AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.704

Köpråd - E91, 320i, 325i eller 320d? Automat/man?

Jag har alltid gillat BMW och nu är det dags att prova själv.

E91 är karossen som gäller, vill ha en 3-serie och tycker kombi är mycket snyggare än sedan. Vad gäller utrustning vet jag på ett ungefär vad jag vill ha.

Frågan är vad man ska välja för drivlina?
Alternativen jag står & väljer mellan står i rubriken, och det jag vill uppnå med bilköpet är ett ägande som är så problemfritt som möjligt, samt att jag inte vill lägga för mycket pengar på bränsle då jag kör en del. Nuvarande bil (Saab 9-3X XWD -10) ligger på en bit över litern/mil, och jag vill gärna komma under denna gräns.

Jag är helt inställd på att ingen av dessa kommer vara någon racer, men jag uppskattar åsikter om hur stora skillnaderna är mellan alternativen.

Vilken motor är mest driftsäker?

Vet att 320d haft lite problem med kedjan, blev detta bättre vid någon årsmodell? Några andra problem?

325i ska ha haft problem med spridare & pump, har detta åtgärdats vid någon årsmodell? Om man hittar ett exemplar där detta åtgärdats hyfsat nyligen, hur länge kan man förvänta sig att det håller? Fler problem?

Har 320i några kända problem man ska akta sig för och även här - Vilka årsmodeller är bäst?

Och vilken låda skall man ha till vilken motor? Är mycket för manuell men kan faktiskt för en gångs skull tänka mig automat, även om.jag hellre tar en manuell. Några problem med växellådorna?
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

N43 har sina problem.
N53 har sina problem.
N47 har sina problem.

Manuel 325i med N52B25.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Det där sa mig ju inte jättemycket...
Alla motorer har sina problem, nu ville jag veta vilka problem som karaktäriserar just dessa, och om de åtgärdats till någon årsmodell, eller ifall man kan vara trygg om det redan åtgärdats.

Är själv grymt sugen på en 325i men vill ha lite kött på benen angående den modellen och de andra alternativen först.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du vill ha en problemfri bil och kan tänka dig diesel, då säger jag 325d. Trevlig motor, vettig förbrukning och få kända typfel. Lägre utbud än 320d/325i däremot.
N53 är en trevlig motor men det verkar vara få som klarar sig utan problem. Spridare, högtryckspumpar, NOX-givare är sånt som kan göra livet kostsamt. Min fd 325i -09 har gått 6000mil sen pumpen byttes och den går fint än så länge iallafall. Den är inne på tredje nox-givaren men har inte haft spridarproblem.

325i med N53 är ganska pigg men den kräver att man varvar den för att få fram prestandan. Aktiv körning alltså. En 320d känns i princip piggare vid vanlig slapp brukskörning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Väldigt nöjd med min 325 2006 N52 aut.väldigt lagom i alla lägen.
Har väl egentligen bara den elektriska vattenpumpen som ger sig runt 14-16 tusen mil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
320d verkar ju lida av kedjeproblem genom hela E90-eran, & 325i som verkar vara en mycket trevlig motor i övrigt har problem med spridare & pump etc.

Enligt min uppfattning verkar 320i vara ett säkert köp och nu även 325d. Dessvärre vill jag väldigt gärna ha panoramatak och det finns det knappt några 320i som har, medan en 325d med panorama verkar knäcka budgeten som ligger på max 100k.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ingen 4cylindrig är ett säkert köp oavsett bensin el diesel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.