AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.635

Spjäll framför kylaren F11 2015

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Hej! Har en F11 520d -15
Jag undrar hur spjällen framför kylaren fungerar.
Nu när sommarvärmen är här kom jag att tänka på dessa spjäll som är stängda.
Körde ca 5,5 mil idag i 25 graders värme och lät bilen vara igång när kom hem då jag gick fram och kollade, men det var stängt.
Jag har inga felmeddelande eller varningar. Inga problem alltså utan mest nyfiken hur det fungerar?
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Vad jag vet öppnas spjällen av vinddraget? Men kanske har fel, sitter en motor där som jag antar ”håller emot” så länge bilen inte behöver bättre kylning.

js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Enda gångerna jag varit med om att gardinerna öppnats har varit när partikelfiltret genererats och extra värme då behövts ventileras bort.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa gardiner är en del av Efficient Dynamics konceptet
Länk

Nej, det sitter en motor som öppnar och stänger spjället.

Spjället styrs från DME/DDE via LIN-bussen och med pulsbreddsmodulerad signal vilket betyder att det sitter en kontrollmodul intill spjället som tar emot styrsignalen och översätter det till att antingen öppna eller stänga spjället (det finns bara två lägen - stängt eller öppet). Spjället styrs alltså på exakt samma sätt som exempelvis kylarfläkten.

Om något går fel så kommer spjället att stanna kvar i den position det var i när felet inträffade.
Samtidigt sätts en felkod och eftersom detta är avgasrelaterad utrustning så kommer motorlampan att börja lysa så man märker ganska omgående om något går fel med denna komponent.
Så denna gardin måste fungera, annars godkänns inte bilen vid en besiktning (och det kostar faktiskt mer än vad man tror att felsöka/ersätta dessa komponenter).

Kan nog stämma att spjället öppnas ganska sällan. Det är exempelvis mycket högre arbetstemperaturer på dagens motorer, exempelvis är arbetstemperaturen på N55-motorn hela 108 grader (i dess economy mode).

Enligt BMW använder DME/DDE följande information för att avgöra om gardinerna ska öppnas eller inte:
* temperatur på kylarvätska
* temperatur på växellådsolja
* temperatur på motorolja
* nuvarande styrsignal till MAP-termostaten
* nuvarande last på motorn
* motorns varvtal
* bilens hastighet
* nuvarande styrsignal till kylarfläkten
* släp inkopplat eller inte
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag har då på min 530xd tagit bort detta för att få plats med extraljusen innanför grillen. Har inte fått något felmeddelande eller liknande..

Årsmodell 2008.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Chip_saffire : O tusan, kanske var på nyare modeller (typ efter 2010) som det blev lite mer "avancerat" - men nu börjar jag gissa vilket inte är bra...

Blev nyfiken, tog du bara bort spjället? Eller tog du bort spjäll och ställmotor? Eller tog du bort spjäll, ställmotor och styrenhet?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lamellerna i njurarna behöver knappast vara öppna för kylningens skull.
De ska normalt vara stängda för att förbättra aerodynamiken.
Även när de är stängda får kylare etc tillräckligt mycket inkommande luft i nedre intagen under stötfångaren.
Min bil har M-front och jag gissar att omkring 75% av luften kommer in genom det nedre luftintaget. Mängden inkommande luft genom nedre intaget ökar sannolikt ytterligare när lamellerna i njurarna är stängda.

Alltså fullt tillräckligt med inströmmande luft genom nedre intaget förutom vid verkligt extrem drift, kanske typ full gas med husvagn uppför alperna i 40° värme...

F ö tror jag dock att lamellernas funktion i princip är ett spel för galleriet. Bilars genomsnittshastighet under deras livstid är ofta inom 40 - 60 km/h. I dessa relativt låga hastigheter tror jag knappast att effekten är mätbar för denna lilla förändring i bilens totala luftmotstånd.
Det gör sannolikt inte någon märkbar skillnad heller för att snabbare få upp arbetstemperaturen eftersom kylaren, särskilt vintertid, får in ett stort överflöd av kylluft även när intaget i njurarna är blockerat.
Notera även att lamellerna inte helt blockerar njurarna eftersom de är konstruerade att släppa in en del luft ute vid kanterna.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har inte heller sett mina röra sig, Känns inte heller som någon form av fördel på vintern då den är alltid stängd.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag tog bort rubbet. Det är som en enda stor enhet.

Ja aerodynamiken ger jag, som Ulf530 säger, inte mkt för... det enda skulle väl vara att den skulle få upp tempen lite fortare när det är sträng vinter. Men då kör jag med kartongbitar framför både övre och undre luftintagen...:)

Har inte mörkt någon som helst skillnad sen jag tog bort det.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Eller styrenheten är väl kvar... men tror motorn och spjället är i samma enbet.
Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Tack för alla svar!!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har också demonterat till förmån för extraljus.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då är det antagligen bara en enklare form av övervakning där det räcker att styrenheten är kvar (styrenheter brukar annars ha koll på om det finns ett fungerande ställdon i andra änden) i de tidiga varianterna av detta. Kanske bara på senare år som övervakningen blivit mer noggrann. Skönt att man iallafall har friheten att göra som ni gör utan att det sätter massa felkoder.

