AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
882

Nya hjullager bak glappar lite 325ti

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej,

Jag köpte nya FAG hjullager till bakaxeln från atpautoteile till 325:an

Efter att jag pressat in första lagret och stoppar in fingrarna för att känna hur det rullar så märker jag att det glappar lite mellan inre och yttre lagerbanan.
Tror direkt att jag råkat sabba lagret vid inpressning men jag gjorde det enligt instruktion med pressverktyg av rätt storlek på ytterringen.

Går sedan och kollar det andra lagret som ligger kvar i lådan. Även det är det lite spel emellan lagerbanorna.

Ska det vara lite glapp och vara ok? Glappet är i sidled.

Sedan vilket håll ska texten vara när man pressar in hjullagren, jag pressade på med texten utåt. Har googlat hem hittade ingen info om in/utsidan så jag körde på med texten utåt.

Mvh
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Här är en filmsnutt på exakt samma spel

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den typen av lager har ingen in- och utsida - de kan monteras på båda hållen utan skillnad.

Pressade du i lagret mot yttre lagerkransen ska det inte vara några problem. Däremot förstör man ofta lagret om man pressar i dem mot inre kransen som då skapar onaturligt högt tryck mot kulorna/rullarna/lagerbanans insida = deformering av ytorna som rör sig mot varandra.

Ett litet spel i sidled finns nästan alltid i lager, särskilt i lager som har tvådelad inre lagerbana. Det brukar stabilisera sig när du monterar drivaxeln i inre hålet på lagret.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tack Johan.

Ja jag var noggrann med att ha rätt hylsa när jag pressade in lagret, när jag sedan drog på hubben så tog jag en hylsa passande den inre lagerbanan.

När hubben väl satt på så glappade det inget
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jo det glappade med hubben på. Men efter man fått på drivknuten och dragit åt stora bulten med 300nm så glappade det inget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.