|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Bil jävuln började rycka/gå ojämt efter 6km grusväg (vägarbete) sen provade koppla ur lmm utan resultat väntar nu på bärgare till BMW verkstad någon som har någon idé om vad det kan vara för något? | |
|
Tändspole, kamaxelpositionsgivaren eller Bensinpump som håller på att ge upp. Någon har efter nollning av felkoder lyckats få bilen att gå normalt igen för att sedan helt plötsligt få tillbaka missfire på olika cylindrar. När byttes tändstiften? Hur långt har den rullat? EB |
|
|
Nu startar den inte alls kan det vara pumpen isf vart sitter den? |
|
| Sitter under baksätet. | |
|
Har verkstad hittade problemet? |
|
| Nä tyvärr, dom har inte kollat på den ännu känner mig lite besviken och orolig över att dom inte har gjort det ännu, för jag bor 35mil från luleå där vart bilen är inlämnad | |
|
Vanliga fel på E60/E61 M5 är ju som tidigare påpekat bränslepump, jag hade liknande problem med min. Jag hade två fel samtidigt. Första var kabelbrott till bränslepumpen, det andra var ena bränslenivåmätaren som var utnött vilket gjorde att den visade 1/4 tank när den var helt snustorr. Dvs mitt hackande och bluddrande berodde på att det var soppatorsk. Rullar du in den i ett tysk garage och sedan lyfter bort baksätet och vrider på tändningen så ska bränslepumpen starta direkt med ett typiskt elmotorsurrande från den. Värt att notera (om jag minns helt korrekt) var att jag beställde ny bränslepump som jag bytte ut, men det hjälpte inte då kabelbrottet var från bränslepumpen och upp till själva kontaktstycket som sitter i själva plastlocket. När jag väl hade identifierat kabelproblemet så fick jag lov att pressa ut själva kontaktstiftet ur plastlocket, sedan så lödde jag om kabeln. En röd kabel cirka 10 cm lång. Jag skulle vilja påstå att BMW har valt fel kabeltyp för ändamålet då den av nån anledning har vibrerat och separerat kardelerna i själva kabeln. |
|
| tysk = tyst :-) | |
| Hej igen, tack för all hjälp, det var bränslepumpen som farit. Fick bilen för en vecka sedan och vilken glädje och få sätta sig å bränna europa väg hem igen, ger englunds bil i luleå 2/5 stjärnor pga dryg och otrevlig personal, dom får en att känna sig korkad och att man alltid är på 2a plats, men fick hem bilen iallafall | |
|
Englunds suger. När jag lämnade in M5:an dit för en simpel oljeservice använde de någon vanlig skitolja istället för Castrol 10W60. Som tur var märktes det vid betalning så de fick göra om och göra rätt efter en stunds drygande... Misstänker att vi bor i samma stad med tanke på avståndet till verkstan så nu rekommenderar jag att du gör som jag nästa gång det är dags för verkstadsbesök: Skit i att svänga in till Luleå utan kör några mil extra till Burlin Motor i Skellefteå (E4:an är ju ändå ett rent nöje med en M5 jämfört med våran lokala vägs standard). Och håll dig långt borta från klåparna på Bilhälsan här hemma =) |
|
| Ja, jag var faktiskt påväg till burlin motor å repa pdc menmen vad kan man göra du vet ju försäkringbolaget bärgar ju till närmsta verkstad | |
|
@Ghuleh Så länge oljan uppfyller LL-01 eller LL-04 så är oljan ok. |
|
| Ja bilhälsan ska man inte va på i onödan, dom är ju skämt om någon | |
|
@lanab Jaså? Nåja mekaren hade iaf hällt i nån olja som INTE uppfyllde kraven sa personen som satt i kassan. Vad det var för olja vet jag ej. Därav fick de göra om och de tyckte att de var oerhört schyssta som lät mig slippa betala för det extra jobbet deras egen miss innebar. Burlin har iaf helt annat kundbemötande och känns som en proffsigare/seriösare verkstad så jag tycker det är värt några mil extra. Om nu bilen går att köra förstås, är det såpass illa att bilen måste bärgas kan ju förstås f-bolaget ha en annan åsikt =( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.