AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.440

320d E91 serviceindikator lyser röd

skånepappa
Hej! Undrar hur det här med service av min bil funkar. Den har gått 10400 (modellår 12). När jag startar bilen tänds en ”bil” i displayen, det är rött och står service. Nån sekund senare slocknar den.
Innebär det att det är dags att serva? Frågar eftersom på min gamla Saab var jag tvungen att klicka bort service-signalen, här slocknar den av sig själv, så att säga...
Om det är service på gång, nån som vet vad det handlar om och ev pris?

Jag är ny bmw-ägare och avser att serva på aukt verkstad tills vidare.

Tack för hjälpen!
skånepappa
... tittar nu i servicehäftet och ser att bilen servades senast på 102351 km (12/12-17). Nu har den gått 104397 km, är det redan dags?
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BMW (och i princip alla andra) använder sig av CBS, Condition Based Service, där behov av olika servicearbeten räknas ut dynamiskt.

Kolla i din instruktionsbok hur du visar hur långt det är kvar (sträcka och/eller tid) för de olika typerna av servicearbeten som finns definerade. På min 120i använder man blinkersspaken (toggla fram menyn som heter "SERVICE-INFO" och tryck sedan på "BC" och och scrolla sedan igenom genom att toggla switchen upp/ned).

Men som sagt, kolla i din instruktionsbok!
skånepappa
Tack! Jag lyckades hitta menyn och kom in på service-info. Dock visas en symbol som inte finns i boken! Tog en bild men vet ej hur posta här.
Det är en rund ring med ett lodrätt streck typ på var sida om den. Sen ser det ut som om det är nån slags vätska från botten och upp en bit, ungefär som en tvättbalja...
Vad kan det vara? Det gnisslar lite när jag svänger vänster i låg fart sen några dar tillbaka, samband?
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som symbolen för bromsvätska - finns inte den med i instruktionsboken!?!

Jag kan lägga upp bilden, skickar min emailadress i ett forum-PM till dig.
Eller så kan du registrera dig och lägga upp den på valfritt bildforum.

Och när symbolen visas så står det datum, miltal eller båda. Vilken symbol visade att det var dags för service (dvs datumet passerat eller miltalet på noll)?
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såhär ser service-symbolerna ut för min E87 120i 2006 i dess instruktionsbok:
Länk
skånepappa
Den är det ja, nr 10! Tack!
Inser nu att jag inte tittat på rätt ställe i boken. Jag kollade på alla bilderna i slutet 😳.
Läge ringa å boka tid då, antar jag.
Stort tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Men var det just den symbolen som behövde service (enligt datum/mil)? Var de andra servicesymbolerna långt fram i datum/mil?

Brukar själv klumpa ihop vissa saker som inte är kritiska (tex väntar jag till hösten med att lämna in för extra oljebyte innan avställning och passar då på att göra byte av bromsvätska - även om tiden för det gick ut alldeles nyss).

AC-service/reparation kunde däremot inte vänta - så det blev det första som hände när bilen ställdes på i våras.
skånepappa
Jag såg ingen annan symbol som lös röd, tror jag.
Hittar ingen milangivelse heller, däremot står det ”0518” vilket jag antar betyder att den ska göras nu i maj då?
Men nu blev jag nyfiken och springer nog ut och kollar om inte fler symboler har gömt sig nånstans 😬.
Tack för hjälpen!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Röd? Hmmm... Undrar om vi tittar på samma ställe? :-)

Man går in i SERVICE-INFO menyn och sedan scrollar man sig igenom alla servicepunkter och där står datum eller mil (eller båda).

Precis, vissa servicepunkter har inget milantal medans vissa servicepunkter inte har något datum. Och bromsvätska är endast knutet till datum (ett fixt bytesintervall på 2 år). Men det ser man under respektive servicepunkt hur det ligger till. Det står även väldigt bra visat i instruktionsboken:
Länk

Såhär ser det ut när man scrollar igenom servicepunkt för servicepunkt - här ser man klart och tydligt vilka servicepunkter som finns och när vilka ska göras när:
Länk
skånepappa
Yes! Nu har jag äntligen hittat! Ser en upplyft bil om drygt 1000 mil och highligtad fram och bakända på bilen om några tusen mil (antar betyder bromsar?) den upplyfta bilen skrämmer mig dock😬.

Återigen, stort tack för hjälpen!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Bilen på lyften betyder vad jag förstår det som "Allmän kontroll av bilen". Vad som ingår där står i din Servicebok. Men 50% av dessa punkter har jag koll på själv och 45% kontrolleras vid den årliga besiktningen. Så känns inte som den tillför så vansinnigt mycket.

Du ser i din instruktionsbok (eller min länk ovan) vad de olika symbolerna betyder - jag menar då slipper du ju gissa :-)

Stämmer, "highlightad framände" låter som du tänker på "Bromsbelägg fram". Bromsbeläggen byts. Bromsskivan kontrolleras samtidigt och byts vid behovs. Ganska sällan dessa "estimat" stämmer, så jag själv har full koll på mina egna belägg och skivor så denna uppgift ser jag mest som en leksak.

Och "highlightad bakände" låter precis som du tänker på "Bromsbelägg bak". Bromsbeläggen byts. Bromsskivan kontrolleras samtidigt och byts vid behovs. Även handbromsen och dessa backar kontrolleras. Likadant här, denna uppgift är mer som en leksak.
skånepappa
Gött! Då har jag nog full koll nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.