AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.384

Skev bromsskiva fram, men vilken sida?

Ki
6
Kimlin97
BMW e91 330xd -06
Har som sagt haft skakningar vid inbromsning och jag vet att det är pga skiva/skivor fram för jag har bytt dessa två gånger och då blev de bra typ 100mil..
men på besiktning fick jag bromsvärde 3.2 på vänster fram och 2.8 på höger, började då fundera om det är det vänstra oket som jävlas då? Vore glad för tips vill gärna slippa köpa två nya ok och skivor
Smorde även upp båda oken vid sista bytet utan resultat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur stort slag uppmättes på de bromsskivor som ansågs skeva (för att veta att de var skeva så måste man såklart ha mätt)?

Det är få personer som någonsin sett en skev bromsskiva, det är otroligt ovanligt. Symptomen man upplever beror nästan uteslutande på helt andra saker (vanligt är bussningar, stag, leder, hjullager, infästningar, ytrost, ojämn materialöverföring mellan bromsskiva/bromsbelägg med mera med mera med mera).

Ditt problem är nog bland bussningar och stag än i bromskomponenterna.

3.2 på vänster och 2.8 på höger är såklart en viss skillnad man ska ha i åtanke (men ingen alarmerande skillnad - har sett liknande skillnader på fullt fungerande bromssystem inklusive mina egna varav vissa hade jag full koll på då jag själv renoverat och underhållt och kört banracing med).

Misstänker du ett kärvande bromsok, kolla och jämför vänster framfälg med höger framfälg (gärna efter att ha tvättat fälgarna och kört någon vecka).
* Kolla på båda fälgarna då och då. Är någon fälg smutsigare än den andra? Det indikerar att bromsen ligger an på den sidan.
* Känn på båda fälgarna när du parkerat (efter en stunds körning) lite då och då. Är någon fälg varmare än den andra? Det indikerar att bromsen ligger an på den sidan.

Men om jag skulle göra en visuell/mekanisk inspektion så skulle jag börjat med HÖGER sida. Fast om man ändåså håller på att göra en visuell/mekanisk inspektion så kan man lika gärna göra samma sak på båda sidor - tar inte särskilt lång tid.

Det vanligaste är att kolven inuti bromsoket är rostigt och går trögt - dvs inget du ser. Såhär guckig och sönderrostad kan en kolv vara fast det ser snyggt och fint ut på insidan:
Länk
Länk

Börja med att spåren i bromsokshållarna är rena och inte sönderrostade.
Kolla att glidskruvarna är i bra skick (rengör med WD40 och 800 sandpapper annars).
Kolla att friktionsytan mellan belägg och skiva inte har några defekter eller andra märkligheter.
Kolla att slitaget på belägg och skiva ser jämnt ut.
Inspektera att den yttre skyddsdamasken runt kolven är hel runtom.

Du ser här hur det ska se ut och behandlas (två olika system visas):
Länk
Länk

Gör sedan en kontroll att kolven lätt kan röra sig.

Du ska kunna trycka tillbaka kolven med endast handkraft, håll oket och applicera ett tryck med båda tummar på kolven och du ska känna att den åker tillbaka sakta sakta men säkert (pga hur systemet är uppbyggt så kommer den att röra sig sakta men luras inte av det utan ha tålamod - applicera konstant tryck så ska den åka tillbaka sakta men säkert).

Kan du inte trycka tillbaka kolven för hand, prova med ett bromsoksverktyg som detta Länk eller använd en vanlig c-clamp eller stor polygrip (var försiktigt så du inte skadar kolven eller gummidamasken utan lägg gärna något emellan).
Om du nu kan trycka tillbaka, fast du måste använda en del kraft, så är det dags att se över det bromsoket. Enklast är köpa ett nytt (fångar man bromsok i tid så kan man renovera dessa men de flesta fångar problemet för sent och då är det inte lönt att renovera bromsoket).
Om du inte ens nu kan trycka tillbaka kolven utan att använda onödigt mycket kraft så är det bara att slänga bromsoket och köpa ett nytt.

Men som sagt, ditt problem är med största sannolikhet bland bussningar och stag än bland bromskomponenterna.
Ki
6
Kimlin97
BMW e91 330xd -06
Tack för ett utförligt svar😁 Har hört de också att dåliga bussningar kan göra de, men och andra sidan tycker jag det är underligt att de blir bra efter byte av bromsskivor, då bromsar den så mjukt o fint. Men jag måste nog ta mig en riktig titt ihelgen
Transocean
homse
Transocean
vatt te fuck

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.