AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.455

E91 2008 LCI Bromsbelägg/skivor byte fram&bak.

Sida 1 av 2
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Hejsan. Har delar för bromsbyte fram på väg hem. Belägg och slitagevarnare. Är ingen hemmamekaredirekt men har läst på en hel del både här och på videos på youtube. Känns som att det inte bör vara några problem att byta frambeläggen.

Börjar få väldigt dåliga belägg och dessutom ser bakre skivorna ut som ett par som legat på havsbotten. Har läst en del om att på E91 börjar OKen kärva = fula rostiga skivor och konstig bromsverkan samt vibrationer som resultat.

Det jag har tänkt på och inte riktigt klurat ut ännu är gällande frambromsarna: vad är viktigast gällande smörj på delarna? Glidbultarnas smörj eller icke och med vad? Samt baksida på beläggen? Främre skivorna är fina så känns som att OKen där är OK.

Gällande bakbromsar: belägg måste bytas, eventuellt skivorna. det kan ju räcka med att montera ned OKen och inspektera glidbultar etc. för att försöka bli av med vibrationerna. Det kan ju vara lika bra att byta skivor om man är igång men min fråga är hur mycket det skiljer sig från frambromsarna om man aldrig bytt bromsar själv förut. Viktiga saker att tänka på?

Och en till grej: måste man hålla på något med bromsvätskebehållaren i samband med att Kolven trycks tillbaka? Och vad gäller?

Hälsningar,
Patrik
Transocean
Jahhhh....enligt BMW skall glidpinnar inte smörjas....många som gör det trots allt....bytte på min f d E90 LCI bak utan att göra något med pinnarna. Funkade hur fint som helst de nästa 400 milen innan jag sålde bilen p g a N47.

När du trycker kolven tillbaka gäller det att ha bromsoljabehållaren öppen samt eventuellt lägga lite trasor omkring i fall det skulle rinna över.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Ja precis det verkar inte spela större roll om de smörjs ellr ej. Och med baksidan av beläggen ska det väl vara typ bromsoksfett från ex biltema.

En tanke som slog mig, om jag bara byter beläggen och kollar glidbultarna på bakre oken. Även med en ful skiva, kan man få till en fin skiva efter ett par inbromsningar med nya belägg och om OKen rör sig som de ska?

Tack för svar Transocean. Ska bli kul att byta främre beläggen själv men om det inte är nån större grej att byta bakre så kanske jag ger mig på det också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag smörjer inte heller dessa längre. Det enda jag gör är att jag ser till att de är rena (rengör med WD40 och 800 slippapper).

Har haft detta som "experiment" många år nu och har övervakat och undersökt om det finns det minsta problem men inte kunnat hitta någonting. Jag var även intresserad om hur lätt glidpinnarna hade för att rosta (för om man tänker efter så ser man i princip aldrig en rostig glidpinne). Har låtit en glidpinne ligga ute i ett antal år nu utan den minsta lilla antydan till rostprickar.

Det viktiga är att det finns en gummidämpande matta mellan bromsbelägget och bromsokets kolv (brukar numera alltid sitta på de bromsbelägg av kvalitet man köper), men lägg gärna en tunn hinna av någon typ av lämplig pasta (använder själv numera ATE Plastilube för detta). Lägg även en tunn hinna av samma pasta där det andra bromsbeläggets baksida ligger an mot bromsokets "två fingrar".

Se till att det är rent och torrt i spåren i bromsokshållaren. Har det byggts upp rost där, ta en fyrkantsfil och jämna till det. Lägg en tunna hinna av samma pasta i bromsokshållarens spår där bromsbeläggens "hakar" ska röra sig i. Samt en liten tunn hinna där bromsbeläggens "hakar" glider längs med över- och underkanten av bromsoket.

Men lägg väldigt tunnt. Jag skriver hinna och menar det. I princip alla blaskar dit på tok för mycket och det slultar med att det är kopparpasta över hela bilen - inklusive bromsskiva och bromsbelägg. Ska bara vara en tunn hinna. För mycket och det bara hamnar någonstans där man inte ska ha det, eller så bara fångar det massa smuts, grus och skit och bara gör allting värre.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Uppfattat slangen.

