AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.113

Hur påverkar nya bilskatten för import ?

Sida 2 av 2
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tolkar det som att bonus-malus inte omfattar privatimport.

Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan:

Fordonet

har fordonsår 2018 eller senare
tas i trafik och därmed blir skattepliktigt för första gången den 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land)
släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning
har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).

Det är just det där med "Tas i trafik och därmed skattepliktigt för fösta gången den 1 juli 2018 eller senare i Sverige eller annat land" som jag skulle vilja vara säker på.

Funderar nämligen på att ta in en M6 eller 650 E64 och den omfattas ju rätt mycket av malus! :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min tolkning, och vår jurist på jobbets, är att malus gäller från första trafik i utlandet. Dvs tar du in en tre år gammal bil är det lugnt.

Men det är ju bra märkligt att det inte finns någon tydlig officiell tolkning tillgängligt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är det just det där med "Tas i trafik och därmed skattepliktigt för första gången 1 juli 2018" som du stödjer dig på Löwet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag ställde frågan till transportstyrelsen för något år sedan var svaret att datumet räknas från registrerad/tagen i trafik första gången oavsett i vilket land detta skett.
Så "klockan startas" när bilen tas i trafik oavsett land.

Skrev om det i en annan tråd där jag klippte in svaret från transportstyrelsen i trådsvaret - sök om ni vill finna den... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
jag ringde för övrigt till TS kundtjänst och frågade. Detta framkom i samtalet och förhoppningsvis kan vi förlita oss på den infon:

Som första registreringsdag gäller när bilen togs i bruk i Sverige ELLER utomlands. Dock måste fordonets första registreringsdag framgå tydligt i ursprungskontrollen. Annars kommer fordonet att betraktas som ett nyregistrerat fordon.

Tar man in ett fordon från Tyskland så bör det med andra ord vara lugnt eftersom tyskar normalt är ganska noga. :)
Skulle inte det kunna räknas som handelshinder annars (inom EU)? Bilar utanför Sverige får en extra skatt jämfört med (beg) bilar i Sverige.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då skulle man väl få göra som andra länder, att lägga skatten som klumpsumma vid registrering. Danmark är ju med i EU men belastar importbilar med mängder av skatt när de registreras. Samma med Finland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.