|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har fått ett par härliga felkoder på bilen, det gäller P0171 samt P0174, System too Lean Bank 1 och 2. (Fick även Misfire på alla 6 cylindrar, P0301, P0302, P0303, P0304, P0305 och P0306). Jag har kikat runt väldigt mycket på internet och det jag kommer fram till är att det skulle kunna vara en vakuum läcka, dålig DISA eller att luftmassemätaren är "skitig". Har letat efter vakuum läckor men inte lyckats något vidare, däremot har däremot hört ett skallrande från DISAn. Ska dock tilläggas att jag bara har hört det en gång, startade upp motorn igår och den lät inte konstigt. Gasade upp till 4000 RPM och ett pysande ljud började låta, gick ej att lokalisera ljudet. Men det lät sedan hela tiden när bilen var igång, spelade ingen roll om jag stängde av och på bilen. Min fråga är egentligen vad ni tror det kan vara som spökar, jag blir inte riktigt klok på det här nämligen. Med vänlig hälsning | |
|
Är vanligt med spruckna gummibälgar efter LMM - då sugs det in tjuvluft som inte registreras av LMM. Känn NOGA med fingrarna i alla skrymslen och vråer och då särskilt noga i alla vecken, det är där det brukar spricka först. Vågar nog sätta en slant på att det är bälgarna som är dåliga... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Testade att spruta startgas på gummibälgarna efter LMM, fick en respons av motorn dvs att den varvade mer. Men efter att ha stängt av bilen och sedan testat samma sak igen fick jag inget resultat. Hittade dock en spricka i denna delen Länk kan det vara så enkelt att det är den lilla sprickan som ger dessa fel? Kunde nämligen varken känna eller se någon annan spricka på gummibälgarna. Med vänlig hälsning |
|
|
Ja, men det är vanligast att det börjar spricka i vecken på "blindtarmen" (där 7:an pekar). Är bälgarna inte bytta på ett antal år: köp två nya (yttre och inre) och byt dem! De är garanterat dåliga... Det är dock ett pill-jobb att byta inre bälgen. Demontera täck-kåpan i plast som sitter på vänstra fjäderbenstornet innan du byter så slipper du utveckla en eller två extra leder på underarmen! ;) Jag bytte bälgarna på E46:an i garaget och svor svavelosande ramsor så taket blev svart då det är trångt att komma åt - upptäckte när jag var nästan klar att täck-kåpan gick att demontera och vips fick man rimligt med plats i alla fall.... På E39:an var det betydligt mer plats att jobba även om jobbet i princip var identiskt i huvuddelarna - det gick ganska enkelt. Föreslår att du köper bälgarna hos BMW, de är inte dyra och passformen är bättre med originaldelar - kan vara rent avgörande när det är trångt och struligt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för hjälpen! Får återkomma senare nästa vecka om hur det gick samt om det löste problemet. Med vänlig hälsning |
|
|
Hej igen! Ursäktar för ett sent svar, men inte haft tid att byta förrän förra veckan. De gamla bälgarna var definitivt dåliga och hade stora sprickor, tyvärr löste det inte problemet utan bilen går fortfarande ryckigt och felkoder kvarstår. Med vänlig hälsning |
|
|
Samma symtom som jag hade, dessutom stänges motorn av om man var för kvick på gasen. Dock hände detta när motorn var varm. Kan kolla till imorgon vilka felkoderna var, fick bytat kamaxelgivaren sen var det fixat. Vet inte om du har bytat den ännu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.