AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.860

Bytt högtryckspump - fortsatta problem

Hej igen, jag har haft problem med min N53 maskin, högtryckspumpen gick sönder, felkoder på lågt bränsletryck osv. Fick ny pump monterad samt tändstift, bilen gick otroligt mjukt och fint bäst den någonsin gjort i min ägo.
Men bara 14 mil sen tändes motorlampan, felkod lågt bränsletryck. Läste felkoder med inpa och vi ser då att bränsletrycket gick upp och ner betänkligt. Vad kan nu vara boven till mina tröttsamma problem? Bilen gått 12000mil.
Mvh jens
bo
283
borka
325i Cab -10
Hur är det ställt med pumpen innan som förser högtryckaren med bensin? Kör du på högoktanigt bränsle?

/Anders
Börjar ju misstänka den pumpen åxå! Tankat Shell v-power sen jag köpte bilen.
Finns det nån ide att byta bränslefilter? Har förstått ett sitter inne i tanken, lönt byta det efter 12000mil? Finns det nåt annat filter??

Mvh
Hej!

Tror du nämnde att du bytte till en icke oem pump. Kanske var den av bristande kvalité och bara höll 14 mil?
Märkte ett lustigt fenomen igår. Var under bilen och servade då pumpen i tankem surrade till ett par gånger och typ "byggde tryck" fast bilen stått still flera timmar. Kände på ledningarna att det var bensin pumpen som startade, den gick typ 5 sekunder varje gång, med kanske 6-8 minuters mellan rum. Kam det va tryckregulatorn som läcker/inte håller tätt?? Eller någon ventil som inte är helt frisk??
Mvh
bo
283
borka
325i Cab -10
Skumt!

Soppafiltret har inget bytesintervall vad jag vet.

När jag läser av trycket via Carly-appen, är det ca 150 bar upp till 70 grader kylvätsketemp. Sedan stiger trycket till ca 200 bar. Om det kan vara till hjälp.

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det inte standard att man byter bränslefiltret efter man bytt högtryckspumpen?
En skuren/sliten pump kan generera mycket spånor/smuts etc. som i bästa fall sätter sig i filtret via returen och tanken tills de pumpas med soppan via tankpumpen och vidare till filtret.

Men skär pumpen är det stor risk att man får sanera hela bränslesystemet inklusive ledningar, tank, filter och spridare...

Varför byttes pumpen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pumpen var sliten och gav uselt tryck, skramlade som en stenkross, bilen gick helt uselt åxå med väldigt dåligt bränsletryck. Inte bytt förut fast bilen gått 12000mil så det var väl dax.
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Har hpfp strulat och gått ner sig så bilen går illa så finns de väl stor risk att att där är metalflis och skräp i spridare osv
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, jag vet att om pumpen har "gått sönder" är det nästan alltid mycket skräp i systemet - saneringen av detta är mycket omfattande/tidsödande och kan kosta lika mycket som en ny pump i värsta fall...
Inte nog med att det kan finnas skräp i systemet som sätter igen spridare etc. utan slitagepartiklarna ger ofta ett extremt mycket högre slitage på alla komponenter, som i sin tur genererar nya slitagepartiklar som ger mer slitage som i sin tur...ja jag tror att bilden är tydlig. ;)

Byttes bränslefilter i samband med pumpbyte?
Vem bytte pumpen?
Sanerades bränslesystemet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Filtret i tanken byttes inte. Sanering av bränslesystem är inte heller gjort.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.