AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
684

525 E39 -01 ryckte, men sen aldrig mer?

Mu
8
Murzko
525 -01
Hej!

Jag är ny här så ursäkta mig om ja har gjort något fel i detta inlägg.
Jag köpte nyligen en e39, jätte fin och fräsch.
Körde hem med den efter köpet (ca400km) utan några problem!
I bilen var monterat baslåda och slutsteg som funka perfekt i 400km, men dom sista ca 50km så kände man att den slogs av och på, och endast funkade relativt bra på låg volym, så fort man öka volymen försvann basen helt.
Kom hem och parkerade bilen, dagen efter så skulle jag köra cirka 100km, kom ca 2km och kände hur bilen ryckte sig medans man gasa, till slut så dog den mitt i en rondell.
Startade sen igen och körde ut från rondellen och sist ett kraftigt ryck till, sen gick bilen hur bra som helst hela vägen (100km). Sen efter bilen hade stått ett par timmar så skulle vi hem igen, och då ville farsan köra och kolla vad som e fel på bilen ( han körde i en annan bil innan ) han körde den hela vägen hem utan problem och tyckte den gick perfekt. Men han påpeka att basen inte funkade alls nu, varken på låg volym eller hög, vilket den gjorde på låg volym. I alla fall, så körde jag bilen till jobbet idag ca (60km) och märke inget ryck eller något annat. Jag har ingen aning vad som kan ha hänt just då de ryckte. Har ni någon ide? har frågat tidigare ägare och han har aldrig upplevt något liknande, och fråga även när tändstift byttes, han sa ca 3år (den hade stått i garage i 2år). Har läst mycket om tändspolar, och även att de kan vara något med ac kompressorn, men körde med ac i 450km utan problem dock.
Kan de va nå koppling mellan bas/slutsteg/ac kompressor som gjorde något? något har gått sönder iaf antingen basen eller slutsteget, har inte hunnit kolla upp ännu. Befinner mig på jobbet just nu haha.
Ursäkta för en lång text men ville få med så mycket som möjligt, och ursäkta om jag lyckats stava något fel.

Tack på förhand!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du bör nog läsa av felkoder.
Om det finns en koppling till ljudanläggningen så lär inte felkodsavläsning hjälpa så mycket, då är det till att följa alla kopplingar och kolla om något sitter löst eller klämt.

Men annars låter det som vevaxelgivare eller möjligen bränslepump eller strömförsörjning till denna (matningen går genom höger bränslenivågivare och kablarna har en tendens att brinna av i denna, inuti en krympslang: Länk ).

Mu
8
Murzko
525 -01
Hmm, har sedan dess kört ca 300km till, inga problem, testade gasa kraftigt i 2 o 3an , funkade perfekt. Som sagt så funkar inte basen alls nu, ska kolla upp bas/slutsteg/kablar imorn, men känns som att enda sen basen sluta fungera helt, så har bilen gått helt perfekt. Konstigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan det ha ett samband med basen om den har varit mysko inkopplad i elsystemet så den har stört viktiga funktioner på något sätt.

Men annars håller jag med om att göra en felkodsavläsning, då felen troligen inte hänger ihop.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
E39:orna som plötsligt börjar "rycka" lågintermittent,då är det som regel vevaxellägesgivaren. men alltid bäst att läsa av felkoder innan byte.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan vara som tidigare skribenter skrivit, men jag hade liknande symptom på min E39 523, då var det lite skitiga spridare(troligast) som gjorde rycken, lite Redline Sl-1(tror jag den benämns) bränsletillsats gjorde susen i min bil iaf..

Lite kraftigare blandningsförhållande än som stod på flaskan..
Och så upprepa efter ett tag, dvs efter någon/några fulltankningar.

Du kan också försöka dig på att leta tjuvluft runt insugsbälgen/motorn med rejäla doser startgas..

Mvh Janne.
Mu
8
Murzko
525 -01
Ska försöka få den kollad, tack för svar grabbar.
Mu
8
Murzko
525 -01
Hej igen, det börja små hacka påväg från jobbet igår efter ca 50km körning, och senast den gjorde detta för ca 3dagar innan om ja minns rätt.
Kollade lite under motorhuven, såg då att denna del Länk var "limmad" på sidan, och även under denna grej så satt det en smal slang som var helt av och tidigare den oxå limmad såg det ut som, och den var helt torr såg ja.
Vad är detta? känns som att detta kan vara problemet?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kanske byta dem då... Gummibälgen ät inte alls dyr på BMW.
Mu
8
Murzko
525 -01
Har problem att hitta denna del i Sverige, kan någon hjälpa till?
Länk , både gummibälgen och denna måste bytas och då är mitt problem löst hoppas jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Delen finns hos närmaste BMW-verkstad - kostar nog bara några tior...
De får hem delar på en dag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mu
8
Murzko
525 -01
Okej tack! hoppas det blir bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.