Håller med, vinsten är marginell. Och som Ulf530 säger så är mycket av körningen typiskt sub-70. Vad som då däremot spelar större roll är vikten på bilen. För det är en hel del acceleration, bromsning, acceleration, bromsning, etc etc etc. Och för varje acceleration du gör så är effekten som krävs DIREKT proportionell mot vikten. Därför är jag så förvånad att man rullar omkring i allt större och tyngre skepp samtidigt som man är extremt besvärad av bränsleförbrukningen. När jag jämför materialval och design- och konstruktionsmetoder mellan 80-talet och idag så borde en modern bil i princip vara så lätt att man måste förankra den för att den inte ska blåsa bort :-)
Men på något sätt har en typisk F31 320d (en av de populäraste modellerna) en tjänstevikt på otroliga 1770 kg och en typisk F11 520d klockar in på strax under 2 ton!!!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Slangen; Hear-hear!

Egentligen är det ofattbart ur flera aspekter att man prioriterar sätta in tunga och dyra konstruktioner, som detta system med spjäll innanför njurarna, men som för kunden/brukaren inte ens har någon mätbar positiv effekt.

Förmodligen hänger detta samman med den teoretiska bränsleförbrukningen uppmätt enligt den teoretiska körcykeln, som är en produkt av naiva miljötalibaner.
Summan blir att det blir dyrare, tyngre, dyrare rep/underhåll och totalt sett negativt även för miljön!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Undrar hur mycket en modern BMW-motor skulle dra om den inte var monterad i ett nedtyngt skepp?

För som vi noterar så har moderna bilar fått mer och mer effektiva maskiner (iofs kanske påhejat av missriktade mätcykler) men samtidigt blir dom bara mer och mer teknikstinna vilket påverkar totalvikten uppåt.

Skulle vara kul att sätta en 2-liters maskin från dagens 3-serie i en e30 typ och se vad förbrukningen (verklig alltså) skulle bli?

För eg, även om det är bekvämt med allsköns gadgets och ställbara ventilerade masserande stolar osv så går det att klara sig utan denna påstodda livets nödtorft.... tror jag :-0

Niklas

Fransosen
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Är det lameller i njurarna på F10/11 som ”stänger”? Har endast sett spjäll, eller persiennen framför kylaren bakom njurarna. Min uppfattning av funktionen är bättre termisk verkningsgrad på motor och inte aerodynamiken på bilen.

Crille
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Som slangen redan skrivit; Detta system/gardiner är en del av Efficient Dynamics konceptet. BMW påstår att syftet och funktionen är att sänka luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen (?!).

Om du med "termisk verkningsgrad" menar att dessa skulle hjälpa till att snabbare nå arbetstemperatur, eller vid något tillfälle skulle höja temperaturen, så stämmer det inte. Även när spjällen/lamellerna/persiennerna är stängda så är det ett stort överskott av inströmmande kyl-luft.

Jämför att mängden inströmmande luft är tillräcklig t ex vid full belastning i låg hastighet med husvagn uppför alperna i +40°C.
Detta innebär att det i alla normala fall finns MYCKET stort överskott av inströmmande luft, även när persiennerna är stängda.

Vid kallt klimat/extrem kyla, alltså då systemet skulle kunna göra nytta för att snabbare få upp driftstemp, så måste man på en diesel normalt täcka minst 95% av inströmmande luft för att uppnå någon tydlig verkan.
Jämför 95% med att persiennerna endast skärmar av kanske 10-20%...
RY
155
RYN
545e -21
Jag konstaterade i helgen att med husvagn på drygt 1700 kg efter bilen i 26 graders värme så är spjällen vidöppna när man stannar.
Man behöver alltså inte jobba sig över alp-pass i tropisk hetta för att bilen ska kalla på bättre kylning.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja, detta är självklart och motsäger inte vad jag m fl tidigare har sagt.
Att spjällen är vidöppna är också självklart för så vitt jag förstår finns bara två lägen, Öppna eller Stängda. Så när de är öppna så är de alltid vidöppna.

Bara som ett exempel:
Om du skulle ha täckt för njurarna i ditt exempel, husvagn och 26°, så skulle den ändå inte ha gått för varm.
Ditt exempel innebär väldigt lite belastning i jämförelse med om du skulle köra med din husvagn uppför alperna i 40° värme men vilket kylsystemet är dimensionerat att klara.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja kapaciteten att kyla motorn är stor!

15 min in här är motortempen nere på ~50°.
Länk

Det var motorstyrningen som hade fått "spel". Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Crille-boy

har du nightvision ,då har du inga gardiner som öppnar och stänger.

bara ett fast galler bakom njurarna

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.