|
|
|
|---|---|
|
Då dragkedja i sufflett och bakruta såg okej ut tänkte jag prova att sätta fast den igen men insåg till min stora förvåning att det inte satt någon löpare kvar. På Bmw säger de att man tar alltid bort löparen efteråt, stämmer detta? Har dock fått tag på en originallöpare och ska testa. Tydligen följer det med en manual när man köper ny ruta, någon som vet var man kan hitta denna manual på nätet? Slutligen, någon som har ett bra tips på lim? Skulle Biltemas marintätning kunna fungera? | |
|
Du borde ha en "metall märla" ungefär i mitten på nederkanten, det är den som säkrar kedjan från att gå upp. Men...Innan du tar bort rutan helt markera kedjans förhållande mot sufletten, gör du inte det o hittar inte originalmarkeringar (i närheten av metall märlan) så blir det knepigt att få tillbaka rutan rätt... När rutan väl är ute (du behöver förmodligen pilla bort tätningsbandet ovanpå kedjan innan du pillar loss rutan) så börjar det roliga. Rengör kedjan först, och smörj den med något bra, stearin kan vara ett förslag. Iaf med löparen på plats så börjar det roliga med att få kedjorna att haka i varandra exakt på rätt ställe. Pröva dig fram om det är bättre/lättare att dra dragskon utifrån eller inifrån. Jag har gjort detta jobb på en E36 (monterat ny ruta, ej original men i originalmaterial och färg). Det tog drygt tre timmar att få dit den nya rutan helt utan vågigheter, 4 gånger fick jag plocka ut rutan. Dragkedjan tätade jag med kontaktlim, dvs lade en fin sträng o vek sedan över tyget. När kontaktlimmet torkat blir det gummiaktigt. Det stämmer att löparen tas bort efter slutfört arbetet. Glöm ej att säkra kedjan! Have fun :D! |
|
|
Ok, tack för ett utförligt svar och snabb respons. Hur säkrar man kedjan bäst? |
|
|
Jag sydde ett antal ordentliga stygn med nån lämplig tråd, men först när jag såg att rutan satt 100%. Med 100% menas att den inte är det minsta vågig, men kedjan kan sitta 1-2 tänder "fel" o ändå sitta "perfekt", men mer än så o det blir vågigt... Mitt råd är att montera en ny ruta, de kostar runt 1000 kr på ebay.de (ej original men original identiska). När man monterar en ny ruta i en gammal sufflett så brukar den nya rutan var en aning mindre i storleken, detta för att kompensera för att sufflett tyget högs sannolikt töjt sig. Jag gissar att din ruta är rätt hård, en ny ruta gör stor skillnad! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.