|
|
|
|---|---|
|
Ibland (oftare och oftare) så startar inte skärmen när jag startar bilen. a) Om den startar med "BMW" så håller den oftast igång och alla funktioner fungerar, men ibland så har den slocknat just efter uppstart oxå. b) När skärmen är mörk och helt släckt så fungerar inte några kontroller runt idrive vredet alls. Inga knappar på radion fungerar heller utom på/av, och volym . I instrumentklustret framför ratten syns inga radiostationer i färddatordisplayen, men konstigt nog kan man i blindo rulla höger ratthjul och byta kanal samt höja och sänka volymen ändå. Felet är intermittent och för mig svårdiagnosticerat, men kanske det finns erfarenhet av mitt problem här i forumet? Hoppas det! 1. Vad kan det vara? 2. Kan man felsöka idrive med ngt diagnosverktyg? 3. ... och vad kan det kosta om man identifierat det? tacksam för svar, och helst här för kunskapsbankens skull, men oxå gärna på telefon om ni hellre vill på 0701-849844 mvh, Per | |
|
.. vore tacksam om någon som hade erfarenheter kunde ge synpunkter, eller är det så att detta är helt unikt för min bil? Alternativt, så vanligt och ofta svarat på att man inte ids svara mig? I så fall, visa mig gärna i rätt riktning/tråd. /Per |
|
| Min fd E60 hade liknande symptom vid låg batterispänning. Dock så var idrive-ratten död samtidigt. | |
|
Hade samma problem för ett antal år sedan på min bil också. Enda lösningen efter diverse efterforskande då, var att byta hela skärmenheten då jag inte kunde hitta någon som var i stånd att reparera densamma. Jäkligt dyr men gick på mitt försäkringsbolags elektronikförsäkring och då bilen inte gått så mycket så var väl självrisken ca 5 tkr. Lätt jobb att göra men den måste "programmeras in" av BMW. Jag tog själv bort den först för att utesluta eventuella glappkontakter, men tyvärr var utbyte då enda lösningen. Borde finnas billigare eftermarknadsprodukter nu kan jag tycka eller att begpriserna gått ned. Jag förstår också att den är stöldbegärlig då den är svindyr och väldigt lätt att demontera på någon minut. |
|
| Såg att det finns gott om kontrolldisplayer för runt 5 tkr på bildemonteringar, vilket inte var fallet när min gick sönder ( nypris på den jag fick monterad tror jag låg på 23 tkr!) | |
|
Mats: "batterispänning" låter intressant eftersom jag vet att min bil led av dåligt batteri i vintra när det var mindre än -25 grader och stängde av ACC och andra funktioner. Nu när det är varmare har detta försvunnit, och jag ville inte byta för att jag inte har någon programmerare att programmera in det nya batteriet med. Nu kanske detta är en fix till mitt andra problem, så jag kanske börjar där, för batteriproblemen kommer väl med den kallare hösten/vintern igen hursomhelst... (Min Idrive ratt fungerar ej när skärmen ej fungerar, bara rattreglagen)) Freude am Fahren: Bra info att veta om byte av skärm. Både pris,och hur enkelt det verkar vara (om jag förstår dig rätt). Uppföljningsfråga: finnd det en programmerare för oss privatpersoner som klarar av att koda in både batteri och skärm? |
|
|
Uppdatering: det tog ett tag, men jag fick tillslut batteriet bytt idag. Det hjälpte tyvärr inte. Skärmenheten, är det idriven, eller är det 2 olika enheter? Förslag på artikelnummer (BMW) att leta efter på skrotarna, kan ngn hjälpa till med det? |
|
|
...och, är det bara skärmenheten man byter? Det är ingen annan databox som styr Idrive som kan göra att idrive kontrollerna inte fungerar och skärmen inte tänds (eller täds med släcks efter ett tag)? |
|
|
@Tummen13 Finns ju lite olika varianter av huvudenhet - men systemet är uppbyggd som så att du har en skärm, en huvudenhet (där du kan sätta i cd/dvd) och en controller, som hänger ihop med kablar. Troligtvis behöver du byta huvudenheten, OEM 65129293395 om du har Navi Pro men utan TV och DAB. Detta kan du dock se själv om du söker på ditt VIN på realoem.com eller liknande site. Detta är ingen komplicerad åtdärd, men lite pill är det allt med paneler o.d som man behöver montera bort. Kodningen bör BMW-verkstad kunna lösa, alt att du köper det av någon som kan koda bilen på distans (du kopplar in din dator i bilens ODB uttag med lämplig sladd och ansluter dig till den person som du anlitat att koda via TeamViewer eller liknande) men det brukar kosta ett par tusenlappar. |
|
| som du beskriver det är det troligen displayskärmen, OEM 65509266384, som du behöver byta. | |
|
... någon som har erfarenhet av eftermarknadsskärmar? Kina-skärmar kommer ju med Android och navigation för kanske 4-5000:-, medans en oem skärm kostar 5.000:- på skroten(!) Kanske skulle posta i egen tråd om detta.... |
|
|
Har samma problem är radio cic huvud delen som felar, verkar väldigt omständigt att byta till en begagnad och en ny kostar 15-20 tusen ink kodning verkar det som. Enligt engelska bmw forum är detta en bra firma som löser problemet. Frågan är om man kan köra bilen utan cic huvudenhet, eller om den måste stå under reparationen. Länk |
|
|
jag har samma problem med min skärm och undrar om du har löst problemet? kör en bmw f10 års 2010 mvh Ugge |
|
| Jag skickade just min enhet till Rumänien. Håller tummarna och er uppdaterade | |
|
Ok, satte in min box för 3-4 veckor sedan. Den hoppade igång direkt och har inte visat några problem sedan dess. Jag tros det blev 150 euro i repkostnad, och på det frakt Spånga Bukarest t o r. Nöjd kund! |
|
| Har samma problem med min G31. skärmen å radion slocknar och startar igen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.