|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade min M3 e46 inne på inspektion II. Det noterades att det fuktade lite olja från diffen på ena utgående axeln. Sitter väl nån form av o-ring där som torkat. Bilen droppar inget osv utan bara begynnande fukt just nu. De vill jag givetvis ha åtgärdat. Hur pass svårt är det byta själv? Nån som gjort de? Själva tätringen kostar typ 300 men Bmw vill ha betalt för två timmar för bytet (3000kr ex moms). Inga jättesummor men har nån gjort de själv? | |
| Kör en bra sväng...De kan täta sig själva. De brukar kunna fukta vid längre stillestånd. Så länge det inte hänger nån droppe så låt det vara. Jag bytte dessa packboxar på min ena E34, men där hängde det en droppe ibland. Det du kan göra, eller bör göra, är att kolla så avluftningshålet till diffen inte är igensatt. Är den igensatt så ökar trycket inne i diffen vid körning pga värmen, vilket kan skjuta en eller flera packboxar. En kontroll kan vara att köra diffen riktigt varm (rätt hög fart...). Sen uppe på en lyft fort, lossa påfyllningspluggen. Tjoffar det till rejält, eller att pluggen far iväg, ja då har man ett rejält övertryck som måste åtgärdas. ett mindre tjoff är OK! När jag bytte oljan i diffen (E34) innan avluftningen var fixad så "sköts" pluggen iväg nästan. Efter så tjoffade det men inte på långa vägar så mycket som innan... | |
| Dawwe: Tack för tipset! Skall kolla detta! | |
| Frågan är var avluftningshålet sitter, vi pratar om ett liiiiitet hål på den övre fjärdedelen av diffen så att säg, kanske till o med på ovansidan? Kan vara svår att hitta, speciellt om den är igensatt... Ett sådant hål borde (skriver borde då det finns de som påstår att hålet inte finns, jag är ytterst tveksam) finnas, det blir ju en hel del värme i diffen när man kör, o värmen ökar trycket i diffhuset, men det brukar även bildas kondens. O kondens + olja är ingen bra kombo, o det är där detta avluftningshål kommer in i bilden. | |
| Ska kolla lite på realoem och se om jag kan se nåt där. | |
| Det kan du INTE. Frågar du BMW eller random mek blir svaret: "Det vet jag inget om" högst sannolikt. På E34 så finns den, mot alla odds :D | |
|
Länk (Förvisso M E39, hålet "finns inte med på bild", o få känner till det) Länk (inlägg 23 har en bild, hålet är liiiitet) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.