|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
En helt ny låda kostar inte 40k, utan typ 70k. Jag "gissar" att man monterat en begagnad låda som oturligt nog har identiskt fel? Fråga VEM som (påstås ha) renoverat lådan. BMW säljer så gott som INGA interna delar till lådorna Länk . Det går säkert att få tag i delar, om man har de rätta kontakterna, men även då lär det vara kämpigt. BMW renoverar inga lådor, mer än på så vis att man tar den gamla i pant när någon köper en ny, varefter den defekta renoveras i BMW's regi o säljs sedan som "ny". |
|
|
Det företag som renoverat lådan skall ha fått min "söndriga" låda och jag har fått en begagnad nyrenoverad låda för detta pris. Dock inte jag som skött kontakten med detta företag utan det är verkstaden som har gjort detta. Alla slitdelar i denna låda är alltså helt nya, detta är vad verkstaden påstår iallafall. Så du tror alltså fortfarande att det är lådan som är problemet? Det kan inte vara ett annat ljud som fortplantar och sprider sig så att säga om du förstår vad jag menar? Är ju ett riktigt sammanträffande isåfall om det är exakt likadant problem med båda lådorna. Mvh |
|
|
Men om ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen (växellådan slutar snurra så att säg, bilen stillastående) vad mer kan vara orsaken till ljudet än lådan? Hade ljudet funnits där oavsett nedtryckt/uppsläppt koppling och oavsett om bilen står still eller ej så kan man kanske tänka sig att ljudet kommer från något annat i/kring motorn. Jag tror inte riktigt (inte alls!) på att lådan du fått är "nyrenoverad med alla slitdelar nya". Anledningen är att det är ruggigt super-mega svårt att få tag i "slitdelarna" (synkringar samt eventuella lager) till lådorna, ja om man nu inte har kontakter hos BMW eller växellådstillverkaren, kontakter som kan tänka sig att "smussla lite delar".. Däremot borde lådan du fått vara kontrollerad avseende funktionen, förmodligen har man tvättat av den, spolat den med ny fin olja och även bytt packboxar vid behov. Mycket mer än så tror jag inte man skall hoppas på. Men fråga gärna vem som renoverat lådan, är nyfiken. Får du inget svar, ja då vet du. O glöm inte att kolla med firman som påstås ha sålt den renoverade lådan att de verkligen säljer sådana... |
|
|
En fundering: Om bilen av någon anledning fått ett "enkelmasse-svänghjul" o man har monterat en ny original koppling (ofjädrad lamell) så kan man få konstiga ljud från lådan, UTAN att det föreligger något fel. Orsaken är i sådana fall den mindre lyckade kombinationen med enkelmasse-svänghjul + ofjädrad lamell. Från fabrik så sitter det dubbelmasse svänghjul med ofjädrad lamell. Enkelt förklarat så har man ingen "stötutjämning från motorns förbränningscykler" vid enkelmasse+ofjädrad, det är orsaken till "oljudet" från lådan. Så dubbel+ofjädrad eller enkel+fjädrad är det som gäller för att slippa oljud. |
|
| Jag vet vilken firma som har renoverat lådan och har även varit där, den person jag pratade med trodde inte att det var den nyrenoverade lådan som lät. Men han har ju givetvis sitt rykte att tänka på. Eftersom ljudet inte alltid funnits där tror jag inte att det är ett enkelmasse-svänghjul på bilen, eller börjar oljudet först komma efter ett tag? Det nästa verkstaden vill kolla på är svänghjulet och annars hela kopplingssatsen. Men kan det verkligen vara någon av delarna i sprängkåpan där ljudet "sprider" sig till bakre delen av lådan? Eller kanske något mellan låda och kardanen där ljudet kommer ifrån? Blir inte klok på det här, eftersom ljudet är helt identiskt i styrka osv efter bytet är min spontana tanke att oddsen för att det är den nya lådan som spökar rätt höga. Men jag har haft fel förr. | |
|
Ja det kan ju vara ett dubbelmasse-svänghjul som är helt tvärslut. Jag tycker även det är lite konstigt att man INTE noterade att svänghjulet är tvärslut när de bytte urtrampningslager? Det är även konstigt att BMW bytte endast urtrampningslager, de brukar vara pigga på att "rekommendera" att byta allt när man ändå har grejerna nere. Just i fallet med kopplingen så får jag hålla med BMW, men att det inte var/är urtrampningslagret som ger oljudet kan vi nog vara "ganska" säkra på. Eftersom ljudet inte finns med nedtryckt koppling och stillastående bil så kan vi utesluta motorn, förutom möjligen svänghjulet. |
|
|
Matte, det "enda" lagren i motorn som är (ö)kända för att slitas i S65an är vevstakslagren. Börjar dom gå så knackar det dock, ett liten stund innan det typiskt är godnatt med motorn. Dvs torde inte vara fallet för din del. Oavsett, grattis till den nya lådan! Vilken verkstad är det som jobbar med bilen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.