|
|
|
|---|---|
|
Har problem med luftfjädringen bak. Den ligger helt i botten på båda sidor och bälgarna är nya sedan ett halvår tillbaka. Kompressorn går ett tag sedan stannar den. Jag har tagit loss slangarna och det kommer luft när kompressorn går. Dock tycker jag att trycket är lågt, men de kanske inte ska vara så högt? Fick höra att den kan tappa minnet på nivåregleringen. Om det är det felet går det att återställa eller måste man isf åka till en BMW-verkstad. | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
För att ändra höjden på luftfjädringen måste du antingen koda om höjden eller köpa ett justerbart stag till nivåregleringen. Jag skulle ha kodat/lämnat in till BMW. |
|
Jag vill inte ändra höjden. Som jag skrev så ligger den i botten och vill inte ens röra sig. Kompressorn går en stund och det kommer luft men bilen vill inte höja sig. Kan trycket vara för lågt i kompressorn eller kan bilen tappa minnet för nivåregleringen? Eller är det något annat fel? |
|
|
Hej! Om kompressorn går ett tag så betyder det att bilen är för låg och bilen ska höjas. Höjs inte bilen inom en viss tid så slås kompressorn av för att den inte ska ta skada/gå varm, fråga blir här: Hur länge går kompressorn? Jag har haft dålig bälg och på slutet innan bytet så fick kompressorn jobba mycket. När jag bytt bälgar så orkade den inte längre pumpa ända upp så den slogs av och det genererade felkod. Jag rev kompressorn och kunde konstatera att det var blött och det fanns rost/ärga på div ställen. Jag tvångskörde den utanför bilen och då tyckte jag att det var bra tryck, men den orkade inte ändå. Rev den igen och upptäcker igen rost på den simpla backventilen som ska hjälpa att hålla luften efter komprimering, det läckte tillbaks i cylindern så det blev inte nog med tryck. Jag försökte fixa denna plåtbricka men utan gott resultat, så nu har jag en reservdels kompressor :) Det behöver inte vara kompressorn eftersom det kan ju såklart läcka i ledningar eller i bälgarna, eller så har stagen som håller koll på höjden hoppat av/gått av, eller så är det själva styrningen till nivåregleringen som är kaputt. Vad var det för bälgar som monterades vid bytet? Har hört att vissa "kina"bälgar inte håller så länge. BMW original verkar hålla 8-12, kanske 15 tusen mil (beror säkert på många olika faktorer hur länge de håller), Arnott verkar ha bra bälgar (har läst att de är testvinnare) så jag valde dessa. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Felet är löst. :) För att kolla konditionen på kompressorn så lossade jag på insugsslangen och tryckslangen. Så när kompressorn gick så kände jag med fingrarna och det hände knappt något i insuget och sedan kände jag på trycksidan där kunde jag hålla för med fingret och den orkade inte trycka bort fingret ens. (Kompressorn ska orka trycka upp till 11bar) Så då blev det ett samtal till Luftfjädring24.se och han hade en Arnottkompressor hemma. Snabbt iväg dit och inhandla och sedan hem och byta. Så nu funkar den igen. Bälgarna som sitter är också Arnott. Skulle aldrig chansa på billiga kinagrejer. |
|
| EBORG. Satt det nått luftfilter i änden på insugsslangen? Min kompressor verkar ha packat ihop, kan som du hålla för fingret utan problem på tryckslangen men såg att det inte finns nått filter på insugsslangen å då äre ju inte konstigt om kompressorn blir sliten av div damm. Bilen har rullat 6000 mil å jag har bytt bälgar och ventilenhet så nu väntar jag på kompressorn men om det inte ska sitta nått filter så är det ju bara en tidsfråga innan nya också pajjar, ser inget filter på sprängskisser heller, mvh | |
| Endurogubben. Så långt tittade jag inte. Men det låter ju jättekonstigt om det inte sitter något filter på insuget. Och som du säger så är det inte konstigt att de packar ihop efter ett tag med tanke på damm och annan skit. Vet inte om det sitter någon typ av filter i kompressorn kanske. | |
| Besvarar min egen fråga om nån mer är nyfiken på filter till kompressorn, sitter alltså inget filter i änden på slangen men därimot sitter det ett ganska tjockt filter innanför kåpan där insugsslangen går in på kompressorn. Böt nyss kompressor å nu kom baken upp igen, har även nya arnott bälgar på å hoppas verkligen att det funkar en stund nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.