AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.120

Bakre torkararmen gick sönder. Efterbliven konstruktion

On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Alltså...
Efter att tillräckligt länge ha dragit mig för att fälla ut den bakre torkararmen vid biltvätt (av rädsla för att bryta av den) tänkte jag att nä, såhär kan det inte vara... Det måste gå att fälla ut den...

Så, sagt och gjort...
Jag började ta i lite. Torkaren ville inte fällas ut. Tog i lite till... utan framgång. Tog i ordentligt! Ingen reaktion. Det kändes verkligen som att om jag skulle ta i mer skulle hela skiten släppa.
Såg att man kunde fälla upp en liten lucka precis där armen sitter fast i "rutan". Fällde upp den och försökte se om det var någon spärr som skulle tryckas in eller liknande, men icke.
Provade allt möjligt. Att dra armen i längds-led, samtidigt som jag drog utåt...
När inget funkade tänkte jag på det jag har läst i forumet. "Dra utåt. Det känns som att den ska gå av men det är bara ett motstånd som ska övervinnas".
Så jag tog i och... PANG!!!! sa det och jo då, armen åkte ut, men en storre plastbit bröts av och landade på marken.
Så nu gapar ett stort hål ungefär vid fästet...

Fy fan vilken efterbliven konstruktion!!!
Varför inte bara ha armen utfällbar utan motstånd (som på min gamla (2009) Passat)?

Jag hävdar fabrikationsfel/konstruktionsfel.
Gissar att verkstaden kommer tycka annorlunda.
Vad tycker ni?
Varför skulle du till varje pris fälla ut den då?
Det vill man ju för all göra rent glaset och gummit ordentligt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och vad säger instruktionsboken om hur du ska fälla ut armen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
1. Man läser på hur man ska göra.
2. Fortfarande trögt? Då smörjer man med silikon om plast eller annars vanligt oljespray.
3. Väntar en liten stund, motionerar sakerna.
4. Provar igen.

Går det fortfarande sönder kan jag möjligen tycka att konstruktionen är dålig.
d9
1
d98josu
F11, 520D
Gjorde exakt samma sak på min g31 (funkade bra på min gamla f11) av nån anledning kan man inte sättta den nya torkaren inutfällt läge utan bara vika ut ca 1/3 jämfört med andra bilar. Min sprack också men håller ihop. Idiotkonstuktion!
On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Ja, det verkar som att det blir till att köra med fastfrusna torkarblad i vinter, samt skitiga diton under hela året, då det som d98josu säger, bara går att fälla upp en liten bit.
Lysande BMW!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.