AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
486

Absoluta arvtalstoppet?

Vet någon var det absoluta varvtalstoppet ligger (då bränslet stryps) på en M3a (02a)?? Står lite olika i tidningar...
Fin rubrik =(
Jag har för mig att det är 8000 varv/min. Maxeffekt ligger väl på 7900 varv/min. Annars är det ju bara att testa:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det absoluta varvstoppet är när vevslängar och kolvar kommer ut på sidan i blocket:))

MVH
Hasso

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Har faktiskt aldrig provat... testar ogärna så långt. 7000-7500 rpm räcker... ;)

*Best Man Wins*
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det skall ligga vid 8000 rpm.

MCoupé testa att dra till 8000 så skall du se hur mkt snabbare den axar. ;)
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
tjena!!!min gamla m3:a varvar mellan 8200-8300 rpm så era nya borde väll hålla för det med....

m3johan
Crusty
Varför ens prova???
Om pappa bara visste.... ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Enklast är som sagt att prova :)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Sluta mesa.... Det är väl bara och varva ur och sedan vet man var stoppet ligger!? Eller....

Risken är nog 1 på 100000 att något skulle hända.
BMW har nog lite marginaler även om varvstoppet ligger runt 8000R/min

Crusty
Öhhh..har jag missat nått eller vad är nyttan med att dra den till varvstoppet?? På vilken växel pratar vi om förresten??? 1:an eller 6:an???
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Varvtalsstoppet finns där för att bryta innan det blir skadligt för motorn. Genom att varva ur bilen precis till innan varvtalsstoppet går i utnyttjar man utväxling till max och maximerar vridmoment på hjulen.
På många bilmodeller varierar varvtalet beroende på vilken växel som används (eller rättare sagt hur snabbt varvtalet ändras per tidsenhet). Detta för att motorn på så sätt skyddas på de låga växlarna då snabba bilar varvar ur snabbt med följden att varvtalsspärren inte riktigt hinner med. Vet ej om BMW tillämpar detta.
Johann: Farlig generalisering. Till exempel dieselbilar förmår inte leverera vridmomentet snabbare på höga varv och det finns således ingen anledning att använda det högsta varvtalet eftersom inte accelerationen gynnas. Däremot finns det anledning att nyttja hela motorns register på motorstarka sportmotorer med hög effekt på höga varv. Det bästa sättet att kontrollera hur max effekt erhålles ur motorn är att integrera effektkurvan.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Nu talar vi ju om E46 M3 och dessutom är vi ute efter att maximera vridmomentet på hjulen genom växlarna inte effekt på motorn på en växel, iaf om vi accelerar genom växlarna.

Då räcker det inte med Integralen på effektkurvan utan man måste även ta hänsyn till utväxling på respektive växel. Med av bilkonstruktören väl vald utväxling samt varvtalsstopp så hamnar växlingspunkten vid varvtalsstoppet. Detta gäller de flesta BMW-modeller och i synnerhet M-bilarna. Gäller även förvånatsvärt ofta på andra bilmodeller, även på dieseldrivna såna.
Vad många glömmer bort är att det är vrid på hjulen man vill maximera, inte på motorn.
Crusty
Når man max effekt precis innan varvstopp på en M3 E46?
Trodde att effekt kurvan såg annerlunda ut!
Förlorar man inte bara mer om man drar den så långt??
vad jag har förstått så ligger oftast inte max effekten vid maxvarv. jaja, eftersom jag tydligen inte fattar detta så lägger jag mig inte i diskussionen mer!
johann: vid en en fix punkt (nollderivatan) på vridmomentkurvan erhålles högsta vridmomentetet. Vid detta varvtal är vridmomentet störst även på drivhjulen. Om regeln att alltid varva motorn maximalt på alla växlar tillämpas kommer inte motorn att nyttjas maximalt på de högsta växlarna eftersom skillnaden i utväxling inte är så stor och varvtalet endast sjunker några hundra varv/min vid växling. Det innebär att motorn kommer arbeta i ett område då både effekt- och vridmomentkurva redan dalat. Däremot håller jag med om att motorer med lite mer aggressiv karaktär bör varvas ur helt. I varje fall på de lägre växlarna.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Hm, jag skall testa o ser när shiftlights slår till! Återkommer.

*Best Man Wins*
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck, Nu är det du som gör farliga generaliseringar.

Du kan räkna på M-bilarna (eller ngn annan modern BMW) så kommer du att se att optimal växlingspunkt är vid varvtalsbegränsaren på samtliga växlar.

När du gjort det kommer du inse att jag har rätt.

Självklart kommer högsta vridmomentet på hjulen INOM en växel att sammanfalla med vridmomentstoppen på motorn, det är trivial och behöver inte ens påpekas.
Nu talar vi dock om acceleration genom växlarna.

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Crusty: På M3 E46 så har du max effekt vid 7900 rpm.

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
Kemora 1.27:86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.