AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.452

Spårar din BMW? Är den vindkänslig? Däcken viktigare än du tror.

St
94
Strålaren
E61 523i -06
Tänkte bara dela lite av mina erfarenheter kring spårning, alltså när bilen plötsligt drar åt olika håll vid spårig vägbana. Har även upplevt kraftig vindkänslighet. Kan tillägga att erfarenheterna baseras på en E46 touring och en E61.

Jag har med båda dessa bilar upplevt KRAFTIG instabilitet, så illa att det blivit rent av farligt om motorvägen plötsligt blivit lite spårig. Dessutom har E61:an varit rätt vindkänslig och farit fram och tillbaka vid stark vind. Jag har så klart misstänkt hjulupphängning, hjulinställning, däcktryck, bussningar och har bytt massor av delar, ja till och med subframebussningar. Tyvärr nästan uteslutande helt utan resultat vad gäller instabiliteten.

Tills jag bytt däck.

Så, min tanke är att jag skriver vad som funkat och inte funkat för mig, och vill ni får ni gärna dela med er av era erfarenheter kring spårning, vindkänslighet och vilka däck ni använt. Och så vilka däck som löste problemet om ni hade sådan tur. För egen del fick jag chansa lite när jag köpte däck senast, för jag hade svårt att hitta bra info om detta. Så jag tänker att kanske vi kan samla lite sådan info här. Självklart - har ni bytt någonting annat som gjort stor skillnad så spill the beans - men min tanke är att vi främst håller oss till däck. :-)

E46 touring 320d -00:
- Continental sportcontact 2 RFT sommardäck, 245/40 R17 - totalt livsfarlig, kunde nästan hoppa åt sidan vid spårig vägbana.
- Noikan Hakkapeliitta RSi dubbfria däck 245/40 R17 - stabil som ett strykjärn. Tokskillnad direkt efter skifte. Natt och dag utan att jag ändrat någonting annat.

E61 523i -06
- Continental contivikingcontact 5, 225/55 R16, 99T - Spårar kraftigt och extremt vindkänslig. Livsfarligt (överdriver inte).
- Hankook ventus v12 K112 evo2, 245/40 R18, 97Y - Spårar måttligt. Måttligt vindkänslig.
- Bridgestone blizzak WS70 dubbfritt, 245/40 R18, 93Y - Sanslöst stabilt vid kastvindar, sanslöst stabilt vid spårig vägbana. Dock ganska mjuka.
- Goodyear Eagle F1 Assymetric 3, 245/40 R18, 93Y - Stabil vid kastvindar, ingen spårning. Mycket bra.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däcken kan göra stor skillnad som sagt!

En parameter som bör kompletteras vid jämförelse är om det handlar om vanliga eller RFT-däck.

Även om man har olika däck på bilen brukar ge stor skillnad i spårighet - BMW brukar vara mycket känsliga för om man blandar olika däck. Det kan t om räcka med att man har slitna framdäck och fräscha bakdäck för att få instabilitet pga. mer rörligt gummi i bakvagnen (där stabiliteten oftast sitter främst).

Däcktrycket är en annan parameter som är viktig!
Kör man "högt tryck" fram och "lågt tryck bak" får man samma effekt som ovan.

Många kör generellt med för lågt tryck då de går på "komfortinriktat tryck" från biltillverkarens rekommendation - ofta blir det bättre om man lägger sig lite högre (jag brukar lägga mig mellan "normal-last i låg hastighet" och "max-last i hög hastighet" i de fall sådan distinktion finns (BMW brukar ha det)), då blir det stabilare och däcken slits långsammare samtidigt som rullmotståndet minskar (lägre förbrukning), dock brukar det bli lite stötigare och i vissa fall även lite bullrigare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Nu har jag inte haft jättemånga BMW men min E46 320d-05 hade jag aldrig några problem med, gick hur stabilt som helst både med vinterdäck pirelli carving dubbade. Sommardäcken var michelin 16”.

