AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
335

Farväl 540

Nu kommer ni antagligen att slå på mig.......

Efter att ha kört BMW i snart 20 år har jag tagit ett steg åt sidan för att testa något annat.

Min fina 540 har fått maka på sig till förmån för en Alfa Romeo 156 2.0 TS -00. Ska sanningen fram så har jag aldrig trivts riktigt med automatlådan och 1700 kg:s vikt (speciellt inte lådan då den behagade rasa två gånger det senaste året :-(.

Visst......Alfan är ingen BMW, varken i detaljarbete, prestanda eller status. Men motorsång och vägkänsla är det inget fel på, det kan jag intyga.

Vi får se.........kanske kryper jag till korset om ett år och börjar köra tyskt igen, vem vet. Säkert är åtminstonde att jag även fortsättningsvis kommer att läsa detta eminenta forum.

/Anders
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Snyft :(

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns 6 växlade 540 =ingen ursäkt :))

MVH
Hasso

Håller med hasso! varför köpa en automat om man inte tycker om den??

ALfa kan göra motorsång och körglädje men det är absolut inget hot mot BMW på någto vis...

Jag gissar på att du är tillbaks om ett tag.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
M3_BMW
Du kommer nog att ångra dej. Tror också det är svårt med delar till Alfan något jag tror du kommer att
behöva. Välkommen tillbaks om en månad eller två.
Hasso: Håller också med dej.

BMW M bilar, när du älskar att köra.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Inget kvalitet med alfan!
Du kommer att ångra dig att du köpte bilen!
Kanske inte i första tag men du kommer ångra dig till slut!
Håller med hasso!

Mvh Bmw 4-ever

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hoppas du får mycket glädje av din Alfa!
Tur att du inte bytte till Toyota eller något annat hemskt :(

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
e39 med steptronic är mums....
Syns om ett år...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alfan är en trevlig bil men skulle inte förvåna mig om du återkommer till bmw när det är dags att byta igen.
BBrahme
Lycka till, Alfa är sann körglädje (kör en GTV på sommrarna)Kvalitét - man får vad man förtjänar dvs om man tar hand om bilen så blir man inte besviken - fast det gäller ju alla bilar. Kan dock erkänna att BMW:n känns mer homogent ihopasatt. Men skulle inte för ett ögonblick kunna tänka mig att sälja GTV:n
Full fart framåt
Som en gammal Alfa entusiast ( har ägt Alfa Sud, Alfa Sprint, GVT 2.o och GTV 2.5) måste jag bara säga: skaffa ett klipkort på verkstan! Fanskapet går ju jämt sönder. Är det inte det ena så är det det andra. Håller inte med BBrahme. Det är fuskarbetet rakt igenom, det går inte att bara "ta hand" om bilen. Jag resonerade som du; körglädie och design...men är det värt allt besvär? (Fast jag måste säga att dem är ju vackra och väldesignade med sinne för detalj... tänk er 156:ans chromade handtag på BMW!!!)
Jag måste göra ett inlägg här alltså, själv har vi ägt en alfa 164 stora karossen och vi hade aldrig några problem med den bilen,vi hade den i ett år och den var alrig inne på en verkstad en enda dag, hade inte bilen blivit stulen så vem vet så kanske vi haft kvar den som vinterbil....

850 Jaa sån är jag
Jag ska inte på något sätt bli "anti" bara för jag bytt märke, BMW ligger fortfarande mig varmt om hjärtat. Men.............kvaliten (som jag själv alltid propagerat för) borde väl gälla mer än inredningsarbetet. Hur kunde automatlådan på min 540 rasa efter 11500 (garanterade)mil ?

Därefter rasade den igen bara efter ett par månader, detta lastar jag dock inte BMW för. Hursomhelst så kostade kalaset 21 långa och jag var utan bil i mer än två månader.

Ska bli intressant att se om jag råkar ut för ett haveri i den omfattningen med Alfan.
Crusty
Hur kan folk jämföra gammla alfa med nya alfa???
Folk har lätt för negativ kritik här inne ibland!
Men visst, hade jag stått med 300.000:- i fickan hade jag nog oxå dratt till BMW handlaren o inte Alfa, men med det e ju inte sagt att nya alfor e dåliga!

anders_dahl: Lycka till med bilen! den har nått som BMW oxå har, en engen karaktär, lite personlighet, sticker ut lite!
Gubbracer
Simba_1:

Du måste ha fått tag i ett måndags ex.... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.