|
|
|
|---|---|
|
Hej. Haft problem med ABSen sen i vintras, i början kom det sporadiskt när jag körde, men efter ett par veckor blev det permanent. ABS, DCS, Hansbroms lyser alla hela tiden. Läst ut felkoder med INPA och fick följande: 5DA0 - Wheel speed sensor front right electrical faulty Denna felkod är permanent och kommer tillbaka omedelbart efter jag clearat minnet i INPA. Sedan vid uppstart får jag också 5DA6 - Wheel direction front right Denna felkod uppstår dock endast vid uppstart och clearar jag minnet medan motorn är igång kommer den inte tillbaka tills jag stänger av och startar upp bilen igen. När jag läser hjulhastighet via INPA läser höger fram 0KM/h medan resten läser korrekt hastighet. Har provat att byta till en ny sensor men problemet kvarstår, har även switchat mellan höger och vänster för att säkerhetsställa att det inte är sensorn som är problemet. Har varit i kontakt med ModuleMasters för eventuell reparation av ABSmodulen, men dom tyckte inte det lät som ett modulproblem, mer info än så fick jag ej av dem. Börjar få slut på idéer, är det någon annan här som haft samma, eller liknande problem, och lyckats lösa dessa, tacksam för allt som leder mig i rätt riktning! Tack på förhand | |
|
Hej En sensor läser väl av en givare, ofta en kuggkrans på axeln eller ngt liknande i navet. Vanligt fel med dåliga kuggkransar. kolla detta? |
|
|
Har funderat på om det är abs kransen då det verkar vara relativt vanligt, har försökt kika in i det lilla hålet där sensorn sitter och har inte sett några kopiösa mängder rost eller dylikt. Dock känner jag rent spontant att jag skulle se en väldigt varierande hastighet från sensorn via INPA ifall kransen var ojämn, eller kan det vara så att ABSModulen känner att signalen inte är konsekvent och således säger åt ECUn att den har 0 i hastighet från högra framhjulet? |
|
|
Vet att min verkstad kan kolla sensorerna-givarna på live-data. Du kan kanske be om ngt sådant eller helt enkelt börja gräva i navet. Matthias |
|
|
Lyckades lösa det idag! Följde kabeln och såg lite lite gult lysa igenom den svarta isoleringen precis där kabeln går upp i motorutrymmet. När jag plockade bort tejpen runt om såg jag att kabeln var helt av, så tvina bara ihop den igen och nu fungerar det som det ska! Så har någon samma problem så dubbelkolla alltid kabeln, speciellt ifall INPA mäter 0 i hastighet. Kristian. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.