AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.353

Köra åttorna på lägre temp? Bättre för motorn?

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vad säger panelen om detta? BMW åttorna jobbar ju med hög arbetstemp, ca 105 grader.
Det finns en firma som gör en thermostat kalibrerad för 90 grader för att spara på motorn.
Läs mer här:

Länk

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Dom gamla V8orna i sådana fall, min M5 ligger nånstans kring 70-90.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

BMW har inte kört med de höga driftemperaturerna på S-motorerna Lanab.

Ja de är nog klokt att sänka tempen lär spara en del på kylsystemsdetaljerna och gummipackningar. Intressant läsning på länken.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fast rimligtvis måste väl gummidetaljer med mera vara anpassade för de temperaturerna som motorerna körs på, med väldigt bred marginal?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om vi bortser från det teoretiska fördelarna med att sänka driftstemperaturen något, förekommer det vanligtvis problem som kan kopplas till att motorn körs i den temperatur som den är tillverkad för?
Och då får man ju beakta att det skiljer sig i driftsbetingelser hos oss i kalla norden i förhållande till varmare breddgrader.

Det är ju inte enbart fördelar med att sänka temperaturen från det motorn är avsedd för - risken finns ju att motorn går för kallt och sotar mer med lägre temperatur...
Man kan då t ex även tvingas att använda varmare tändstift än vad motorn har i grunden för att kompensera ev. igensotningsproblem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alex, nej verkligen inte anpassat, kylare, slangar, expansionskärl håller väldigt dåligt.
Troligtvis skulle inte de förhatliga glidskenorna till kamkedjan (M62TU44) heller vittra sönder om motorn kördes med lägre temp.

Jag har på 15k mil bytt kylare tre gånger, expansionskärl 2 gånger. Övre tjocka kylarslangen släppte på motorvägen en gång också. Det är ju ett sånt sjukt högt tryck i systemet. Och just nu har jag något läck som jag inte riktigt hittar...

Johan, ja så kan det ju vara, dock sitter exakt samma stift i sexorna som i åttorna trots att det skiljer 15 grader nästan i driftstemp.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Driftstemp är inte detsamma som förbränningstemperatur.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
TP_ givetvis har du rätt!
10-15 grader hit o dit på kylvätskan märks ju knappast i förbränningen.

Jag kan inte riktigt hitta några nersidor med att köra motorn lite kallare förutom då att värmen i bilen rimligtvis blir lite sämre.
Tydligen är det så att e31 med åtta hade en annan lägre driftstemperatur från fabrik och på dem har kylsystemet varit mycket hållbarare.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Anledningen till den höga temperaturen är att spara soppa och kan man leva med lite lite högre förbrukning finns det nog inte några andra nackdelar när vi pratar om en sänkning till kring 90 grader. Går man mycket lägre kan det bli problem med kondens i oljan och att insprutning inte anser motorn varm.

Jag har också sett en annan lösning där man kopplar in sig på styrsignalen till termostaten och tvingar den att öppna tidigare, det var en rätt snygg lösning.

// Magnus

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
944, jag har funderat på den men jag har felkod på den kretsen, vilket tydligen är väldigt vanligt, så det blir ändå en ny thermostat först. Så min bil går nog extra varmt faktiskt då motorstyrningen aldrig "extra-öppnar" thermostaten så att säga.
Beträffande förbrukningen så får man nog ta det. Den drar ca 1,3 idag med mina måttliga 34 km/h i snitt i Stockholmstrafiken.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker det låter som vansinne att pressa upp kylvätskan i dom temperaturerna bara för att spara på soppa.
Som dom säger så blir de ju väldigt höga tryck den jobbar med hela tiden.
Kan inte handla om stora skillnader på att gå ner till ca 90 grader i stället på förbrukningen...
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Min E31/m60 med snart 27k mil har allt orginal kvar i kylsystemet.

MVH David Öfverdahl
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
David, exakt! Jag kan lova att det inte finns en enda 540 med originalgrejer i kylsystemet som gått 27k mil..
Tydligt att e31 med en annan termostat klarat sig mycket bättre.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.