|
|
|
|---|---|
|
Vibrerar i ratten när jag bromsar, särskilt från högre fart. Inga vibrationer vid körning. Kan man då utesluta att nåt av framhjulen behöver balanseras? Nån som har nån ide? | |
|
Hej! Sannolikt har dina bromsskivor slagit sig eller så sitter ena bromsbelägget fast så att beläggen inte bromsar jämnt på båda sidor av bromsskivan. Eventuella stora obalanser i framhjulen skulle känna även när du inte bromsar. 1 plocka isär frambromsarna och kontroller att allt är som det ska. Smörj upp där det är aktuellt. Testa 2 går det att svarva om skivorna - utan att minimimåttet blir för litet - gör det och byt bromsbelägg 3 byt både belägg och skivor fram. E |
|
|
Kanske ska lägga till att det är en X1:a (skriver i 3 forumet då man sällan får svar i x-forumet och bilen mer eller mindre är en E90 i konstruktion) Har gått ca 13k. Aldrig bytt stag, bussningar eller leder i framvagn. Har inga klonkljud eller dylikt som tyder på att nåt ska vara glappt (kan ju vara det ändå såklart) Inte heller bytt belägg eller skivor. Har nog några tusen mil kvar på beläggen fram. |
|
| Om du testar att svänga en aning i motorvägsfart samtidigt som du bromsar lite lätt och märker en minskning på vibrationerna då kan det bero på glappa styrstag. | |
| Vet inte om det är psykiskt, men jag får för mig att det vibrerar mindre vid bromsning när bilen är kall. | |
|
Det är ytterst sällan det är fel på skivorna och ännu mer sällan de slår sig (även om alla pratar om just det fenomenet så fort det vibrerar) - mer troligt är att det är diverse stag/leder/bussningar i framvagnen som är dåliga och då blir det vibrationer vid bromsning. Att den vibrerar mindre kall kan förklaras med att det troligen är så att gummidelarna i ovan nämnda delar då är kallare och därmed hårdare. Med ökad värme i gummidelarna blir de mjukare och "slappare". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har likande fel på min F31. Bytt skivor/klossar2ggr och nu senast även länkarmar med nya bussningar. Blir heeeeelt galen att det vibrerar. Kan instämma att när bilen är kall vibrerar det väldigt lite, nästan inget. Lika så efter jag har tvättat bilen och sprutat med mycket vatten runt hjulhusen. Snälla tips på vad jag ska byta, är så sjukt trött på detta 😬🔫 |
|
|
Ringde till bmw och det första han sa var att skivbyte fram och belägg var det mest troliga... Men finns det inget stag eller bussning som man kan misstänka mer än nåt annat - och hur troligt är det att detta kan hittas av bmw verkstaden om de hissar upp bilen? |
|
|
Jo, det jag skrev om ovan. Har du testat att svängbromsa? Vibrationer vid bromsning i hög fart är synonymt med styrstag, men även bromsskivor så klart. Bromsskivor + klossar kostar flis så håll tummen på att det är ett stag. |
|
| Det kan vara ett kärvande bromsok med, det har jag på min X1 nu, ställde diagnos genom att lyfta fram o sen bakände utan växel i o rulla runt hjulen, ett gick jättetrögt, ger rätt bra vibrationer, nu även lite när jag kör, man kan också känna att det hjulet blir varmare än dem andra. Smörja glidpinnar o så har inte hjälpt, 700kr för bromsok utan behov av pant betalade jag, helt ok, lycka till | |
|
Inser nu att ratten vibrerar även i nedbromsningar från 60-70 - inte mycket men nog för att man ska störa sig. Kanske att det vibrerar mindre när man bromsar och svänger, men tycker det är svårt att avgöra. Får väl helt enkelt lämna in den vid tillfälle. |
|
| Min slog i ratten vid inbromsning mindre vid hög hastighet. Det var främre länkarmarna som gummit var slut i. En F30. | |
| Ok, bra att veta - upptäckte verkstaden det på en gång? | |
|
Om man redan har bytt de främre länkarmarna utan att det hjälpt samt skivor klossar, vad skulle det kunna vara? Kanske det bakre länkarmarna fram? |
|
|
Du hörde aldrig nåt klonkande missljud eller dylikt i övrigt - som kunde skvallra om att länkarmarna var dåliga? |
|
|
Jag hade inget klonk-ljud alls men när jag monterade ned allt kunde jag se att bussningarna var spruckna. Så det var tid att byta...men vibrationerna är kvar. En annan iakttagelse är att vibrationerna försvinner helt när jag bromsar riktigt hårt, alltså nästan full tvärnit. Kan man utesluta skivorna då?? |
|
|
Generellt brukar det vara dags att byta "allt" i framvagnen när man får dylika problem vid typ 12-15.000 mil eller så. Bussningar/leder/stag mm. slits ju ungefär likvärdigt över tiden och till slut är alla delar slitna där totalslitaget är för stort även om det kan vara svårt att se det på enskilda komponenter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, tack för infon. Min har rullat 19200mil så det är väl dags att beställa en stor laddning från Tyskland. :-) |
|
|
Standard BMW, bara att vänja sig. Vill man vara fin får man lida pin. |
|
|
Jag har en fråga här, som jag har svårt att hitta svar på någon annanstans. I diverse länkarmar fram så kan man byta endast bussningar. Är det någon idé? Eller slits också kulleder i andra änden? Jag antar att det bara är att byta allt, men bäst att fråga då jag har tillgång till verkstad. |
|
|
Även kulleden slits ju så det är nog falsk ekonomi att bara byta bussningen - du åker ju på en hjulinställning efter varje ingrepp i framvagnen. Jag skulle byta hela staget med inpressad bussning från fabriken - då sparar du arbetstid. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.