Gällande handbromsen, är det alltså ganska snarlikt att ge sig på bakbromsarna eller krävs det mer kunskap? Har som sagt kollat på flertalet videos:

Och det ser ju inte ut att vara så himla komplicerat. Och ja det verkar som att jag i alla fall måste skruva upp locket på bromsvätskebehållarn. Jag kommer väl inte behöva lufta bromsarna?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett par kommentarer när jag kollar på dessa videos och även dina funderingar:

* Nejdå, inget behov av att lufta bromsarna! Fast fundera på när du bytte bromsvätska senast! Du bör kanske be verkstaden göra det nästa gång du lämnar in den för service eller reparation!

* Nejdå, bakbromsarna är exakt likadana som frambromsarna.

* Men om du har elektronisk handbroms, kolla upp i förhand hur du handskas med det junket.

* Ska du byta handbromsbackarna, kolla upp i förväg hur du justerar handbromsen på nyare modeller (diskuterades nyligen i en tråd - ska se om jag kan hitta den). Ibland kan du även behöva justera handbromsen även om du bara byter bromsskivan - så ha det i åtanke. Eller planera in ett verkstadsbesök längre fram (kanske kombinera med andra saker) som gör det åt det.
Här var tråden om justering av handbromsar på E91 : Länk

* Angående den lilla skruven som håller fast bromsskivan. Om den börjar jävlas, avbryt all aktivitet! Har du börjat dra den rund så är det bara att ta fram borren eller vinkelslipen och ta skrapa loss skruvhuvudet. Så känns det att skruven jävlas - stopp! Och ta fram slagskruvmejslen Länk - ett verktyg som räddat mig många gånger. Annars brukar det räcka att ta ett drivdorn som passar i mitten av insexhuvudet och slå ett par slag (för att få en minimal rörelse i skruven). Och när du skruvar tillbaka den skruven, du behöver bara skruva dit en fingertight - som när man tar en vanlig skruvmejsel och drar åt utan någon kraft. Applicera gärna en aningens minimalt med antikärvpasta (typ Loctite 8009) på dess gängor.

* Yes, lossa på locket på bromsvätskebehållaren - blir en aningens enklare att trycka tillbaka bromskolvarna (fast denna behållare är faktiskt ventilerad och inte helt lufttätt). Håll dock alltid koll på nivån så du inte flödar över behållaren - rookiemisstag som jag själv gjort en gång för länge sedan.

* Första videon : Bänd bara sådär mellan skiva/belägg med en liten skruvmejsel om du ska byta skiva/bromsbelägg - använd annan teknik om du ska återanvända någon av delarna (tex c-clamp mellan yttre bromsbelägget och baksidan av bromsoket eller så ofta går det att luta och vinkla bromsoket för hand för att få in kolven den lilla bit som ibland krävs för att komma över en eventuell rost- eller förslitningskant på bromsskivan).
Aha, andra videon gör faktiskt det där man för hand vinklar bromsoket och trycker in kolven en aningens!
För det är när jag tagit bort bromsoket som jag trycker tillbaka kolven hela vägen - viktig man gör det för det gör att det blir möjligt att få dit nya tjocka bromsskivor och bromsbelägg. Tycker det är enklare att göra det när bromsoket är demonterat, och man känner mycket enklare när det är i botten. Dessutom får man en bättre känsla för om kolven går trögt eller inte. Du ska kunna trycka tillbaka kolven med båda tummar.
Aha, första videon använder en c-clamp. Och precis som han säger i videon - använd ett GAMMALT bromsbelägg när du gör detta! :-)

* Häng bromsoket i en bungycord eller s-formad stålwire så slipper du jonglera med bromsoket samtidigt som du försöker göra något annat. Finns det en lämplig bärarm (som i första videon) att vila bromsoket på så fungerar det alldeles utmärkt! Bromsoket ska aldrig hänga i bromsslangen.
För att lossa bromsokshållaren (brake caliper carrier) så använd gärna ett ledhandtag Länk då de kan sitta ganska hårt (att sitta och dra loss saker med ett litet spärrhandtag är bara att plåga sig själv - trixet med att meka är att välja rätt verktyg i rätt situationer).