Min 320d F31 hade billiga budgetdäck Champiro friktion, sämst i alka test. Tänkte att de kör jag väl slut på innan vintern och byter till riktiga dubbade däck till vintern.
Hade dock inga problem med dem utan bilen gick hur stabilt som helst även med båtsläp och aningen högt kultryck. Ställde sen av bilen över vintern och körde med samma däck nästa år också. Ja, jag vet, helt idiotiskt men de fungerade bra och gick stabilt och ingen tendens till vattenplaning heller.

Har även en e30 cab med nankang, inga problem där heller men har inte kört fortare än 120 med den, går hur stabilt som helst.

Så min slutsats är att de modeller jag har haft inte verkar vara så känsliga för vilka däck det är.
Däremot har jag en kompis som har en e93 325i M-sport 2012. Han har haft problem med att den känns ostabil och slingrar sig strax över 100km/h.
Sitter dock fel dimension bak på den 225/45-18. Ska ju vara 255/40 tror jag, bredare fälg bak alltså. Pirellidäck har han. Han har kollat alla bussningar mm. utan att hitta något fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att ha samma fabrikat fram å bak är också en bra grej som BMW gillar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
"Många kör generellt med för lågt tryck då de går på "komfortinriktat tryck" från biltillverkarens rekommendation - ofta blir det bättre om man lägger sig lite högre (jag brukar lägga mig mellan "normal-last i låg hastighet" och "max-last i hög hastighet" i de fall sådan distinktion finns (BMW brukar ha det)), då blir det stabilare och däcken slits långsammare samtidigt som rullmotståndet minskar (lägre förbrukning), dock brukar det bli lite stötigare och i vissa fall även lite bullrigare."

Intressant det här med däcktryck. När jag bytte till sommardäck så tryckte däcksverkstaden i 2,4 enligt displayen i bilen, men misstänker att det var närmare 2,5. Tyckte styrningen i min X3:a kändes konstig. Den gick för lätt och tyckte den följde vägbanans lutning för mycket. Sänkte till 2,3 (0,1 över rekommenderat) och plötsligt blev styrningen som den ska igen.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Min erfarenhet är att däcken absolut spelar roll. Sen då förutom bussni var etc så ör hjulinställningen väldigt viktig. Hade en 361 520d som gick som en orm med mina Hakka R2 sen efter hjulinstöllning blev det betydligt bättre. Dock är min erfarenhet att R2_orna var väldigt instabila. Men dö var de också 16 tum. Ganska hög däcksida med andra ord. Bytte sen till pireillis ice zero och det blev mkt bättre. Dubbdäck i allmänhet är väl dock kanske lite styvare...?

Har nu en 530xd med Pirelli cinturato P7 och tycker i te alls den är speciellt vindkänslig. Dock spårar den en del (245/40/18)

Transocean
Också många som åker med stötdämpare som varit med en stund, jag upplever dom som dåliga efter 5000 mil och börjar googla för nya. 8000 mil max på mina bilar, många som säger att dämpare lätt håller minst 20 000 men klagar samtidigt på vindkänsliga bilar.... testa...byt å se vad som händer :-)

Sen är ju alla BMW lite vindkänsliga om man jämför med Audi eller MB. Det är bara så. På gott och ont.
Spelar som sagt mindre roll när vi har Europas sämsta vägunderlag alla kategorier och det märks markant, har 25-profil på mina däck och E4an norr om Arlanda känns som att åka på grusväg. för att inte prata om alla potthål och annat som finns överallt.

En redig Ford F-150 Raptor är väl det som gäller i framtiden i Sverige om det fortsätter....
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
En annan faktor att ta med i beräkningen när man jämför hur olika däck beter sig är att titta på hur slitna däcken är. Att jämföra ett par nedslitna däck som är dags att byta med ett par flång nya av samma sort kan ge rätt stora skillnader det också och då kanske särskilt när det gäller just spår- och vindkänslighet. Min e39:a blev rätt otrevlig på vägen med mina Good Year F1 när de närmade sig bytesdags. Var helt övertygad om att bussningar i fram eller bakvagn hade gjort sitt och att det var därför som den blivit så spårig och vindkänslig. Efter byte till nya däck av samma sort var allt ok igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.