|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej Vad tror ni om M2 competition? Nån som beställt en redan? Vad blir skatten på en ungefär? Beg M4 Competition package vs M2 Competition vad skulle ni välja? | |
|
1. Kanonbil. Originalet bättre value for mone, dock. 2. inte jag, behåller min "vanliga". Ska skaffa speglarna från Comp. 3. Helt ointrssant 4. M2 alla dagar |
|
| Finns det nån som läst något test på M2 Competition ? | |
|
Inte kommit ut några tester än, men är väl en tidsfråga innan det sker. Finns en M2 Competition-tråd här på forumet som tar upp många av dina frågor. En välutrustad M4 Competition får man för strax över 700k med lite prut så det är ingen självklar fråga. Till vardags M4 för min del, men som lekbil m2. |
|
|
Det beror väl lite på vad man menar med välutrustad. M4 bas med CP kostar väl cirka 810k utan någon annan utrustning, fast det ingår väl en del i naken M4 jämfört med en M2. Helt fullutrustad så är listpriset runt 1.1 miljon så då får man pruta rejält om man ska ner mot M2-priser. Fast helt klart kryper ju M2 comp närmare en M4 i pris om man inte strösslar med utrustningen på M4:an. 810k borde man som dd88 säger kunna få ner mot 700-strecket om man bråkar tillräckligt med säljaren. Jag håller med dd88, M4 känns bra mycket vettigare till vardags men är också en rätt stor bil. Ska man ha en ren lekbil så är nog M2 comp bättre och framför allt ändå något vettigare i pris. Dessutom är det väl rätt tveksamt om effekten i M4 spelar så stor roll, dels är det ju samma basmotor i M2 comp så att trimma den till samma nivå borde vara rätt enkelt. Och sen är det ju bakhjulsdrivna bilar och det största problemet är väl snarare att få ner kraften i marken än att kraften inte räcker till. Enda som M4:an har som lek/banbil är väl kolfibertaket och att den är lättare. Vill man däremot utrusta bilen lite så är det rätt många tillval som inte ens finns till M2:an. |
|
|
Snarare tvärt om, M2an har mer utrustning bas än M4an. 19", läder m.m, får väl se hur mycket utrustning som ingår på den svenska M2 Competition. |
|
| Nimgaard: Jag borde kanske ha varit tydligare, men jag svarade på frågan ”begagnad M4 Comp vs M2 Comp” | |
|
@Isty: Det är säkert rätt, men har inte M4:an en del som inte M2:an har även i bas? Kanske ändrats en del i och med M2 Comp. Sen är det ju svårt att jämföra, M4 basklädsel vs M2 comp läder vs M4 läder. Ingen av dem är väl samma om jag minns rätt. Comp pack har ju även adaptiva dämpare som standard på M4. Och det är väl lite olika bromsar och så med. Comp pack har dessutom 20" som standard, även om just M666 är lite av en vattendelare.Sen verkar ju M2 comp väldigt välutrustad som standard, tycker den verkar prisvärd om nu prisökningen är så blygsam som det pratats om. @dd88: Sorry missade det, ja man verkar helt klart få en hel del M4:a runt de pengarna om man väljer en lätt begagnad. Ligger trots allt en del ute nu även om många är CS och lite dyrare såklart. Även en del med individuallack och performance-delar om man är sugen på det. Kikade själv på det innan jag beställde men hittade inte riktigt någon som passade. Poängen är väl att det är två rätt olika bilar även om de på pappret verkar väldigt lika. Det blir lite svårt att jämföra dem rakt av enbart på pris. Men tvekar man mellan dem, så har ju priserna helt klart närmat sig. Tycker personligen att M2 comp ser riktigt spännande ut. Men jag har bara möjlighet att ha en bil och då är den större M4:an nästan ett måste för min del. |
|
Verdi |
M4 Länk LENGTH / WIDTH / HEIGHT (in) 184.5 / 73.6 / 54.8 (468,63 cm / 187 cm / 139,2 cm) CURB WEIGHT – AUTOMATIC TRANSMISSION (lbs) 3620 (1642 kg) M2 Länk LENGTH / WIDTH / HEIGHT (in) 176.2 / 73.0 / 55.5 (447,5 cm / 185,4 cm / 141 cm CURB WEIGHT – AUTOMATIC TRANSMISSION (lbs) 3450 (1565 kg) Skillnaden är alltså 77 kg i vikt och ca 2 dm i längd. Axelavståndet skiljer 11,7 cm. Överhänget fram är ungefär lika. M4:an har även 5,6 cm längre överhäng bak. Klart att det är skillnad men det ska inte överdrivas heller. Jag hade lätt valt en begagnad M4 före en M2 Comp. Tycker man får mer för pengarna. |
Verdi |
ps. Vikten på M2 avser standardvarianten. Vet inte hur mycket competition-varianten kommer väga. |
| Verdi: Jag fattade aldrig slutsatsen av det du skrev ang. vikt & mått? | |
Verdi |
Jag drog ingen slutsats. Det var ren info. Vet att en del alltid kommer hävda att de känner skillnad på vikten om de skitit före körningen eller inte så det där lägger jag mig inte i... |
| M2 Comp är 55kg tyngre än M2 är idag | |
|
Klart det inte är jätteskillnad på det sättet, men för mig som är rätt stor så är 2-serien och M2 en trång bil medan 4-serien och M4 är en helt ok bil komfortmässigt. I 6-serien så kunde jag ha min golfbag rakt på tvären i bagaget, i M4:an kan jag det inte men kan fortfarande få in den med en golfvagn, i M2 hade det antagligen blivit riktigt snävt. Det är ju de små skillnaderna som gör att det blir en rätt annorlunda bil i vardagen. Sen är ju både basutrustning och möjliga tillval generösare i M4:an, så det går ju att bygga ihop en rätt annorlunda bil mot en M2:a. Fast helt klart, det är ju inte som att jämföra en cab och en stor sub precis. |
|
Verdi |
Japp. Min poäng var att man får mer för pengarna med en beg M4 ist för en ny M2 om de kostar ungefär lika mycket och att man inte förlorar så himla mycket vikt och storleksmässigt trots allt. Mitt val skulle dock vara M3. 4 dörrar är bra att ha när man har barn... |
| Ingen som hittat ett test på M2 Comp. än? | |
|
Hej Nån som vet om de visar M2 competition på BMW Welt? Har inte hittat något test ännu, varför tar det sån tid är det något problem ? |
|
|
Nu har det börjat komma reviews, bla denna |
|
|
Men skoja: Länk Testerna kom i måndags. De som kört den är mycket positiva. Jag beställde för några veckor sen. |
|
| Läst igenom några tester och det verkar helt klart vara en trevlig bil, men vill se en head to head mot vanilla M2. | |
|
Två små turbo är bättre än twinscroll. Twinscroll är en ren kostnadsbesparing. Viktskillnaden är ju som skillnaden mellan full och tom tank. Inte så spännande utkomst av ett sånt test. Har du redan en M2:behåll den. Har du ingen M2: köp den nya! Passa på att köpa den sista riktigt bra "analoga" bilen. Fetare bromsar har väl ingen mått dåligt av... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.