* Har aldrig någonsin haft en bromsskiva som suttit fast, ej heller något hjul som suttit fast. Mina hjul och bromsskivor trillar av innan jag ens hunnit börja lossa på skruvarna! Men av någon mysko anledning så verkar andra ha detta problem, jag vet dock inte varför... Men är du inte rädd om bromsskivan så är det bara att banka på :-) Gör INTE det om du tänkt återanvända bromsskivan, använd en deadblow hammer Länk eller liknande isåfall. Eller så kör man metoden som Eric O gillar för bilar från rostbältet :-)

* Rengör bromsskivans båda friktionssidor med bromsrengöring innan du monterar tillbaka bromsbeläggen. Många bromsskivor har ett lager med rostskyddsolja som du VERKLIGEN måste få bort så du inte får in det i bromsbeläggens friktionsmaterial. Vissa bromsskivor har en skyddande coating och där finns en film av skyddande olja på - men jag vill ändåså rengöra bromsskivorna och dubbelkolla att det inte är något skit på dem - för ingen fabrik/monteringslina är perfekt och misstag/olyckor händer.

* Jag vill alltid rengöra navets yta där bromsskivan ligger an mot - detta för att undvika att bromsskivan ligger an ojämnt - vilket gör att hjulet sedan kommer att ligga an ojämnt och det kan bli problem med vibrationer eller annat.
Se denna tråd där jag beskriver det delvis : Länk
Se även här där jag visar det tydligt hur det ska se ut : Länk

* Hans lilla brytjärn i video #2 är smidigt sätt att ta loss det där clipset. Jag brukar ha ett däcksjärn Länk som fungerar på ungefär samma sätt. Fast nu blev jag sugen på att köpa en uppsättning av de där bräckjärnen :-)

* Jag har aldrig någonsin behövet applicera antikärvmedel på navet (ytan på navet där bromsskivan ligger an emot) som de gör i video #2. Det där gör man bara om man har extrema problem med rost och du själv märker att bromsskivan sitter väldigt hårt fastrostad varje gång du ska ta loss den. Anledningen varför jag inte gillar det är att det ENDA som överför kraften från drivaxlarna till däcken och driver bilen framåt är denna friktionsyta. Man klämmer ihop navet, bromsskivan och fälgen med hjulskruvarna såpass hårt att det skapar en så hög friktion mellan dessa tre "metallbitar" att de inte kan röra sig individuellt utan alla tre är ihoplåsta. Men applicerar man fett/smörjmedel mellan två ytor sänker man friktionen och risken är större att ytorna börjar röra sig gentemot varandra. I praktiken inget problem för en vardagsbililst och många gör det (fast jag personligen gör det inte) men för mycket kraftiga bakhjulsdrivna bilar och racing så bör man vara försiktigt.

* Till nybörjare (den här vägen har jag själv gått) rekommenderar jag att kolla upp korrekt moment och att använda momentnyckel mycket i början - speciellt på bromsdetaljer! När du gjort detta ett par hundra gånger så börjar du få en känsla för hur hårt olika detaljer ska dras.
Om du aldrig någonsin provat och fått feedback på vad som är "lagom" - hur fasiken kan man då veta att man gör rätt? Att säga "dra på känn" till en nybörjare inom vilken nybörjare som helst är det mest motsägelsefulla man någonsin kan säga. På känn betyder att man använder sin erfarenhet, dvs något en nybörjare inte har. Sunt förnuft säger många, men tänk efter vad sunt förnuft bygger på - det bygger på erfarenheter och observationer som vi samlat på oss under livet. Det är samma sak som att släppa ut en tre-årig i en farlig industrimiljö och säga "Det är bara att använda ditt sunda förnuft!" :-)
Jag har noterat över många år att ovana/nybörjare ofta drar skruvar antingen på tok för löst eller på tok för hårt. Efterhand med mer vana så ser jag att de börjar "jämna ut sig" så att säga :-)

* Men generellt bra/sunda videos.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
* I video #4 används gänglåsningsvätska till skruvarna på bromsokshållaren. Det brukar inte användas till just dessa skruvar. Gör självklart ingen skada på något sätt eller är dåligt på något sätt, men man brukar inte ha gänglåsningsvätska på just de skruvarna. Bara se till att dras till rätt moment så räcker det.

Bakre E91 bromsokshållare (refererar till moment 34 21 2AZ)
Länk
Moment 34 21 2AZ är 65 Nm
Länk

Främre E91 bromsokshållare (refererar till moment 34 11 2AZ)
Länk
Moment 34 11 2AZ är 110 Nm
Länk
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Tack för rediga svar slangen, blir mer och mer sannolikt att jag ger på mig bytet själv. Alltid kul med kunskap! Tack ska du ha.
Jag har tillgång till släktings garage med all världens verktyg så en momentnyckel borde definitivt finnas.

