|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 320i från 99 e46. Tog fram extranyckeln nu när tjejen fått körkort och den fungerar inte fast jag bytt batteri. Den röda lampan lyser dock vid knapp tryck. Men svarat inte med bilen varken När man stoppar in den manuellt i låset. Fungerar bara med original nyckeln. Hur ska jag göra för att få den att fungera. Mvh Joakim | |
| På den modellen initierar man nyckeln själv om jag inte missminner mig. Står i instruktionsboken. Och har du inte den så googla! | |
|
Hej, Det är nog så att nyckeln tappat sin "legitimation" när den legat oanvänd och kanske med tomt batteri. Eller eventuellt tappat den under batteri bytet. Hur som helst bör första steget vara att initiera om nyckeln. Det finns många beskrivningar på hur det görs. Här är en: Länk /Lennart |
|
|
Hej! Lite mer information om nycklar... E |
|
|
Det är två saker med E46 nycklar - det ena och enkla, givet att man har ström i batterinyckeln - det är att att låsa/låsa upp centrallåset med fjärrnyckeln. Det är enkelt att återinitiera men lite knapptryckningar på nyckelknapparna. Har den däremot tappat synk med startspärren så ska det ju inte gå, i alla fall inte enkelt - för då hade Kjell Kriminell åkt iväg med din bil för länge sedan. :-) Man kan om man är händig löda dit ett nytt batteri på kretskortet om man försiktigt bräcker upp svarta plastromben. Man kan koda in nya nycklar med hjälp av hårdvara från t ex ebay - köpte mej en sådan som heter AK90 men hann inte prova innan touringen med nyckelbrist gick i graven pga rost. Det gäller att läsa ut kod ut bilen och sedan programmera in den i nya nyckeln. Köper du råa nyckelämnen från ebay så måste du dessutom först se till att den har rätt frekvens, finns 315 eller 433MHz (alt klarar båda). Sedan ska hitta en låssmed som fräser spåren åt dig, inte alla vill göra detta är min erfarenhet. kostade mig några hundralappar. Är det för mycket jobb nu så åker man till BMW och slantar upp - tror det landar på över 2000kr för en ny nyckel numera. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Super tack för alla svar! Ska försöka koda det annars skiter jag i det för denna bil är ej värd att lägga ner pengar på :/ Tråkigt dock... Men tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.