|
|
|
|---|---|
|
Lite pinsamt att man inte vet men vilken motor har jag i min bil? Det är en 320d 2012 e91 med 184 pollar original. Tack på förhand :) | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inget pinsamt, du tillhör ju majoriteten då :-) Du har den så kallade N47-motorn (för att vara petig den uppdaterade versionen N47N som kom 2010) Länk Och nu tillhör du en minoritet då du vet vilken motor du har :-) |
|
Vill du veta modellkod (N57B20) eller vill du veta att du har en fyrcylindrig tvålitersdiesel med turbo? |
|
|
Haha men då vet jag. Tvålitersdiesel med turbo hade jag koll på så det var medellkoden jag var nyfiken på. Men nu blev jag allt lite förvirrad, N47 eller N57? |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
N57 är den 6-cylindriga dieselmotorn som fanns tillgänglig vid samma tidsperiod som den 4-cylindriga N47 dieselmotorn. Du har N47-motorn (eller för att vara petig den uppdaterade N47N-motorn). (Jag tror inte N57 fanns i en två-liters version. Samt bokstaven B före slagvolymen är reserverat för bensinmotorer tex N46B20 - dieselmotorer använder bokstaven D framför slagvolymen tex N47D20). |
|
Okej då är jag med! Tack Passar på med en extra fråga. Hur kan jag få till ett diskret dumpljud? Jag körde en Audi 1,8T förut och då räckte det med att sätta ett KN-insatsfilter, dock så vart det mycket snack om att det var en återcirkulerande dumpventil på den och att det inte bra att sätta en öppen ventil då det släppte ut uppmätt luft osv. Jag är inte jätte kunnig inom ämnet som ni märker men hur kan man göra på BMWn. Jag har satt ett insatsfilter i den också men jag hör bara insuget tydligare, inget dumpljud. |
|
| Du har en diesel så de fungerar inte likadant med dumpventil som på en bensinare. Vill du ha mer ljud kasta bort partikelfiltret å bygg raka rör :) | |
|
Afan, raka rör som i avgassystemet? Men alla dessa bilar på tex Youtube som har satt öppna dumpventiler. Hur blir det igentligen med dem? Mår bilen bra utav det? |
|
| Feta fingrar från mig, skulle vara N47. | |
| Haha lugnt Grelle! | |
|
Jag hittade detta när jag sökte runt på forumet. Since people insist upon asking about these devices, they need to be discussed ... The purpose of a "blow-off valve" or "diverter valve" on a gasoline engine is to give boost pressure someplace to go when the throttle plate is abruptly closed, to prevent operating the compressor in the "surge" regime. Since a diesel engine doesn't have a throttle plate, a gadget like this serves absolutely no purpose and has no business anywhere on a diesel engine. "But I like the cool noise ..." Too bad, this discussion is focused on things that WORK. Even if you manage to find some way to make such a device work, the noise of people "in the know" laughing at you because they realize that it has absolutely no place on your engine will drown out the noise that the device itself makes. Installation: Impossible. Cannot be made to work even if you insist upon it. Advantages: None. Disadvantages: Won't work. People who actually know how a diesel engine works will laugh at you for even considering it. You are your own warranty. Cost factor: Too much, all things considered. Cautions specific to this modification: Won't accomplish anything. Suggested modifications in parallel: Irrelevant. "Bang for the Buck": One hundred percent total waste of time and money. Jag lägger ner :) |
|
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
sök på real oem bmw. och slå in dom 7 sista teknen på chassinummret Den som gapar mycket,förlorar oftast hela stycket |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.