Här är bilder från bakre bromsar. ser fördjävligt ut.
Länk
Länk
Länk

Men gällande bakre OKen, det är ju så klart svårt att säga ifall det behövs helt nya, men det kan alltså räcka med att rengöra och inspektera glidbultarna så kanske jag inte behöver beställa nya OK?

Gällande skivornas beläggning, det har nog inte varit någon hittills som säger att man skall ta bort något. Finns det inte skyddande UV beläggning etc och sånt för att undvika tidig rost? Många ser ju matta ut som du nämnde i e46 bromsbyte tråden, då skall alltså det vara kvar eller ej, kanske lika bra oavsett vilka skivor jag köper att köra brakeclean på dem så inget ligger kvar :)

På biltema skall jag köpa stålborste, skruvlåsning(loctite), bromsoksfett, silikonfett och bromsrengöring. Då borde jag ha alla medel, smörj och rengöring som behövs, inte sant?
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Gällande eventuellt behov av handbromsjustering.

Såg ut som en klockren video!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det tycker jag definitivt du ska prova på. Det enda som egentligen kan hända är att du kör fast eller blir väldigt osäker och vill inte gå vidare - och i de flesta fall kan man då slänga ihop allt och ta bilen till en verkstad som "last resort".

Planera gärna så du har lite extra tid och ingen direkt stress. Och är man lite "ny" så försök gärna ha en något "avkopplad och lugn" miljö runtomkring dig. Av erfarenhet vet jag att stress är det absolut säkraste sättet att göra misstag - ju stressigare desto större misstag gör man. Tro mig, jag har gjort några klantiga misstag...

Och som du ser så finns det massor av information och alla gör lite olika :-) Så man får helt enkelt väga samman all info och bestämma sig hur man själv vill göra.

De där bromsoken är ju inte ens inkörda :-) Vänta du bara tills du börjar meka med lite äldre bilar... Ja jäklar :-)

Fast bromsskivan såg lite tråkig ut... Ser ut som en typisk bakre bromsskiva som sitter på en bil där man inte använder bromsarna eller gör väldigt mjuka och lätta inbromsningar :-)

Angående bromsoken kan man ALDRIG se från utsidan om det behövs nya bromsok eller inte. Det är ALLTID inuti bromsoken som skadan finns - dvs ingenting du ser utifrån. Avgör aldrig skicket på ett bromsok på dess utsida. Finishen på utsidan betyder absolut ingenting - det är helt irrelevant. Det ENDA som betyder något är kromytan på kolven inuti bromsoket (samt finishen på cylindern inuti bromsoket).

Kan du trycka in kolven med båda tummarna och du inte ser några skador på damasken så är bromsoket helt ok.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Använd bromsrengöring oavsett för säkerhets skull. Men drar du fingret på ytan så känner du om det är fett eller inte.

Men precis som du säger, så ser du det också.
Dessa bromsskivor har exempelvis en fet hinna som måste tas bort : Länk
Men är bromsskivan mörk/matt på friktionsytan så brukar det innebära att det inte är någon fet hinna som måste tas bort. Men sen finns det bromsskivor som har en skyddande beläggning överallt förutom på friktionsytan (så dessa måste rengöras).
Bromsskivorna i video #2, #3 och #4 har exempelvis en ytbeläggning istället för en fet hinna. Bromsskivan i #1 kanske har en fet hinna (och ska då rengöras med bromsrengöring). Många bromsskivor som säljs idag har coating eller uv-skydd (och ingen fet hinna).

Du ser annars momentet exempelvis i dessa filmklipp (det står annars tydligt i de medföljande dasslocksstora instruktionerna på trehundrafemtioelva miljoner språk som ingen läser huruvida det behövs eller inte)

Såhär ser begagnade E30 M3 bromsok ut när man köper dem och ska använda dem :-)
Länk
Länk
Länk

