|
|
|
|---|---|
|
Nu är jag inte så haj på Dieselbilar och har bara ägt 2st. En 320da och min nuvarande 530da. En allmän fråga ang dessa bilar. Om jag står still och trampar på, tar det ett tag innan turbon varvar, det är jag med på. Men även när jag kör på landsväg o trycker på, så är det lite segt i början, sen sparkar det igång bra. Men, ska det vara ett turbolag på 1/2- 1 sekund? Upplever ni andra detta också? MVH per | |
|
Jag har märkt att kör man i läge NORMAL med låga varvtal tar det en bra stund innan innan bilen sätter fart vid gaspådrag. Därför går jag över till läge SPORT då jag vet att jag inom kort behöver en kraftig acceleration som t. ex. vid omkörning. I läge SPORT låter bilen varvtalet inte sjunka under 2000 RPM och man har då maximalt vridmoment redan från början. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Tänkte liva upp frågan. Ni som optimerat, försvinner turbolaggen? |
|
|
Nej, inte helt. Ligger bilen på typ 1300 varv måste den växla ner och turbon varva upp när man vill ha fart i normalläget. Däremot blir bilen piggare efter optimering :-) Mina bilar: Länk |
|
|
Ok, då vet jag. Tycker du det är värt att optimera. Stor skillnad? Kostar ju en del! |
|
|
Tyckte precis som du zeb när jag hade min 525d och det blev mycket mindre turbolag efter optimeringen nu kör jag 535d biturbo även den har turbolag även den är optimerat fast turbolag känns inte alls på samma sätt . Bilen är mycket starkare i alla register och är helt fantastiskt att köra. Det är redan mycket vridstarka bilar efter optimeringen blir det magiskt tycker jag. Om det är värt det? Alla dagar i veckan men jag tror starkt att man försvagar vissa komponenter i bilen därför gäller det att köra med försiktighet. Jag undviker och har alltid gjort ser med mina bilar även mina M bilar jag har haft , varmkör bilen ordentligt ,burnar aldrig , ingen rödljus race, byter olje max 1000 min. Jag tycker om att gasa när det ges tillfälle och är bra tomt framför mig. Jag optimerade min bil hos min kontakt som håller till i Uppsala och har lång erfarenhet av optimering har låtit han optimera mina vilar genom åren och bekanta inga som helst konstigheter. |
|
|
Utmärkt inlägg. Tack för det. :) Då frågar jag igen.... Länk Fortfarande ingen som optimerat hos dessa: Norrlands motoroptimering. Har haft kampanj nu ett tag. 3995kr för en optimering. |
|
| 3995 är rimligt tycker jag, vad jag har förstått så verkar det flesta hämta trimfilen från Tyskland sen finns det säkert aktörer som skräddarsyr vissa parametrar men i överlag är det samma sak iaf enligt min kontakt. | |
| Viktigaste är väl att firman man anlitar är seriösa och tar sitt ansvar vid eventuella frågor. | |
|
Ja, det är klart sant. Är sjukt sugen på att göra det! Tycker ifs 245hk räcker länge för denna tunga bil. Risken är väl att man får blyfot när det är optimerad. |
|
| Det är kul några dagar sen återgår de till det vanliga man vänjer dig fort . Men det kul att veta kraften finns där när man vill busa lite. | |
|
Jag optimerade hos BSR. Mkt märkbart, särskilt i högre fart. Nere på kontinenten är optimeringen extremt tacksam, känns som en annan bil. Den sammantagna upplevelsen, även i svenska farter, är att bilen känns flera hundra kilo lättare. Normalläget känns mer som sportläget och sportläget känns...sportigt. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Håller med tegel önskar att vi hade Shell V power Diesel. Bilen gick som en dröm M ed Vpower somt drog mindre soppa. tegel vad tankar du med här hemma? |
|
|
Vanlig diesel. Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.