AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
603

E53 - Förslag på "enkel" lösning att få ljud i bilen genom att ersätta BM54

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Helloj.

Blir galen nu (eller åtminstone mer). Efter att ha bytt BM54 enheten 2 ggr nu så ger jag upp (de jag har bytt emot har varit begagnade i "okänt" skick så de hade väl samma problem).
Har på nuvarande köpt ett repkit och satt dit men det blev inte bra - har pipljud i en av högtalarana trots att jag har följt konstens alla regler.

Sätter jag ut annons att jag vill köpa så kommer alla hyenor och vill sälja en (som likväl kan pajja den också i morgon) för riktiga buttfck priser utan vaselin. Vissa vill ha 2500:- - det är ju löjligt.

Nåväl! Har surfat runt och ringt runt men jag blir aldrig riktigt klok på svaren. Den ena säger så och den andra säger så.
Så nu vänder jag mig hit.
Finns det någon som har ett förslag på hur jag enklast möjligt kan få:

- Ljud. Jag bryr mig icke om jag så måste gå bak i skuffen för att starta det hela varje gång jag skall köra. Det enda jag vill är att få ljud och att kunna höjja/sänka volym under färd. Det kan ju gå via blåtand.

Är det möjligt att köpa ett "ISO kablage" och koppla in till bilen och sedan ansluta en extern stereo som t.ex styrs via blåtand?
Eller behöver man BM54 enheten ändå för andra funktioner?

Det ultimata vore ju och skaffa en helt ny navienhet men de guider jag har sett innebär lödkolv, klippa kablar och riva ned halva bilen för kablaget.
Men visst det är alltid fråga om reward. Skulle jag få både bakkamera, navi, telefon och ljud utan större insats så :)
Eller om någon hade en BM54 till normalt pris så.......

Jag har en E53 med Navi och växlare bak.

Förslag och tips emottages med öppna armar för jag är trött på det hela nu. Det har gått såpass långt så jag är beredd att sätta in en bergssprängare eller köra med hörlurar och telefon.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Köp en ny modellanpassad navienhet som är Androidbaserad på ebay, har en sådan i min E38 och det fungerar klockrent direkt. Behöver inte klippa en kabel det är plug and play. Se till så du får med extensionkabeln på 5 meter bara från huvudenheten i fram bak till kontaktstycket som normalt går in i din BM54. BM54 kopplas då ur och fyller ingen funktion längre.

Bäste med denna lösningen är du kan köra Spotify direkt i stereon och styra allt med rattknapparna, fungerar out of the box. Blåtand fungerar fint också för streaming eller samtal, finns mic inbyggd i fronten på enheterna. Sedan blir ju navifunktionen ljusår bättre än original också då du kan nyttja valfri Androidapp för GPS.

Gav runt 3000 för min, köpte en 10" som är lite större än de som ser ut som org allt är en skärm istället men fortfarande modellanpassat.

Detta förutsätter att du inte har DSP också då blir det lite krångligare men inte omöjligt.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
OK.

Tackar. Jag har inte DSp så då kan vi "ticka" bort det.
Vilket märke har du köpt?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.