Tro det eller ej, men de var i riktigt bra skick inuti. Så lite rengöring och renovering så var de som nya och reda för lite track days!
Länk
Länk
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Här kommer lite bilder och erfarenheter från frambromsarna.
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Biltemas bromsrengöring verkar skräp. Alternativt så biter det inte på skiten som satt fast på mina delar...
Blev förvånad när jag bara skulle sätta fast anti rattle clip och den går på jättelätt men sitter löst. Fick klia mig i huvudet ett bra tag innan jag insåg att krokarna på ändan skulle ju gå på utsidan.
Att det blev drygt när bromsvätskan låg på max precis innan bytet. Var tvungen att hiva ut en del med en spruta.
Att plast torkar med åren och det clip som sitter på bromsledningen och som håller fast sensorkabeln gick sönder när jag tog bort den gamla sensorkabeln.
Det tog cirka 3.5-4 timmar för båda sidor fram. Första gången. Tog det väldigt lugnt och metodiskt men vänster fram var bra mycket skitigare på och runt oket och i hjulhuset än höger fram. Stor skillnad i behov av rengöring på okets områden där beläggen skall kunna röra sig. I själva spåren. Vänster fram fick jag gå på med skruvmejsel stålborste och bromsrengöring i omgångar. Till slut började jag undra om rosten hade tagit så mycket att jag skalar bort lager av gjutjärnet på oket men nja så var det kanske inte riktigt :)

Man lär sig något nytt varje dag! Summa summarum, helt klart värt det än att lämna in.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice! Och trevligt med bilder!

Nej, om du tänker på den "grovsmutsen" som sitter på exempelvis bromsoket i första och andra bilden så är inte bromsrengöring avsedd för sådan smuts. Bromsrengöring är till för att lösa upp och skölja bort fett, olja och liknande kolväteföroreningar.

Biltema Bromsrengöring fungerar klockrent - använt det de senaste 10 åren till precis allting.

En sak jag reagerade på när jag tittade på bromsoket i bild ett och två : Ser du att det inre bromsbelägget är lite mer slitet än det yttre? Det är ingen extrem skillnad men ändå skillnad.

Det brukar bli så när bromsoket eller de yttre bromsbeläggen börjar få svårt att röra sig. Det som händer då är att hela bromsoket sitter still och det enda som rör på sig är bromsokskolven som trycker med det intre bromsbelägget mot bromsskivan - därmed slits bara det inre bromsbelägget.

Det ser även ut som det yttre belägget är lite mer rostigt där det glider längsmed bromsokshållaren - ännu en indikation på att yttre bromsbelägget och bromsoket antagligen inte rörde särskilt mycket på sig sista tiden.

@PapaWhiskey : Kan det stämma att bromsskivan för det bromsoket som visades i bild 1 och 2 hade följande egenskaper:
På dess utsida var den delvis rostig och verkade inte ha använts så mycket.
På dess insida var den jämförelsevis mer använd dvs lite blankare.

Fast det ser inte ut så om jag tittar på bild 3 och 4, där ser utsidan av bromsskivan vara någorlunda använd. Men man ser där i bromsokshållaren där yttre bromsbelägget verkar ha rostat en del. Så jag skulle nog gissar att bromsoket och då framförallt det yttre bromsbelägget hade svårt att röra sig - men var nog inte helt fastrostade. Så vid lätta inbromsningar (vilket är det man gör mest) så var det nog för mycket motstånd så det yttre bromsbelägget rörde sig aldrig, det var bara det inre bromsbelägget som rörde sig och låg emot bromsskivan (vilket förklarar varför det slets mer). Men bromsare man kraftigt så rörde sig båda bromsbeläggen och man "fräschade" till bromsskivans båda ytor och fick lite rörelse så att det inte rostade fast helt och hållet.

Här har du ett fint exempel på vad som händer om det yttre bromsbelägget rostar fast
Länk
Kolla tjockleken på hur mycket friktionsmaterial det är kvar på det yttre bromsbelägget.
Kolla nu hur mycket det är kvar på det inre bromsbelägget - du ser att metallplattan (aka backing plate) i pincip ligger emot bromsskivan.

Jodå, nivån på bromsvätskan är en klassiker. Vanligt att man själv eller andra tycker att bromsvätskenivån är låg och fyller på till max hela tiden, men det är fullt normalt att det är låg nivå om alla bromsbelägg runtom är väldigt slitna (så vet man om det så brukar man inte fylla på helt enkelt).
Hoppas jag nämnde något om att kolla bromsvätskenivån innan du klämmer ihop bromsoket - inte roligt att upptäcka att man svämmat över bromsvätskebehållaren.

