute och grejar just nu.

Insuget är väldigt oljigt, kan detta vara ett problem?
Kanske olje-separatorn och som är igensatt eller har fastnat öppen. Någon som har erfarenhet av detta? Se video.

Hej igen.

Har nu klicktestat och rengjort båda vanos-solenoiderna. Bytte till nya o-ringar från m5 e39. Bytte även vanosfilter.

Har även haft loss insug och kollat efter dåliga slangar/läckor. Rengjorde oljeseparatorn samt tomgångsvalvet.

Inget har haft minsta skillnad.

Inte gjort ventiljusteringen än. Kanske får bli nästa.
Ytterligare saker som kanske behöver undersökas är:

Kattarna
Resten av o-ringarna i vanos
Inspruten
Tändspolar

Vad tror ni? Några ytterligare tankar eller idéer ni har? Tack.
Hm...Surt. Kanske läge att "köpa" sig tid genom att pytsa i en lagom med E85 för att få ner CO under gränsen? Den ligger "högt" i alla världen. För mååååånga år sedan hade jag en gammal Passat som inte klarade CO2500 (gick inte att få under 0.6). I det fallet visade det sig vara obefintlig katalysator, men jag hade sett att det legat "bikake-delar" bakom bilen nån gång...
Om du "bankar" på kattarna hur låter det då? Skrammel? Det som talar emot kattarna är ju det där med hur den beter sig vid kallstart. Den mindre "goda" lukten" kan ev peka på katten nu när sonderna är nya o reglerar (?) som de skall. Bilar med fungerande lambdareglering/katalysator luktar mer "sött".

Mina 3.2 går båda runt 1000-1200 varv vid kallstart (kanske liiiite högre om batteriet varit frånkopplat). Efter typ 20-40 sek så brukar det "hända något", man hör det klart o tydligt som om den går från kallstartsprogrammet till "vanligt", nästan som om den "tappar tändningen" i en sekund, för att sedan gå 100% rent igen.
En "galen" ide...Borde man inte kunna mäta med IR-tempmätare eller vad det heter om "katten" tänder? Man borde ju se en rätt hastig temperatur stegring efter 3-5 min (räknat från kallstart)? Vet ej vilken temp som indikerar "fungerande" katt men det kan bli uppåt 800-900 grader inne i katten, så frågan är hur varmt höljet blir jämfört med delarna/rören innan/efter...
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.