|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tolkar det som att bonus-malus inte omfattar privatimport. Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan: Fordonet har fordonsår 2018 eller senare tas i trafik och därmed blir skattepliktigt för första gången den 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land) släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas). Det är just det där med "Tas i trafik och därmed skattepliktigt för fösta gången den 1 juli 2018 eller senare i Sverige eller annat land" som jag skulle vilja vara säker på. Funderar nämligen på att ta in en M6 eller 650 E64 och den omfattas ju rätt mycket av malus! :) |
|
|
Min tolkning, och vår jurist på jobbets, är att malus gäller från första trafik i utlandet. Dvs tar du in en tre år gammal bil är det lugnt. Men det är ju bra märkligt att det inte finns någon tydlig officiell tolkning tillgängligt. |
|
| Är det just det där med "Tas i trafik och därmed skattepliktigt för första gången 1 juli 2018" som du stödjer dig på Löwet? | |
|
När jag ställde frågan till transportstyrelsen för något år sedan var svaret att datumet räknas från registrerad/tagen i trafik första gången oavsett i vilket land detta skett. Så "klockan startas" när bilen tas i trafik oavsett land. Skrev om det i en annan tråd där jag klippte in svaret från transportstyrelsen i trådsvaret - sök om ni vill finna den... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag ringde för övrigt till TS kundtjänst och frågade. Detta framkom i samtalet och förhoppningsvis kan vi förlita oss på den infon: Som första registreringsdag gäller när bilen togs i bruk i Sverige ELLER utomlands. Dock måste fordonets första registreringsdag framgå tydligt i ursprungskontrollen. Annars kommer fordonet att betraktas som ett nyregistrerat fordon. Tar man in ett fordon från Tyskland så bör det med andra ord vara lugnt eftersom tyskar normalt är ganska noga. :) |
|
| Skulle inte det kunna räknas som handelshinder annars (inom EU)? Bilar utanför Sverige får en extra skatt jämfört med (beg) bilar i Sverige. | |
| Då skulle man väl få göra som andra länder, att lägga skatten som klumpsumma vid registrering. Danmark är ju med i EU men belastar importbilar med mängder av skatt när de registreras. Samma med Finland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.