Torkad plast är ännu en klassiker. Standardbeteende på nyare begagnade bilar är att ha en uppsjö av alla möjliga plastdetaljer tillgängliga samt att vägra röra något som är av plast om man absolut inte måste.
Att sitta med ett stort lager av plastdetaljer är inte rimligt och vissa plastdetaljer är direkt gjutna i större detaljer och går det sönder måste man byta hela den stora detaljen - vilket kan vara dyrt.
Därför ser jag med "spänning" fram emot hur dessa nyare bilar "åldras" - vilket jag egentligen redan vet. Efter 10 år så börjar det bli mindre fast delvis dyra reparationer fast eftersom det finns så många system så kommer det att finnas så otroligt många av dessa mindre reparationer - vilket gör att reparationerna kommer att vida överstiga bilens värde (eller kostnad att köpa ny bil) samt att all plast har börjat vittra sönder och måste börja ersättas. Dessutom är all media- och programvara fullständigt out-of-date och obsolete på en 10 år gammal bil.
Så de flesta fordon kommer av de flesta anses förbrukade efter runt 10 år eller så.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Jo precis det inre var mer slitet. Men som du ser på glidbultarna från första/vänster ok så är de jättemycket beläggning på dem. Jag märkte ingen särskild skillnad på skivorna i fram på någon sida, de såg fina ut på in och utsida. Men som du ser på bild 3 och 4 (vänster OK) så är det EFTER att jag tagit bort jättemycket smuts med mejsel borste och medel. Det tog typ 2-3 minuter att få bort beläggen för så rostigt och smutsigt var det. jag hackade på belägget med en mejsel men det satt som berget. Så jag gjorde rent mycket och tog sedan bilden (3 och 4.)

Bild 1.2.3.4 är på vänster sida. Och denna sidan var avsevärt mycket skitigare och smutsigare än den högra. Det högra OKet var i princip i det skick som vänstra OKet var när jag hade städat det (se bild 3 och 4).

Men som sagt, ja du är nog inne på rätt spår iom att det var så pass skitigt. Det yttre hade nog svårt att röra sig men det gick nog, som vid hårdare bromsningar. Jag lade en bra hinna med ATE plastilube på glidområdena nu.

Ja jäklar det var ett bra exempel!

nejdå det gick bra med bromsvätskan, men det är inte så konstigt att den är på max nu iom att jag klantigt nog gjorde en bromsvätskebyte ihop med förra oljebytet för några månader sedan. och då märkte de att beläggen snart var slut. Jag kollade hela tiden nivån och jag hade provpumpat säker 10 gånger på både vänster och höger när jag var klar och det svämmade inte över. Så det känns bra. Jag slängde till och med kanske nån deciliter bromsvätska. Typ en halv kaffekopp.

Det jag även märkte att slitagevarnarfacket där kontaktänden vilar i hjulhuset var så pass fyll med damm och skit så när jag öppnade luckan så såg man knappt den vita tubformade kontakten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, glidbultarna är helt normala och jag skulle vilja säga relativt rena. Denna typen är glidbultar är i princip aldrig orsaken till att bromsoket rör sig trögt eller inte alls. Dessa glider inuti skyddade gummihylsor som ger efter lätt och väldigt svårt om inte omöjligt att få de att kärva fast.

Den typen av glidbultar som däremot brukar kärva fast (det är härifrån alla exempel av fastkärvade eller trögt gående glidbultar kommer ifrån) är systemen som ofta benämns som TRW/Lucas/Girling.
Hade detta på min E30 323i -85 (numera uppgraderade bromsar) och har det på min E87 120i -06, här är det kritiskt att man ser till att man har infettade komponenter, en absolut hel damask och lite fett i spåren där damasken sitter åt.
Länk

Såhär ska det se ut : Länk
Såhär kan det bli om man inte regelbundet ser över dessa delar : Länk Länk

Jepp den var totalt fastrostad där och notera att bilderna togs efter jag skrapat bort all rost och smuts :-)

Men du rensade, städade och rengjorde bra där bland bromsarna! Och det behövs ibland! Det är fördelen om man gör detta själv (och har gott om tid) - man kan lägga lite extra tid att rengöra och få bort all skit och skräp. Det behöver inte se nytt eller skinande ut - det viktiga är att få bort allt skräp och snygga till ytorna och motionera ytorna lite och lägga dit en tunn hinna smörjmedel. Då ger man bromsarna iallafall en mycket större chans att fungera felfritt.

