AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.562

Växel hoppar ur! 320d Xdrive-2011

Sida 1 av 2
jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Har ett problem med att 1.an växel hoppar ur ibland när man kör iväg. Det är bara 1.ans. Det är precis som om den inte går i ordentligt. Någon annan som varit med om något likanande och som kan tipsa om åtgärder.
/J

jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Är det ingen som varit med om något liknande. Är växellådan på väg att rasa? Behövs det bytas olja? Något tips måste väll någon ha?
/mvh Jonas

Varit med om det på en på en Volvo 142 från 1970, men aldrig på en en modern bil;)

Vad händer/känns det om du håller emot lite med handen?

Tips: Starta på 2ans växel. Borde inte vara något problem med en diesel.

Var är den tyska kvalitén på väg?:(

EB
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Misstänker att det är en manuell låda du menar...

Detta är nog första gången jag har hört talas om detta på en modern bil som Pula är inne på.

Tror inte det hjälper att byta olja utan att det är ett mer allvarligt mekaniskt fel i lådan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Det är en manuell 320 D xdrive. 2011 som gått. 18600mil. Servad enligt bok.
Tr
7
Tr1gger
325IX Touring -12
Har varit med om samma sak några fåtal gånger på min 2012 325ix, som du säger är det som att växeln inte går i ordentligt.

Men jag tycker att man känner det ganska snabbt när man lägger i den, så antingen släpper man upp kopplingen lite lätt så man börjar rulla sen frikoppla och lägga in den ordentligt alternativt lägga i backen å rulla en halvmeter sen i med 1an igen.

Så länge det inte blir värre än så kör jag vidare och hoppas på det bästa.
Bu
28
Bulten
520i-09 (manuell) Övningskörningsbil.
520d-15
Hej Igen!
Varit inne på Holmgrens bil och de hade aldrig hört talas om något liknande. En teori de hade, utan att ha plockat in bilen och undersökt den, var att det kanske var så att motorn vibrerade och det var därför som växeln hoppar ur.

Så jag frågar igen, Någon ny som vet varför 1,ans växel kan hoppa ur när man kör iväg.

/JONAS

re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Har en teori men kanske är lite långsökt. Har haft två bmw med N47 (184hk) och det jag märkt är att växelspaken skakar rätt kraftigt på dessa motorer. Har några kompisar som har likadana skakningar. Normalt enligt BMW och Jarls Bilservice. Har tom bytt låda på min då jag lyckades förstöra synkringen till backen. Skakningarna var kvar med den nya lådan.

Till teorin. Kan det kanske var så att dessa skakningar gör att spaken automatiskt på något sätt gör så att växeln hoppar ur? Du kan ju prova att hålla i spaken medans du kör i ettan. Tror dock inte det är problemet men värt att prova..
Ul
13
UlfS
X3 2.0d -16
Hade en gång samma fel på en nästan ny Volvo. Där blev det växellådsbyte, gick på garantin.
Kan bli dyrt tyvärr. Försök hitta en begagnad låda kanske.
jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Det är rätt att spaken vibrerar. Har försökt hålla i den när jag kört iväg men den hoppar ur i alla fall. Blir nästan bara mer fel då man försöker trycka tillbaka spaken utan att koppla.
Börjar kännas som växellådan men då inte ens de på Holmgrens hört om det innan så börjar man bli lite orolig.
Byta olja i växellådan vad tror ni om det?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Byte av växellådsolja hjälper sannolikt inte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har aldrig hört om detta på en modern BMW.

Det låter helt klart som ett mekaniskt fel i lådan och byte av olja kommer garanterat inte att ändra det symptomet.

Mvh
Johan B

jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Är det någon som har något annat förslag?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Renovera lådan eller byta den...

Mvh
Johan B

jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Johan: Hade ju hoppats på ett billigare och enklare förslag. :-)
Kommer att köra vidare tills den rasar om det nu är växellådan sedan kan någon som vill köpta en något defekt 320D-2011 Xdrive billigt. Hehe.

/jonas
Eg
2
Egnip
320 D Touring -2010
Har också nu exakt samma problem på min BMW 320 -2010,
1:ans växel hoppar nästan alltid ur när jag försöker att köra iväg. Får försöka växla över på 2:an nästan med en gång. Jobbigt vid korsningar när man skall köra iväg och i bilköer då man oftast kan bli stående och sedan måste gå igång på 1:ans växel. Är det någon som fick en klarhet i vad felet berodde på.
Bävar för att behöva byta växellåda.
Tacksam för svar!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Få se om Jonhul har något att återkoppla. Annars, blir det någon skillnad om ni lägger i ettan med motorn avstängd och sedan startar motorn och kör iväg?
jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Jag fick aldrig iordning på det. Bytte in bilen mot en annan så jag har inte så mycket att komma med.
jo
37
jonhul
520DA-15, F11
X1 Xdrive-2014
Nissan LEAF-2018
Det jag kan tillägga är att jag pratade med en BMW mekaniker och han hade aldrig varit med om något liknande. Sa Han. En annan mekaniker som jag pratade med trodde utan att veta att stången som går in i växellådan kan ha blivit krökt, och om det var så så är det växellådebyte som behövs. Inget roligt svar men jag hoppas det löser sig för dig ändå.
/J
Transocean
Jasså BMW har aldrig hört talas om dessa problem? Har dom kanske hört talas om manuella BMW som tappar backväxeln då? Handlar om samma lådor och t ex på Motortalk.de kan man läsa hur mycket som helst om bilar där 1:n hoppar ur eller inte går att lägga i.

Länk
Länk
Länk
Länk

Som sagt är detta relaterad till backväxelproblemet i manuella lådor och det finns visst en firma i Göteborg som kan fixa problemet (Transmek AB i Göteborg )
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker BMW numera säger så om alla fel som folk kommer med, vi har aaaaldrig hört talas om det felet Och då kan det ibland finnas en aktion internt på felet.

Har hört en del skräckhistorier från en meck som tidigare jobbade på BMW....

Genom att säga att dom aldrig hört talas om felet så slipper dom ju ta kostnaden eftersom kunden då tror att detta är unikt, på inget sätt kan hävda sin rätt utan måste betala fullt pris. Det är inte bilförsäljningen som BMW lever på utan service och eftermarknad.

Att kundens plånbok drabbas, det bryr man sig inte så mycket om eftersom det som lämnar kundens plånbok hamnar i BMWs kassakista.

Trist utveckling!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.