AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.118

Var är vatten/oljetempen på F20 -15?

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej

Var sitter mätaren för motorvärmen ? Hittar inget. Det gäller en 116i F20 manuell
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Menar du indikering eller var sensorn sitter? Förstnämnda finns bara i en gömd meny som man kan få fram när man startar bilen.

Länk

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Precis som weiman säger så finns den bara i en gömd meny. Temperaturen i sig brukar ligga på 115 grader, vatten något lägre och olja något högre oftast. I alla fall i min 228i.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hmm, känns bökigt att göra det varje gång man vill veta temperaturen på motorn så man vet man om man kan gasa på.
varför har BMW gjort så? Är inte det mer regel än undantag att inte varva motorn förens motorn ( oljan) är uppe i drifttemp?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
ja, det är bökigt att öppna dolda menyn. Det är därför den är dold och bara skall användas för serviceändamål. :)

Sannolikt har de gjort så för att BMW:s ingenjörer tycker att nålen är i vägen och att utrymmet i instrumentbrädan behövs till annat, eftersom antalet varningssymboler i kombinationsinstrumentet ökat markant de senaste åren.

Regeln att inte varva förrän bilen blivit driftsvarm gäller ju så klart fortfarande. För övrigt så tar det ca tio min körning med min innan den är uppe i 90-100 grader.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ett alternativ är att ha en telefon i bilen och köra motorparametrar med Carly.

Dumt av BMW att ta bort tempmätaren (och oljestickan).
Hade varit bättre att tagit bort tankmätaren. Man ser ju ändå hur långt man kan åka, och sen kommer det varningar stup i kvarten när det är mindre än 10 liter kvar.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.