AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.718

Ombess på E60 550i -09

Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Tja!

Som rubriken lyder så fick jag ombess på grund av en kass yttre styrled. Har kollat runt och hittar styrleder i alla möjliga prisklasser. Till exempel har skruvat.se så billigt som 250 spänn styck och mekonomen tar 993 spänn styck. Vilken ska man köra på? Vill gärna ha bra kvalite men inte en som kostar onödigt mycket, med andra ord en prisvärdig styrled. Ska heller inte byta själv utan verkstan för fixa det. Eller ska man bara lämna in den till en verkstad o låta dom fixa allt? Vill helst veta med säkerhet att jag inte stoppar in skt i bilen.

Och ska man byta något annat när man ändå är igång? Bussningar? Andra styrled? Har hört att det finns kompletta kit? Något annat kanske?

Hjulinställning ska självklart göras efter.

VÄLDIGT tacksam för svar:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis som du sett så finns det hela spektrat när det gäller reservdelar - från totalt crap till riktigt bra saker. Det svåra är att veta vad man ska köpa när.

Ställer man två frågor till sig själv så brukar det visa vad man ska köpa.
- Anta delen är crap, vill jag göra om det här jobbet inom kort igen?
- Anta delen är crap, vad kostar det om jag måste göra om det här jobbet igen?

Eftersom det är en styrled så innebär det att du måste göra en hjulinställning efter ett byte - så en besparing på tex 1000 SEK kan lätt ätas upp och förvandlas till en extra kostnad på det dubbla (du får ingen ersättning för det extra verkstadsarbetet för byte säg 1000 SEK och den extra hjulinställningen säg 1000 SEK och det är inte ens säkert du får tillbaka några pengar för de trasiga reservdelarna så du måste köpa nya delar igen säg 1000 SEK).

Anta du hoppades det skulle kosta säg 2x250+1000+1000=2500 SEK.
Men detta blev istället en kostnad på 2500 + 1000 + 1000 + 1000 = 5500 SEK.
Valde man rätt från början skulle det blivit 1000 + 1000 + 1000 = 3000 SEK.

Det är bara exempel, men ni förstår konceptet.

Som med allt annat i livet är det en avvägning mellan risktagande och belöning.

Var i liknande situation, med styrleder till en Volvo. Jag hörde med Mekonomen om vad man egentligen fick vid webhandel samt vad man kunde förvänta sig få vid ett verkstadsbesök och fick ett mycket utförligt och bra svar tillbaka.
Det slutade med att jag lämnade in bilen till verkstaden då de ger 3 års garanti på ett jobb (vilket indikerar att reservdelar med lämplig kvalitet används).

Vill man köpa själv så ska man gå på kända och tillförlitliga märken. Vi kan ta utbudet på skruvat.se till min 120i som exempel - kan ju skriva hur jag hade tänkt om jag skulle handlat styrleder till min 120i.

Märke : Skruvat, Pris : 229 SEK
Not a snowball's chance in hell att jag skulle gamblat med detta....

Märke : Febi, Pris : 529 SEK
Tja, inte helt omöjligt jag skulle köpt dessa...

Men på reservdelar24.se finns Meyle för 400 SEK / styck, så jag hade utan att blinkat gått och köpt dem - fast jag hade lagt ned enormt mycket tid för att hitta ett annat ställe att inhandla dessa ifrån...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Köp på reservdelar24 /autodoc och välj märkesgrejer så får du bra grejer till bra pris.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lemförder, Meyle HD, TRW och Moog är bra kvalitet.

Att köpa billiga leder/bussningar/stag etc. är falsk ekonomi då de oftast slits ut väldigt snabbt.

Autodoc.se eller Mister-auto.se har bra priser.

Se dock upp med Autodoc då de har en förkärlek att byta beställda delar till sitt eget skitmärke "Stark" (som är brandade Kamoka-delar) under förevändningen att "du får dyrare delar - det är du som vinner på bytet", vilket i sin tur enbart beror på att de har prissatt sina Stark-delar helt sjukt högt (ofta typ tre- fyra gånger så dyrt som Kamoka - vilket det är) och som då gör att Stark är bland de dyraste delarna som de säljer.
Stark säljs inte av någon annan under det varumärket så det går inte att göra en prisjämförelse om man inte vet att det är Kamoka-delar under annat namn...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fast...Ett scheissebilligt framvagnskit till en 6-cylindrig E39 kostar runt 1200 kr på ebay.de. Min bror monterade (själv!) ett sånt kit på sin, efter drygt 7000 mil var styrlederna sopslut. De som säger sig veta påstår att man bör iaf kontrollera/justera hjulinställningen efter senast 5000 mil. Resten får ni räkna ut själva...
Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Shit vad grymma svar!

