AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.427

Högt vägljud/däckljud Bmw 520D F11 2011

Upplever som sagt att det är mycker vägljud eller däckljud i min F11.
Åker på 225/55-17 Goodyear Efficient. Dock är bakdäcken slitna och behöver bytas.
Undrar vad man ska ha för däck som är tystare?
Är ju egentlgen sugen på 18" eller 19" men det vågar jag knappt pga ljudnivån.
Är tacksam för tips och egna erfarenheter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt: Skippa RFT-däcken!
Dock ska du aldrig blanda vanliga och RFT-däck, så då bör du byta alla på en gång.

Dock bör du ha ett "punka-kit" i form av en kompressor och däcklagningsvätska i skuffen då. BMW har sitt "mobility-kit" men det finns motsvarande pumpar hos många tillverkare och även däcktillverkare (har själv ett sådant från Continental).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, ofta bullrar slitna däck mer än nya däck, byt till nya kvalitetsdäck och problemet borde minska.

Har RFT på båda mina bilar och tycker det funkar utmärkt.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med Johan jag kör ikke RFT samt Good Year runt om. Har sedan en kompressor samt lagningsskitt och vätska.

tegel, det verkar som att RFT tekniken börjar bli bättre, Har en Passat GTE 2018 som tjänstebil med Pirelli RFT mycket tysta och sköna måsta jag säga.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Min erfarenhet, från ganska många år tillbaka, är att GY EfficientGrip är riktigt tysta... Annars upplever jag Michelin som tysta medans Pirelli för ett herrans liv.
Men slitna däck låter mer, och kan låta betydligt mer om de börjar få lite klackar.
ju
164
juha01
F10 -15
Hade Bridgestone rft på från fabrik. 275 bak och 245 fram, 19". Ett sånr herrans oväsen! De höll dock länge, tyvärr, så jag bytte nu när bilen gått 9000 mil.

Vilken skillnad! Satte på michelin pilot sport 4 icke rft och det blev helt annorlunda. Såklart inte som på europeisk asfalt, men ändå en jätteskillnad på bullret. För att inte tala om komforten.

Återstår nu att se livslängden på dessa.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Och ändå ska Michelin PS4 vara rätt bullriga med 71 dB. GY Assy 3 ligger t.ex. på 68-69 dB och har bra komfortvärden i tester där t.ex. PS4 ligger sämre till.

Har precis samma dimension och problem som du haft juha01. Man nästa går och hoppas på att däcken ska slitas ner snabbt, för en gång skull! Tack för din rapport!
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
När jag tänker tillbaka på min gamla E39:a,så minns jag att Michelin Premacy va ett UTMÄRKT val av däck,lång livslängd,goda köregenskaper OCH en FÖRBÄTTRAD bullernivå. Pirellis rft passar INTE F10: alls ( 225/55/17 ) Gamla "hederliga " Premacy 3,passar PRECIS lika bra på F10:an som gamla E39:an (y)
Hur ser man om Däcket man har är RUN FLAT TIRE? Hittar ingen direkt märkning på däcken?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika däcktillverkare har olika namn för likvärdig teknologi: Länk

I bland skriver de ut "run flat tyre" eller "run on flat tyre" eller liknande i klartext, men oftast är det en förkortning enligt länken ovan.

EU-däckmärkningen som anger buller säger inget eller åtminstone väldigt lite om hur bullret är i bilen då värdet enbart anger yttre buller på en standardiserad testasfalt.
Många gånger handlar yttre buller mer om däckmönster, men inre buller om hur styva däcksidorna är som förmedlar oljudet in i bilen (RFT = stenhårda = mycket buller inne i bilen, särskilt på lite grövre asfalt).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Nu har jag hunnit lyssna på min nya GY Assy 3 och i lägre fart var det väldigt tysta, men i högre.. nja, bättre hade det kunnat vara.

Gick och köpte mej en till F10 (ska sälja den gamla) och de RTF däcken (Bridgestone) var lika tysta. Dock är det en F10 LCI och den gamla pre LCI, så jag vet inte om den nya bilen är bättre ljudisolerad.. Nån som vet?

Värt att komma ihåg är att i det varma vädret vi har just nu blir däcken tystare pga den mjukgörande effekten av värmen. Kalla däck på vårkanten låter ofta betydligt mer.

För övrigt kan sägas att det är bedrövligt hur lite man satsar på vägljudsisolering - ett problem som kommer att förvärras i och med de tysta elbilarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.