AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.194

Något läcker unden bilen

ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Det är blött under bilen ibland där jag stått parkerat så kollade och mitt emellan framdäcken ser det ut att sicka någon typ av lucka 30x30 cm och den är blöt.

Ska ut och åka ca 100 mil snart så skulle gärna vilja veta om någon kan komma på vad det kan vara. Enligt datorn i bilen är det bra nivå på alla vätskor som är registrerade. AC är helt slut sen ett tag tillbaka.

Känns inte som olja och det känns luktfritt med mitt kassa luktsinne. Konsistensen känns som vatten.

Är likadant på min fiat ibland men första gången jag såg det på min BMW e61 525i 04

Är tacksam för svar.
ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Det är en automatlåda i bilen.
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hade AC:n fungerat hade jag sagt kondensvatten.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Jag säger som jag sade till min fru en gång då det var blött under bilen.
Smakade du på det?

Frun frågade om jag om jag var knäpp:)
Smakar det sött så är det kylvatten, neutral smak så är det vanligt vatten.

js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Om det är vatten så är väl kandidaterna kylarvätska (borde du dock känna på konsistensen), spolarvätska eller om det står regnvatten någonstans som sedan kommer ut någonstans.
Olja borde du direkt känna på konsistensen mellan tummen och pekfingret.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som kondensvatten från AC:n.
Brukar vara avrinning från AC:n ungefär mitt under bilen vid torpedväggen.

Brukar bli "stora pölar" under bilen om det är riktigt fuktigt ute när man använder AC:n då det då kondenseras mer vatten än när luften är torr.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Jag tolkar första inlägget som att AC inte fungerar öht...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad menas med "helt slut"?

Prova att göra en AC-service (kostar en tusenlapp ungefär hos t ex. Vianor), då provtrycker de systemet, vakuumsuger, fyller på PAG-olja och spårmedel samt fyller på kylmedium.

Funkar inte AC:n och det blir en blöt pöl under bilen, är det ett läckage (om det inte är vatten som dräneras ut från regn eller liknande) av något slag - försök suga upp lite på vitt torkpapper så ser man lättare färgen och kan även lukta på det lite mer kontrollerat.

Mvh
Johan B

ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Va en röd fläck under bilen mellan framdäcken. Troligen ventilkåpspackningen. Lämnar in den nästa vecka till en polare som har egen verkstad nästa vecka. Tack för svaren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Röd!? Låter som ATF-olja.

Kan vara ATF-olja i styrservot. (men brukar vara grön CHF-olja från fabrik i svensksålda bilar - kan dock ha bytts under åren)

Mvh
Johan B

BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Växellåds olja?
Mellan framhjulen låter ju som servo (även om "has-plasten" under kan leda spill åt många håll).

Ett scenario vore att bilens servosystem vid något tillfälle under sitt 13-14-åriga liv fått en påfyllning av standard röd ATF -olja i sitt eventuellt original CHF-fyllda. En "dödskyss" åt diverse tätningar vad jag jag förstått.

Vad står det för oljetyp angiven på servobehållaren?

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.