|
|
|
|---|---|
|
Har tidigare haft en X5 -2011 3 liters diesel och 7-sits. Åkt Macan S bensin se senaste 3,5 åren och varit jättenöjd. Nu faller det sig så att behovet av 7 sits kommer igen snart. En ny X5 är då ev av intresse. Vill gärna slippa diesel helst men undrar samtidigt om en 3 liters bensin blir för svår att sälja när den dagen kommer? Förbr är inte jätteintressant för min del. Bilen kommer att brukas och vara registrerad i Spanien så bonus/malus kan jag bortse från med. Borde hybriden kunna vara ett alternativ eller är det bara krångel? Kommer det ngn facelift på X5 inom kort som man behöver ta hänsyn till? Svår fråga men kommer jag att bli besviken med bytet Macan - X5? Tanken har slagit mig att ta en VW Toruan ist (halva priset) | |
|
Gitarrjohan: När jag kollade på F15 så gick det inte att kombinera hybriden med 7-sits, antar att det är likadant idag. Så då har du ett alternativ mindre att fundera på! //Stenback |
|
|
Ny X5 presenteras i slutet av sommaren, och du kan nog få den levererad innan året är slut om du är snabbt framme. Det är väl inget fel på 30d? Å andra sidan är det ju downsizing som gäller, så 25d eller 30i kanske kan dyka upp som alternativ, dock kanske inte från början. |
|
|
Aha, kommer den såpass tidigt. Då kanske det går att reservera en bil relativt snart. 4 cyl är absolut inget alternativ, speciellt inte diesel. 3 liters diesel möjligen, även om jag inte var jättesåld på den i vår förra X5 -2011. Hybrid är inget alternativ med tanke på avsaknad av 7 sits mm. Är det hål i huvet att köpa en 3 liters bensin? |
|
|
Gittarjohan, Det blir hål i plånboken i varje fall. :-) Jag tror att bonus-malus och tankning känns värre på 3L bensin. Och andrahansvärdet .. tja, svårt att säga. Vi vet ju inte hur det blir med 7-sits och hybrid på nästa X5:a, men det är väl troligt att det blir samma. /n |
|
|
Bilen kommer att gå i Spanien så bonus/malus behöver jag inte ta hänsyn till. Dock så finns det en registreringsskatt här som Sverige inte har. BMW säljaren härnere avrådde från bensinsexa pga andrahandsvärdet. Får väl kanske leva med en dieselsexa om det blir en X5. Antar att det skett en viss utveckling sedan 2011? Ja. iom att batterierna måste få plats ngnstans så lär det inte bli hybrid med 7 sits i nästa generation heller. |
|
|
Det är en ny generation dieselsexor, med både NOX-fälla och AdBlue. Och lite bättre ljud. Jag tycker de låter bra, till skillnad mot fyrorna. |
|
| Ska åka o provköra och ge 3 liters dieseln en chans. Kommer troligen bli samma motorer i den nya generationen. BMW brukar ju byta motorer först senare i modellcykeln oftast | |
|
I det här fallet kommer nya X5 ha Länk medans gamla X5 kör med Länk Det är en generationsskillnad. X3 bytte precis motor i samband med generationsbytet. |
|
| Intressant. Som jag förstår det så blir det alltså minst 326hk i dieselsexorna? | |
|
Ser ut som att Wikipedia inte är uppdaterat. 30d har i G01 (X3), 265hk/620Nm. Siffrorna du såg lär vara i 740d |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.