AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.441

Sport-mode knappen eller skjuta växelpetaren vänster?

Tjena! Vad är skillnaden mellan att trycka på att trycka på knappen i mittkonsolen till "Sport-mode" och att skjuta växelpetaren till vänster?
//Jonathan
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag TROR att skjuta spaken till vänster endast förändrar växelmappen. Sportknappen påverkar dessutom gasrespons, styrning och chassi om man har dessa tillval.

Paddelväxling med spaken till vänster innebär att bilen håller i växlarna medan paddelväxling med sportknappen intryckt innebär att bilen går tillbaka till autoväxling efter ett tag.

Vad som händer när man trycker in sportknappen OCH drar spaken till vänster samtidigt...vet jag ej!

/M

Mina bilar: Länk
Ma
29
Matthz
330i f31 2018
Vad som händer när man trycker in sportknappen OCH drar spaken till vänster samtidigt...vet jag ej!

Det vet jag av erfarenhet med våran 330i 2018 den går bättre och växlar snabbare går ganska så bra.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag gissar att 3-serien har liknande beteende som min 530.

I sport-mode har du fortfarande automatisk växling men växling sker vid andra hastigheter och varvtal än i normal-mode. (Plus annan gasreglage-mappning etc)

Att föra över växelreglaget till vänster går du över till manuell växling. Endast vid max- och minvarvtal kommer lådan att växla åt dig.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ma
29
Matthz
330i f31 2018
Nopp växlar själv om du inte rör spaken då måste du växlasjälv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.