AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.124

Första generation 1 serie fel och brister?

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Har sneglat lite på en 120d första generation helst E82 men kan tänka mig e81 eller E87 också. (som pendlarbil 6000 mil/år)
Men vad jag har förstått så är det en del problem, med inte minst motorn när det kommer till dom 4 cylindriga?
Vad har dessa mer för fel och brister??
Bi
3.800
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Se till att köpa ett ex där kamkedjan är bytt
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
När dom är bytta är problemet borta då?
Eller är det återkommnde?
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag kan komma på är
* Sönderskavda ABS-sensorer (börjar rosta under abs-kransen som sväller och som sedan går emot och skaver sönder ABS-sensorn)
Inget att oroa sig för, relativt enkelt att felsöka och numera finns lösa abs-kransar att köpa.
* Sönderärgad pluskabelanslutning (under bilen nära batteriet). Reparerar man enligt hru ett garantiärende skulle hanteras så byter man hela kablaget vilket blir mycket dyrt. Men det går lika bra att göra en professionell skarvning - bara det görs på ett bra sätt.
* Vakuumpumpen bak på toppen brukar läcka eller sluta fungera - inte speciellt dyrt att byta. Verkar främst ha hört detta om vakuumpumpen på bensinmotorer, vet inte om vakuumpumpen på dieselmotorer har sama felfrekvens.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, en sak till kom jag på.
* Vibrerande/självsvängande koppling/drivlina runt dragläget. Mycket mer utbrett och tydligare på dieselmotorer men finns även på bensinmotorer (min 120i kan vibrera lite då och då och av allt jag läst så finns egentligen ingen lösning utan det är helt enkelt en egenhet/svaghet i de numera väldigt avancerade dubbelmassesvänghjulen).
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Rost runt torkararmen bak.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, Sverige.

Fast till 1-Seriens försvar har jag hitintills inte sett en enda bilmodell (oavsett märke) som inte lider av detta. Till och med Volvo från 90-talet har detta problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.