AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.639

Följer nya modeller ”normal” värdeminskning?

Hej,
Närmar mig ett köp av min första BMW och försöket uppskatta värdeminskningen för att kunna räkna på månadskostnad.

En 520d xdrive touring verkar gå för ungefär följande priser på blocket:
2017: Ca 300k
2016: Ca 270k
2015: Ca 240k

Jag är såklart sugen på G31 men vill inte göra en ekonomiskt heldum affär. 2018-modellerna ligger kring 370-375, mot en helt ny som går på ca 420.

Nu till frågan, om jag skulle köpa en beg G31 för säg 370, och säljer den om två år. Tror ni att jag kan förvänta mig att den tappar 100k på 24 mån eller bör det bli mindre för att det är den nya modellen? Försöker räkna så realistiskt som möjligt, men på den konservativa sidan.... Kör ca 1500-2000 mil per år.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tumregeln brukar vara att bilens värde halveras var tredje år (eller ca 20% per år), när det gäller lite nyare "normala bilar" och "normala miltal" etc.

Sedan får man ta "begärda priser" på blocket etc. med en stor nypa salt - ofta finns det en rätt stor prutmån i de flesta priserna.

Bilpriser.se är nog relativt rimliga i sin värdering även om det alltid finns vissa "felvärderingar" från dem.
De flesta bilägare blir nog oftast "ledsna i ögat" när de vid verklighetskontakt upptäcker att de har övervärderat sin ögonsten... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok, tack. 20% per år från 420 blir ju ca 270 på två år så isåfall stämmer det ju rätt bra. Tänkte om man kan förvänta sig någon skillnad iom. att det är en ny modell. Tänk dig själv om två år, du ska köpa en 2-3 år begagnad bil. Nog bör det väl va värt lite mer än de vanliga 20 procenten att då få G31 (-18) istället för F11 (-17)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.