Så det där blev nog riktigt bra!
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Hehe jo precis! Det är det positiva när man gör själv. Man gör åt sig själv och vill u att det ska bli så bra som möjligt och noggrannheten. Men man märker ju när man lägger dit ett nytt yttre belägg. Om knappt det nya kan röra sig så är det ju alldeles för mycket skit ivägen. Man hoppas ju att verkstäder tar sig de 5minutrarna som krävs för att göra ett bra grundarbete och verkligen få bort smuts och inte bara sätta dit nya belägg (men man betalar ju för bytet) är ju tyvärr vissa som resonerar så i vissa yrken att ”det där ingår inte i mitt...” när man inte gör de där lilla extra brukar iofs visa sig i längden..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, jag själv tar numera en fyrkantsfil och ser till att eventuellt skräp, flagor eller små "rostupphöjningar" jämnas till så att bromsbeläggen kan tryckas in för hand utan problem. Kan man inte det så är det något som är fel, precis som du säger.

Nja, det är väl flat rate som gäller mer och mer i de större kedjorna (vet inte hur det är med de mindre) dvs man får en fix summa för ett jobb oavsett hur lång tid det tar. Det finns både för- och nackdelar med detta. Risken är sannolikt högre att det slarvas och stressas igenom jämfört med ett mer tradionellt system, men det stressas och slarvas där också. Och sen ska vi tänka på att det är människor som jobbar, det görs misstag ibland. Men samtidigt ska man veta att det görs både bra och dåliga bromsjobb oavsett system. Så det är lite slump över det hela. Men i de flesta fall så brukar det nog rengöras när det ser för jäkligt ut, men är det relativt rent så kanske man hoppar det steget (då det inte behövs till lika stor grad). Men som sagt, kan variera...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
> Har haft detta som "experiment" många år nu och har övervakat och
> undersökt om det finns det minsta problem men inte kunnat hitta
> någonting. Jag var även intresserad om hur lätt glidpinnarna hade
> för att rosta (för om man tänker efter så ser man i princip aldrig en
> rostig glidpinne). Har låtit en glidpinne ligga ute i ett antal år nu utan
> den minsta lilla antydan till rostprickar.

Nä, nu var det dags att avsluta glidpinneexperimentet :-)

Efter att ha legat utomhus i "hur många år som helst" mellan en varmgalvad stolpe och en mysig och fuktig betongkant i lagom smutsig industrimiljö så finns inte ett minsta antydan till rost/ärgning.

Ok, hade den legat i ett saltspraytest hade den rostat förr eller senare.

Men för att summera så rostar inte de här glidpinnarna speciellt lätt! :-)
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Ett par saker som stulade för mig sist var att skivan i bak satt fast i handbromsbackarna, så dom fick justeras ner lite för att få bort.
Sedan så hade hålen i bromsskölden för handbromsbackarna rostat/ ärgat sönder. Dvs fick byta bromssköld.
Jag släpper alltid ut bromsolja via nippeln då jag trycker tillbaka oket. Inbillar mig att det är bra att få bort den gamla oljan ur oket, men det har jag inga vetenskapliga belägg för.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har aldrig sett några glidpinnar som rostat eller varit "angripna" på något sätt.
De verkar vara tillverkade av väldigt rosttrögt material - kanske t om. syrafast sådant!?

Det jag har sett är att det kan vara hårt "guck" (troligen smuts och gummirester mm) på dem och i vissa fall har glidpinnar varit lite slitna mekaniskt med ojämn yta som följd.
I de flesta fall har det räckt med att göra rent dem med t ex. diesel och ett finkornigt våtslippapper. I några undantagsfall har jag behövt ta fram ett finkornigt knivbryne för att få bort några "toppar" i ytan efter mekaniskt slitage.

Nu kostar glidpinnarna ganska lite, så oftast byter jag dem i rent förebyggande syfte och då särskilt om jag kan se "slitage" på dem.

Det verkar finnas två skolor om man ska smörja dem eller inte och utifrån vad jag har sett/hört/läst etc. verkar båda teknikerna fungera.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bytte bromsar igår. Pinnarna på ATE ok är som sagt rostfria och behöver aldrig bytas om ingen våldfört sig på de. Det är gummit i oket som slits, av den anledningen trycker jag in en klicka ATE bromsfett i gummit, och kladdar runt det med en liten mejsel så fettet hamnar i spåren.
Vanligt oljefett ska inte användas på gummi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.