Gick in och kollade på reservdelear24 och autodoc, vilket verkar vara exakt samma sida, och såg att efter att man gick in på styrled kom det fram delar som hette parallellstagled och parallellstagled, styrning. Äre det som jag ska ha? På besiktningspappret stog det styrled vänster yttre (2.1.3). Vill byta båda sidor. Någon som kan länka ett par från Meyle eller Lemförder?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Verkar som mycket av dessa billiga länkarmssatser/framvagnssatser iaf till E39 håller ca 6-7000mil, det gjorde det för mig...till 523:an.

Glappa bussningar och lite småglappa styrleder..fick anmärkning senast på besiktningen på 523:an och den nya kompletta(8st delar) satsen hade rullat ca 6500mil då.
Anmärkningen var en glapp styrled och att en bussning var rejält slut på en av bärarmarna.
Framvagnssatsen som var monterad från fabrik satt i dryga 25000mil, inte ens vid utbytet var det speciellt kännbara/märkbara glapp i framvagnen!
Topran var märket som det byttes till iaf.

På 520 maskinen har jag haft liknande scenario, men där bara erfarenhet av någon utbytt bärarm och pendelstag av billigare sort..minns inte märket dock, med billigt var det iaf ;)

Korrekt monterade delar skall jag kanske tillägga för att undvika onödiga spekulationer :)

Vill man vara "säker" på att få någorlunda hållbara delar så är ett alternativ såklart att köpa på BMW också, men...tja, billigt är det ju inte.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här ser du vad yttre styrled respektive inre styrled betyder på ett "rack and pinion styrsystem" (vilket du bör ha på din 550i):
Länk

Det är ganska vanligt att dessa "lågpriswebsiter" ibland visar reservdelar som inte passar till just din bil, eller som inte är till din modell överhuvudtaget och man kliar sig i huvudet och undrar vad man ska ha till sin bil.
Surfar du runt kommer du att se att det är den absolut vanligaste förekommande frågan kring dessa "lågpriswebsiter". Näst vanligaste är att man får en annan produkt/märke än den man beställt. Näst näst vanligast är att man beställt fel och måste returnera/sälja delarna pga felköp (inga problem att returnera varor - men eventuella problem som att du bokat tid och lämnat in bilen för serivce på verkstad bara för att verkstaden ska upptäcka efter att ha rivit bort halva framvagnen att det är fel delar de fått och det blir dubbla verkstadsbesökskostnader är något du får stå för själv).

Att räkna ut att man köper rätt är ett arbete som överlämnas till kunden att klura ut - då slipper företaget tillhandahålla dyr mänsklig kompetens och det räcker med att göra automatiserade databasuppslagningar - och därmed slipper man en dyr omkostnad och kan hålla lägre priser :-)

Så när man köper på dessa "lågpriswebsiter" gäller det att veta vad man ska ha och ibland behöver man vara relativt kunnig för att det ska bli rätt (andelen felbeställningar är relativt höga på dessa websiter).
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Denna variant köpte jag till min 550i, Länk
Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Fick förslag av AD bilverkstad att köra på märket DELPHI, kostar 640 styck. Är DELHPI något att ha? Annars finns det ju Lemförder för runt 500 lappen som jag själv kan köpa och låta dom montera
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Delphi håller generellt inte samma kvalitet som Lemförder/Meyle HD/TRW/Moog.

Det finns ingen anledning att försöka snåla några få hundringar på delar när arbetet kostar tusenlappar och en nödvändig hjulinställning kostar 1500 kr...

Då vill man att delarna ska hålla så länge som möjligt och därför är det lämpligt att byta "rubbet" på en gång i framvagnen (med kvalitetsdelar) för att slippa byta nästa del om ett halvår med ny verkstadskostnad och ny hjulinställning och ytterligare nästa del om ytterligare några månader...etc.etc.
De olika bärarmarna/stagen/bussningarna/lederna etc. i framvagnen håller ungefär lika länge i de flesta fall; så byt allt på en gång även om det svider lite just då - det har du igen med råge inom ett år eller så!

Mvh
Johan B

Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Johan, nu är jag ingen superexpert på bilar, speciellt inte på framvagnar. Vilka fler delar finns det att byta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du går in och knappar in ditt chassinummer i realoem.com så får du upp BMW-reservdelskatalogen.

Dels kan du knappa dig fram till framvagnen och kika vilka delar som finns där, men även gå in under "value-line-fliken" då ser du vilka "kit" som BMW säljer lite billigare - det kan vara en ledtråd på vad man bör byta samtidigt.

Men generellt:
Bärarmar (med redan ipressade bussningar för att spara verkstadstid) främre/bakre (eller undre/övre), styrleder och pendelstagen till krängningshämmare (kräver ingen hjulinställning vid byte och är lätta att byta men är snabbt gjort när allt ändå är bort vid byte av det andra).

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.