|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en BMW 520d G31 -2017 (producerad ca. juli 2017) med M-paketet, dock är det inte "M bromsarna" (de blå) på 520d, så förutsätter att dessa är samma som övriga modeller utan M-paketet. Har rullat ca. 3500mil och har ett "knarr" från de främre bromsarna som funnits där sedan jag fick bilen. Knarret hörs främst när man står stilla med bilen, håller lite lätt på bromsen, och vrider ratten med drive eller backen i, dvs. typisk manöver vid fickparkering eller liknande där man vrider ratten innan man börjar rulla. Hörs även ibland om man tryckt lite hårdare på bromsen när man stannat vid ex. ett rödljus och när man sen släpper på bromsen och kör iväg kan det höras ett litet knarr. Har tänkt att det skulle "slita in sig" och sluta men då de inte gjort det till servicen tog jag upp detta med BMW. De hävdar dock att alla deras bilar med dessa bromsar har ett sådant knarr och det inte är något de ska åtgärda... Låter era G30/31 något från bromsarna i dessa situationer och kanske någon som rent ut av fått det fixat? Tacksam för svar, oavsett om ni har problem eller inte så får man en bild av hur det ser ut för er verkliga användare! | |
|
Min f07 knarrar på detta sätt ibland. BMW: detta är normalt. /M Mina bilar: Länk |
|
| Jag har inga hårda faktum bakom påståendet, men jag skulle inte bli förvånad om BMW har designat sina bromsar så att de släpper på trycket på frambromsarna när man står still, bromsar och vrider på hjulen - detta för att spara lederna i framvagnen... | |
Transocean |
Det låter så och behöver/kan inte fixas då inget fel föreligger. |
| Tack för svar, känns lite kass dock på en bil för halvmiljonen... känns som att BMW borde kunna arbeta bort detta. men får väll lära sig att leva med det då. | |
|
Fungerar det inte att i samband med att bilen börjar röra sig direkt svänga på ratten? Jag är upplärd med att man aldrig rör ratten på en stillastående bil, men den behöver inte röra sig många mm/cm för att det ska klassas som rörelse. |
|
|
Vid tajta fickparkeringar, är det svårt att försöka ”rulla” samtidigt som man svänger på ratten, sen om det är rätt eller fel... men är väll absolut mest skonsamt för bilen att rulla när man vrider på ratten ja. Har dock inte märkt detta på någon liknande bil, ex A6, V90 mfl och tycker att BMW borde kunnat lösa det precis som alla andra😕 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.